• Anonym (Shizzla)

Är det lagligt att drogtesta sin flickvän???

Min kille är så sjukt kontrollerande att han vill drogtesta mig med urinprov!!!! Han har sagt att ställer jag inte upp på detta så är det slut mellan oss för han orkar inte vara sambo med en knarkare!! Men jag vill inte kissa i en kopp och att han skall kontrollera mig såhär så jag undrar om det e lagligt att ställa sånna krav av en privatperson på sin flickvän??? Vill inte att det skall ta slut då jag älskar honom men vill heller inte ställa upp på detta störda beteendet så jag skulle vilja ha svart på vitt att det är olagligt att kräva det.

• Svar på tråden Är det lagligt att drogtesta sin flickvän???
  • Anonym (trött)
    Anonym (Shizzla) skrev 2014-08-26 21:58:37 följande:

Jag ser att många av er har frågat om jag tar droger??? ja det har hänt men oftast mot ångest som själmedicinering när det jag fått 100% lagligt av psyk inte hjälper. ibland när jag festar med och ibland när jag har svårt att sova. lite Benzo (som jag även får 100% lagligt) lite cb nån gång kanske lite oxy när jag har ont i axeln (läkaren säger ät Ipren, men jag har värk inte inbillningsvärk!)  Sist jag tog starkare grejer som tex. E var flera veckor sedan på fest.

Min kille e däremot så jävla präktig. Men ja älskar honom o han är min klippa men nu hotar han att göra slut om han inte får kontrollera mitt piss!!!

Jag tycker att han gör rätt. Du använder ju tydligen droger och ljuger för honom om det. Om du inte ljög så skulle han ju inte behöva ett test.
    Han kan aldrig tvinga dig att göra någonting du inte vill, det är olagligt. Men han vill ju tydligen inte leva tillsammans med någon som använder droger/ljuger om det, så han kan absolut ställa ett ultimatum.
  • Anonym (g)
    Anonym (Shizzla) skrev 2014-08-26 12:48:48 följande:

Min kille är så sjukt kontrollerande att han vill drogtesta mig med urinprov!!!! Han har sagt att ställer jag inte upp på detta så är det slut mellan oss för han orkar inte vara sambo med en knarkare!! Men jag vill inte kissa i en kopp och att han skall kontrollera mig såhär så jag undrar om det e lagligt att ställa sånna krav av en privatperson på sin flickvän??? Vill inte att det skall ta slut då jag älskar honom men vill heller inte ställa upp på detta störda beteendet så jag skulle vilja ha svart på vitt att det är olagligt att kräva det.

Så om du säger till din pojkvän att han inte har laglig rätt att kontrollera dig så slutar han med det och säger "okej då älskling" och så fortsätter ni tillsammans? 
  • Anonym (Fd medberoende)

Jag förstår honom till 100%. Jag har krävt detsamma av min sambo.

För ngr år sedan började han knarka. Det började med Benzo (som är ngt av det mest beroendeframkallande som finns och inte det minsta oskyldigt!) och fortsatte med kokain, mefedrone och liknande. Vi hade ett rent helvete under ngt år innan jag vaknade upp och insåg att jag inte kunde leva så och slängde ut honom.

Det gjorde susen för han vaknade upp och slutade knarka och vi blev tillsammans igen. Att mitt förtroende för honom var HELT nedbrutet det hade han inte svårt att förstå och det var inga som helst konstigheter för honom att kissa i en mugg för att bygga upp mitt förtroende igen. Älskar man någon och menar allvar med att man vill sluta knarka, så vad är problemet?

Kissa i den jävla muggen! Annars förstår jag om han vill göra slut. Knarkare är oerhört manipulativa och jag hade inte trott ett ord från dig om jag var han. Nej, upp till bevis, annars hoppas jag att han slänger ut dig.

Min sambo har nu varit ren i flera år och är glad att jag pressade honom. Det räddade troligtvis hans liv.

• Anonym (Fd medberoende)
    vampyria2 skrev 2014-08-27 00:10:19 följande:

Om inte annat så verkar det väldigt korkat för hur det än är så finns det massor av droger som aldrig ger några utslag på tester så skulle du gå med på att testa dig och det blir negativt så kommer han säkert att sen bara komma och jäklas med dig om att det som sagt finns massor av droger som du kan ha tagit ändå.

Eller så kan det ju bli en falsk trygghet för honom om han inte har mer koll än så, så berätta för honom att det finns inget att vinna på att ta nått jäkla test på dig för att kolla droger, det kommer han aldrig att få reda på om han inte kommer på dig eller om du inte erkänner för honom (om det nu är så att du har testat nått skit).

Alla de droger som TS räknade upp går att testa med ett hemmatest. Många av de vanligaste drogerna går visst att testa.
  • Anonym (g)
    Anonym (Fd medberoende) skrev 2014-08-27 06:56:00 följande:

Jag förstår honom till 100%. Jag har krävt detsamma av min sambo.

För ngr år sedan började han knarka. Det började med Benzo (som är ngt av det mest beroendeframkallande som finns och inte det minsta oskyldigt!) och fortsatte med kokain, mefedrone och liknande. Vi hade ett rent helvete under ngt år innan jag vaknade upp och insåg att jag inte kunde leva så och slängde ut honom.

Det gjorde susen för han vaknade upp och slutade knarka och vi blev tillsammans igen. Att mitt förtroende för honom var HELT nedbrutet det hade han inte svårt att förstå och det var inga som helst konstigheter för honom att kissa i en mugg för att bygga upp mitt förtroende igen. Älskar man någon och menar allvar med att man vill sluta knarka, så vad är problemet?

Kissa i den jävla muggen! Annars förstår jag om han vill göra slut. Knarkare är oerhört manipulativa och jag hade inte trott ett ord från dig om jag var han. Nej, upp till bevis, annars hoppas jag att han slänger ut dig.

Min sambo har nu varit ren i flera år och är glad att jag pressade honom. Det räddade troligtvis hans liv.

• Anonym (Hmmm)

Jag förstår din sambo helt och hållet.

Vill du leva ett liv i träsket med och vara beroende av olika typer av droger så kör på. Men då kan du räkna med att du inte har någon ljus framtid. Du kommer inte kunna sköta ditt jobb i längden om du nu har nått. Du kommer få bidrag som kommer gå till knark, sen blir du hemlös samt du kommer dö i förtid antingen överdos eller tidigt i medelåldern.

Väljer du den andra vägen och avstå från droger så ser din framtid lite ljusare ut. Du har ett jobb, en kille som bryr sig om dig ev barn i framtiden. Resa & göra andra saker som är roliga och minnesvärda.

Ditt val som sagt, han gör detta av omtanke för att han bryr sig om dig. Dom flesta som nyttjar droger försöker döva sina egna psykiska problem, så terapi vore nått för dig.

Så ta tag i ditt liv istället än och bli arg på honom. Sen folk som nyttjar droger är väldigt manipulativa så jag förstår om han inte litar på dig.

Mina barndomsvänners föräldrar var tunga narkomaner inkl alkolister. Deras barndom var ett helvete. Tills deras föräldrar la av i tonåren, men deras första minnen är som ärr ett förlåt räcker inte.

• naniismammaaa

Det är väl klart att man har rätt att be om ett drogtest från sin andra part. Men sen är de upp till den andra att välja om man ska eller inte ska göra det.

man är inte ett kontrollerande psyko för att man ställer sådana krav.

Jag hade inte velat ha förhållande med en som tar droger. Speciellt inte om det är personen man vill vara med och få barn tillsammans med.

Att be någon söka vård ifall det visar sig att den tar droger är inte konstigt det är att hjälpa för att personen ska få ett bättre liv. Sen väljer den om den vill söka hjälp eller inte. Vill personen inte bevisa att den är drogfri eller söka hjälp om den har drogproblem så är det ibte konstigt att man vill göra slut. Jag hade gjort slut för framtidens skull.

Om din kille ta har en rättfärdig anledning att be om drogtest så kan du inte säga att det är kontrollerande. Han kanske vill säkerställa sin egna framtid att den förblir drogfri. Inget som är fel. Har han ingen anledning så kanske det inte är det bästa förhållandet att stanna i.

• Sansa Snark

Men alltså what? Visst det är upp till var och en att bruka eller missbruka lagliga eller olagliga substanser.

Men, och detta är ett stort jävla men, Anonym(emma) och TS pojkvän har också rätt att själva välja om de vill leva tillsammans med en brukare/missbrukare. Visst kan man fråga rakt ut om partnern tar droger, men den senare kategorien är ju ofta inte så himla bra på att hålla sig till sanningen (även inför sig själva, det är en del av missbruk). Det kan också vara en dealbreaker om det senare kommer fram att partnern tagit droger men ljugit/dolt det. Att dölja ett beteende som man tror/vet att partnern inte skulle gilla är otrohet (eller värre) i min bok. 

Visst man kan dumpa partnen rakt om om partnerns svar inte övertygar. Men känslor är ju, precis som bruk/missbruk oftast inte svarta eller vita. Man kanske bryr sig om partnern och vill att hen ska få hjälp med missbruket (om det är ett sådant). Att kräva att en partner som nekar till att hen tar droger ska göra ett test kan vara ett sätt att bryta igenom lögnerna och få en missbrukare att söka hjälp. Om det är "fritidsbruk" kanske man komma fram till en lösning som båda kan vara okej med, om det nu är så viktigt för partnern bruka, exempelvis inga substanser i hemmet, eller en begränsning om hur ofta. Men det förutsätter ju att man är ärliga och att man lägger alla kort på bordet.

• Anonym (Fundersam)
    HäckHäxan skrev 2014-08-26 21:54:38 följande:
    Jo du ser man tar en grön atom och en väldigt väldigt liten syl, slår den i mitten på atomen och vips har man kluvit den, gör man det tillräckligt många gånger så har man gjort nanopartiklar av den.

Tycker det är konstigt att jag förstår det, då jag faktisk inte är direkt känd som en empatisk människa, det är liksom inte mitt mest utmärkande personlighetsdrag. Ibland förstår man bara inte varandra och då är det enda att göra att enas om att man absolut inte förstår varandra alls.
    SÅ, Häckhäxan, kan du tänka dig att vara tillsammans med en Sverigedemokrat? Eller, du vet ju inte om han verkligen röstar på sverigedemokraterna, för han vill inte berätta det. Däremot går han och lyssnar på deras torgmöten. Men han sa att han inte röstar på sverigedemokraterna.
  • Anonym (Molly)

Jag förstår er helt och hållet som skvier att ni har ställt ett ultimatum (även om många läser krav) till era partners om det är eller har varit problem tidigare. Känns som att många i tråden helt har missat att missbrukare är väldigt manipulativa och blir experter på att ljuga, väldigt trovärdiga sånna. Man kan helt enkelt inte bara tro en missbrukares ord. De är otroligt korkat att någon kläcker ur sig att man är ett kontrollfreak/psykfall för att man inte litar på sin missbrukande partner.

Sen att hålla på att jämföra det med alla andra typer av missbruk. Man kan bli beroende av allt men nu är narkotika olagligt och i många, många fall farligt. De ger dessutom konsekvenser för familjen och omgivningen. Man kan ex bli matmissbrukare också men det ger inte samma konsekvenser för omgivning och närstående. Då tycker jag inte heller det är rimligt att ex jämföra matmissbruk med narkotika.

Nu har ju TS redan erkänt att hon håller på med droger så därför känns det inte alls som att detta handlar om ett kontrollbehov från killens sida utan att han faktiskt ärligt (som TS själv skriver) inte vill leva med en knarkare. Skulle detta vara ett osunt kontrollbehov/ägandebehov från hans sida borde det finnas många fler händelser. Ex smygläser mejl, hämtar henne när hon är borta, bestämmer vem hon får träffa mm. 

Svar på tråden Är det lagligt att drogtesta sin flickvän???