Anonym skrev 2014-08-26 20:55:45 följande:
Väldigt vanligt här på fl att kvinnor har åsikter om att deras män tittar på porr och onanerar, eller att de dricker för mycket, inte bryr sig om barnen, bara är ute med kompisar osv. Var tycker du gränsen för personlig integritet och familjeansvar går?
Varför skulle inte en man få se på porr om han vill, jag gör det när jag vill iaf. han får onanera till fan löser av honom om så är, så länge det inte påverkar vårt gemensamma sexliv negativt så bryr jag mig inte om han så runkar 100 gånger per dag på tex jobbet. Om det däremot är/blir ett missbruk där porr och onani går före vårt gemensamma samliv. Ja då ser jag ett problem, då är det ett missbruk för min del. Då drabbar det mig.
Vem vill dela livet med någon som inte bryr sig om sina barn? Gör man inte det så har man förverkat rätten till sina barn och är inte värd att få kalla sig för förälder! Definiera dricker för mycket? Talar vi om någon som dricker alkohol varje dag eller om någon som får i sig kopiösa mängder när den väl dricker? Hur påverkar drickandet familjen som helhet? Dricker mannen med sina vänner vid planerade tillfällen utan att störa sin familj med det eller kommer han hem stupfull och uppför sig som en idiot? Stor skillnad för min del där. Dock skulle jag aldrig visa hänsyn eller ha sympati med någon som inte tar sitt ansvar och biter i det sura äpplet bara för att den är bakis, det är ju ett aktivt val personen gjort, det är inte synd om någon som valt att supa sig kalasfull och är dålig dagen efter, inte ett dugg synd faktiskt.
Det är faktiskt inte bara män som gör sådär. Om jag hade haft en partner så hade jag fortfarande prioriterat tid med mina vänner och supit skallen av mig själv så mkt jag än hade lust med just då. Däremot hade jag inte kommit hem stupfull och uppfört mig illa, väckt min familj och betett mig som en rabiat hynda. Jag hade smugit mig in och lagt mig alternativt sovit borta så jag inte större någon eller skapade otrygghet för de barn som finns i familjen genom en förändrad personlighet.
OM en partner missköter saker som jobb, hem, barn, ekonomi pga av ett missbruk, då har man ett problem. Fungerar alla delar som de skall så bryr jag mig inte ett dyft om min partner drar en helg med sina vänner och drar kola i näsan, röker på som en idiot och spelar bort pengar han har. Varför skall jag bry mig, det är hans pengar, hans fritid, han bör göra det han känner ger honom själv livskvalitet och som laddar hans batterier så han orkar vara min partner i vår vardag. Han är ju medveten om risken han tar, att droger kan vara orena, att han kan åka fast osv. Skulle ju aldrig kunna dela livet med en lågt begåvad idiot så jag förutsätter att han är såpass smart att han har koll på det där.
Skall jag förhöra honom när han kommer hem tycker du? Vad skall och bör jag fråga? Jag kommer fråga om han hade kul, thats it. Jag förutsätter nämligen att han behöll kuken innanför byxorna och inte ställde till med dumheter i stil med att slå ihjäl någon osv, på samma sätt förutsätter jag att han hör av sig om han nu skulle råka slå halvt ihjäl någon. Behöver inte korsförhöra honom. Jag hade blivit sårad om han korsförhörde mig varje gång jag kom hem efter att ha varit iväg med mina vänner. Vad är det för fel på att ge varandra en puss och en kram och vara glada över att ses igen?
Tänker jag konstigt tycker ni? Alltså jag är medveten om att alla inte tänker såhär, även jag bollar med vänner, men de flesta av mina vänner tänker liknande om än inte på alla punkter, få har samma åsikt till droger som anses olaglig i vårt land, där är jag ganska ensam men inte helt. Men överlag tänker vi lika gällande ansvar för familj, hem, relation, svartsjuka, kontrollerande och detta med att försöka äga någon.