• Anonym (Shizzla)

Är det lagligt att drogtesta sin flickvän???

Min kille är så sjukt kontrollerande att han vill drogtesta mig med urinprov!!!! Han har sagt att ställer jag inte upp på detta så är det slut mellan oss för han orkar inte vara sambo med en knarkare!! Men jag vill inte kissa i en kopp och att han skall kontrollera mig såhär så jag undrar om det e lagligt att ställa sånna krav av en privatperson på sin flickvän??? Vill inte att det skall ta slut då jag älskar honom men vill heller inte ställa upp på detta störda beteendet så jag skulle vilja ha svart på vitt att det är olagligt att kräva det.

• Svar på tråden Är det lagligt att drogtesta sin flickvän???
  • Anonym (emmaj)
    Carnitas skrev 2014-08-26 21:01:48 följande:

Igen en svart och vitt argumentation.

Du gjorde slut då du ansåg stå dig över din pojkvän, och struntade helt i vad denne sa.
    Som sagt vad, du hade aldrig behövt forcera ultimatum till mig.

Då jag hade dragit direkt, märk väl jag tar inga droger heller.

Jag gjorden inte slut för att jag ansåg att jag stod över honom. Jag gjorde slut för att han ville leva sitt lev på ett annat sätt än jag vill. Jag vill inte ha droger i mitt liv och i mitt hem. Han valde alltså drogerna före mig.
  • HäckHäxan
    Anonym (emmaj) skrev 2014-08-26 20:49:45 följande:
    Vadå öppen debatt? Fråga själv på vårdcentralen då? Dom kommer knappast att säga att knark är ofarligt.
    Sen förstår jag inte den typen av argument.
    Jag vill helt enkelt inte att den jag bor med ska använda droger. Har jag inte rätt till tycka det? Jag misstänkte att mitt ex gjorde det men han nekade, Jag valde då att inte tro honom utan valde att göra slut? Har jag inte rätt till det?
    Han ville inte att det skulle vara slut och eftersom jag faktiskt älskade honom så gav jag honom en chans till, om han kunde bevisa för mig att han var ren och att han sökte vård om han inte var det då fick han stanna. Har jag inte rätt till det?

Jag förstår inte riktigt var mitt fel ligger.
     Ja för på just vårdcentralen sitter alla experter eller nä inte Om du bara visste vad vårdpersonal ibland rekommenderar andra. De är bara människor och de har inte alltid bäst koll på olika preparat, faktiskt, någon med nördig kärlek för FASS kan ha bättre koll på mediciner än din läkare på VC har, på samma sätt som det finns vanliga människor med bättre koll på socialtjänstens lagar och stadgar än många av de som arbetar med det har. En läkare skrev ut stilnoct till mig som sömnmedicin i en period när jag inte kunde sova, en tio dagars kur, på allvar det var inte ens nästan lämpligt faktiskt, ja han jobbade på VC. Ett ex fick concerta utskrivet utan att ha genomgått utredning för adhd, läkaren tyckte att de kunde testa medicinen och dra slutsats om eventuell diagnos efter det. Det är inga gudar på VC, de är läkare och vanliga människor. De har inte alltid rätt och de vet inte alltid bäst.

Självklart har du rätt att inte vilja dela ditt liv med en missbrukare, det vill inte jag heller göra. Men jag inser att det är skillnad på brukare och missbrukare, gör du det? Precis lika självklart är det att du har rätt att misstro honom och göra slut. Om han valde att gå med på ditt krav så var det ju hans val och rättighet. Precis som han hade rätten att be dig dra åt helvete när du sa det där. För du tycker väl att han hade rätten att göra det hoppas jag? Så att det inte bara är dina rättigheter som räknas och är viktiga utan även hans?

Tänker inte påstå att du har något fel. Men jag tycker inte man har rätt att kräva drogtest. Jag hade nämligen aldrig mer litat på den personen som krävde det av mig och utan tillit så faller en relation. Så tänker jag.
    I was refused a job yesterday. Apparently putting gang-bang on your application doesn't qualify as proof of teamwork!
  • Anonym (emmaj)
    HäckHäxan skrev 2014-08-26 21:04:24 följande:
     Ja för på just vårdcentralen sitter alla experter eller nä inte Om du bara visste vad vårdpersonal ibland rekommenderar andra. De är bara människor och de har inte alltid bäst koll på olika preparat, faktiskt, någon med nördig kärlek för FASS kan ha bättre koll på mediciner än din läkare på VC har, på samma sätt som det finns vanliga människor med bättre koll på socialtjänstens lagar och stadgar än många av de som arbetar med det har. En läkare skrev ut stilnoct till mig som sömnmedicin i en period när jag inte kunde sova, en tio dagars kur, på allvar det var inte ens nästan lämpligt faktiskt, ja han jobbade på VC. Ett ex fick concerta utskrivet utan att ha genomgått utredning för adhd, läkaren tyckte att de kunde testa medicinen och dra slutsats om eventuell diagnos efter det. Det är inga gudar på VC, de är läkare och vanliga människor. De har inte alltid rätt och de vet inte alltid bäst.

Självklart har du rätt att inte vilja dela ditt liv med en missbrukare, det vill inte jag heller göra. Men jag inser att det är skillnad på brukare och missbrukare, gör du det? Precis lika självklart är det att du har rätt att misstro honom och göra slut. Om han valde att gå med på ditt krav så var det ju hans val och rättighet. Precis som han hade rätten att be dig dra åt helvete när du sa det där. För du tycker väl att han hade rätten att göra det hoppas jag? Så att det inte bara är dina rättigheter som räknas och är viktiga utan även hans?

Tänker inte påstå att du har något fel. Men jag tycker inte man har rätt att kräva drogtest. Jag hade nämligen aldrig mer litat på den personen som krävde det av mig och utan tillit så faller en relation. Så tänker jag.
    Men jag vill inte leva med någon "brukare" heller, jag vill inte ha ett enda mikrogram av narkotika i mitt hem. Jag vill inte leva med någon som har ett enda mikrogram i sin kropp. Missbrukare eller brukare är för mig inte relevant. Jag vill helt enkelt inte ha något med droger att göra.

Klart han har rätt till det, jag gav honom att välja mellan mig och drogerna och han valde drogerna. Det får han göra om han vill. Men han ska inte försöka få mig att framstå som en skurk då.
  • HäckHäxan
    Anonym skrev 2014-08-26 20:55:45 följande:
    Väldigt vanligt här på fl att kvinnor har åsikter om att deras män tittar på porr och onanerar, eller att de dricker för mycket, inte bryr sig om barnen, bara är ute med kompisar osv. Var tycker du gränsen för personlig integritet och familjeansvar går?

Varför skulle inte en man få se på porr om han vill, jag gör det när jag vill iaf. han får onanera till fan löser av honom om så är, så länge det inte påverkar vårt gemensamma sexliv negativt så bryr jag mig inte om han så runkar 100 gånger per dag på tex jobbet. Om det däremot är/blir ett missbruk där porr och onani går före vårt gemensamma samliv. Ja då ser jag ett problem, då är det ett missbruk för min del. Då drabbar det mig.

Vem vill dela livet med någon som inte bryr sig om sina barn? Gör man inte det så har man förverkat rätten till sina barn och är inte värd att få kalla sig för förälder! Definiera dricker för mycket? Talar vi om någon som dricker alkohol varje dag eller om någon som får i sig kopiösa mängder när den väl dricker? Hur påverkar drickandet familjen som helhet? Dricker mannen med sina vänner vid planerade tillfällen utan att störa sin familj med det eller kommer han hem stupfull och uppför sig som en idiot? Stor skillnad för min del där. Dock skulle jag aldrig visa hänsyn eller ha sympati med någon som inte tar sitt ansvar och biter i det sura äpplet bara för att den är bakis, det är ju ett aktivt val personen gjort, det är inte synd om någon som valt att supa sig kalasfull och är dålig dagen efter, inte ett dugg synd faktiskt. 

Det är faktiskt inte bara män som gör sådär. Om jag hade haft en partner så hade jag fortfarande prioriterat tid med mina vänner och supit skallen av mig själv så mkt jag än hade lust med just då. Däremot hade jag inte kommit hem stupfull och uppfört mig illa, väckt min familj och betett mig som en rabiat hynda. Jag hade smugit mig in och lagt mig alternativt sovit borta så jag inte större någon eller skapade otrygghet för de barn som finns i familjen genom en förändrad personlighet.

OM en partner missköter saker som jobb, hem, barn, ekonomi pga av ett missbruk, då har man ett problem. Fungerar alla delar som de skall så bryr jag mig inte ett dyft om min partner drar en helg med sina vänner och drar kola i näsan, röker på som en idiot och spelar bort pengar han har. Varför skall jag bry mig, det är hans pengar, hans fritid, han bör göra det han känner ger honom själv livskvalitet och som laddar hans batterier så han orkar vara min partner i vår vardag. Han är ju medveten om risken han tar, att droger kan vara orena, att han kan åka fast osv. Skulle ju aldrig kunna dela livet med en lågt begåvad idiot så jag förutsätter att han är såpass smart att han har koll på det där.

Skall jag förhöra honom när han kommer hem tycker du? Vad skall och bör jag fråga? Jag kommer fråga om han hade kul, thats it. Jag förutsätter nämligen att han behöll kuken innanför byxorna och inte ställde till med dumheter i stil med att slå ihjäl någon osv, på samma sätt förutsätter jag att han hör av sig om han nu skulle råka slå halvt ihjäl någon. Behöver inte korsförhöra honom. Jag hade blivit sårad om han korsförhörde mig varje gång jag kom hem efter att ha varit iväg med mina vänner. Vad är det för fel på att ge varandra en puss och en kram och vara glada över att ses igen?

Tänker jag konstigt tycker ni? Alltså jag är medveten om att alla inte tänker såhär, även jag bollar med vänner, men de flesta av mina vänner tänker liknande om än inte på alla punkter, få har samma åsikt till droger som anses olaglig i vårt land, där är jag ganska ensam men inte helt. Men överlag tänker vi lika gällande ansvar för familj, hem, relation, svartsjuka, kontrollerande och detta med att försöka äga någon.
    I was refused a job yesterday. Apparently putting gang-bang on your application doesn't qualify as proof of teamwork!
  • Carnitas
    Anonym (emmaj) skrev 2014-08-26 21:04:19 följande:
    Jag gjorden inte slut för att jag ansåg att jag stod över honom. Jag gjorde slut för att han ville leva sitt lev på ett annat sätt än jag vill. Jag vill inte ha droger i mitt liv och i mitt hem. Han valde alltså drogerna före mig.

Han sa helt klart att han inte tog droger, nuff said.

Och givetvis stod du över han, då hans ord var inte vatten värt enligt dig.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Carnitas
    Anonym (emmaj) skrev 2014-08-26 21:07:16 följande:
    Men jag vill inte leva med någon "brukare" heller, jag vill inte ha ett enda mikrogram av narkotika i mitt hem. Jag vill inte leva med någon som har ett enda mikrogram i sin kropp. Missbrukare eller brukare är för mig inte relevant. Jag vill helt enkelt inte ha något med droger att göra.

Klart han har rätt till det, jag gav honom att välja mellan mig och drogerna och han valde drogerna. Det får han göra om han vill. Men han ska inte försöka få mig att framstå som en skurk då.

Nej, nej och åter nej.

Du misstänkte bara att det förekom narkotika, då han vägrade låta dig kränka hans integritet.

Så vägrade han drogtest, vilket de allra flesta skulle vägra.

Oavsett om de tar droger eller inte.

Dock hamnar man i en situation där allt förtroende och tillit till sin flickvän är förbrukat.

Jag inser efter en del diskuterande med dig, att du inte har empatin att förstå vad du gjorde.

Och hur han då kände sig, när du ville köra över honom och hans integritet.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • HäckHäxan
    Anonym (emmaj) skrev 2014-08-26 21:07:16 följande:

Det behöver han inte, du gör det ypperligt alldeles själv Hur jag än läser så ser jag någon som anser att den äger den andre och har rätt att kräva saker för du inte litar på vad han säger. Det är vad jag ser. Har skrivit det innan, men jag kan upprepa mig, jag hade valt att gå om någon krävde drogtest på mig och jag tar inte droger.

Däremot så skulle jag kunna få positivt på ett drogtest pga av min medicin och då skall jag alltså stå och rättfärdiga det där för en partner, som i sin tur skall ifrågasätta sanningen, kolla upp osv. Tilliten kommer vara helt förstörd, jag kommer inte längre kunna lita på att min partner faktiskt är "min" andra halva och då är relationen dödsdömd.

Jag hade absolut gjort testet, fått ett rent resultat, gett partnern det och sen bett den dra åt helvete och frågat om den var nöjd och gått min väg. Beror lite på vilket humör jag är på när ultimatumet ställs. På samma sätt kan jag ge en partner min jävla mobil, lösenord hit och dit. Men relationen dör där, för mig är den död och det finns inget annat alternativ för mig än att gå vidare i mina 38:or. Nu menar jag när saker ställs som krav och ultimatum. De jag bott ihop med har haft mina lösenord eller vetat vart de står skrivna utifall något händer mig. Men de har aldrig krävt, korsförhört eller försökt äga och kontrollera mig, en av dem testade det en kort stund resultatet var tre dagars sur tystnad från hans sida och dag tre sa jag din tandborste står i badrummet, du kan ta den och dra nu eller säga vad fan ditt problem är. Väljer du att gå så går inte detta att laga för jag kan inte leva med någon som surar i tre dagar utan att berätta varför, det går inte. Han valde att öppna käften och vi löste det hela, han gjorde aldrig om det.
  • HäckHäxan
    Anonym (emmaj) skrev 2014-08-26 20:58:31 följande:
    Men då är det skillnad, då är det under observation av en läkare.
    Men bara för att du anser att knark inte är farligt så menar du att jag måste acceptera att min sambo använder det? Jag har inget att säga till om? Får inte göra slut eller något pga det?
    Har jag skrivit att det inte är farligt? Vart någonstans? Skulle aldrig påstå något så idiotiskt! Alkohol är lagligt att köpa och konsumera i hur stor mängd som helst så fort dy fyllt 20 år, med din logik så förstår jag att du anser att alkohol är ofarligt rätt?

Du måste inte acceptera ett skit och för mig får du göra slut hur mycket du vill Är bara glad och tacksam för att du inte är min sambo. Jag gillar rak och öppen kommunikation och avskyr lögner. Lögner och kontrollbehov är vad som sabbar saker i mitt tycke då. Tar hellre sanningen att sambon/ partner röker på drar tjack då och då eller vad som, bara det inte ljugs om det hela. Ingen är perfekt och jag är det absolut inte.
  • HäckHäxan
    Carnitas skrev 2014-08-26 21:27:44 följande:

Nej, nej och åter nej.

Du misstänkte bara att det förekom narkotika, då han vägrade låta dig kränka hans integritet.

Så vägrade han drogtest, vilket de allra flesta skulle vägra.

Oavsett om de tar droger eller inte.

Dock hamnar man i en situation där allt förtroende och tillit till sin flickvän är förbrukat.

Jag inser efter en del diskuterande med dig, att du inte har empatin att förstå vad du gjorde.

Och hur han då kände sig, när du ville köra över honom och hans integritet.

Kom till samma slutsats. Så jag lägger ner för den här gången. Tillit är den viktiga delen här.  
  • Carnitas
    HäckHäxan skrev 2014-08-26 21:38:26 följande:
    Kom till samma slutsats. Så jag lägger ner för den här gången. Tillit är den viktiga delen här.  

Håller med dig, borde nog göra det också.

Då jag vet med erfarenhet, att man inte kan förklara såna här saker.
    För såna som inte förstår.

Det är lika oförståeligt för dom, som det är för mig att förstå hur man klyver en atom.

Svar på tråden Är det lagligt att drogtesta sin flickvän???