• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2015-01-21 15:35:44 följande:
    Min sambos bror och fru fick en liten kille april förra året. Sommaren som var, var ju ganska varm iaf här där vi bor. De var ute och badade rätt mycket då de har en till kille som nu är 4 och har extremt mycket energi. De hade ett sånt där tält där lilla killen fick ligga i skuggan. Då det var så varmt så hade han bara blöja på sig eller tunna shorts. Men han brände sig ändå. Trots att han inte låg eller var i solen något.

Så jo, UV ljus får de på sig även om de är i skuggan. Jag funderar också på hur man ska lösa det så bebis inte bränner sig. Då vi kommer vara ute rätt så mycket i sommar.

Nu brände han sig inte så farligt men han blev röd på ben, armar och i ansiktet iaf.
    Usch, ja de är ju så himla känsliga när de är sådär små också. Så han blev bränd fastän han låg i UV-tältet? Då får man nog helt enkelt hålla sig inomhus under de värsta timmarna helt enkelt. Om man är två kan man ju turas om så en av föräldrarna iaf får vara ute lite grand.
  • madde10
    Madelen b skrev 2015-01-21 14:17:22 följande:

Fick idag besked från fsk att jag får hel graviditetspeng! Så jäkla skönt! Så bara 1mån kvar att jobba nu!!

Åh vad skönt! Jag väntar på beslut. Hade visst missat att skicka in ansökan, utan bara arbetsgivarens utlåtande, så det skickade jag in häromdagen. Hoppas det går fort :)
  • Emmadee

Nu hoppas jag inte att jag är helt ute och snurrar när det gäller vetenskapen, men visst är det skillnad på skugga och skugga? För jag vet att man får solljus på sig även om man är i skuggan. Men jag kan tänka mig att ett tält släpper igenom mer strålar än vad tex skugga från en husvägg etc. Det gäller nog att hålla sig i riktig skugga och långt ifrån solen. Dvs skuggsidan på huset där solen inte nåt fram tex. Skugga från solskärm, parasoll etc är nog inte lika bra.

Och ha kläder på dem även om det är varmt. Tunna kläder är bästa skyddet.

Anonym (??) skrev 2015-01-21 15:35:44 följande:

Min sambos bror och fru fick en liten kille april förra året. Sommaren som var, var ju ganska varm iaf här där vi bor. De var ute och badade rätt mycket då de har en till kille som nu är 4 och har extremt mycket energi. De hade ett sånt där tält där lilla killen fick ligga i skuggan. Då det var så varmt så hade han bara blöja på sig eller tunna shorts. Men han brände sig ändå. Trots att han inte låg eller var i solen något.

Så jo, UV ljus får de på sig även om de är i skuggan. Jag funderar också på hur man ska lösa det så bebis inte bränner sig. Då vi kommer vara ute rätt så mycket i sommar.

Nu brände han sig inte så farligt men han blev röd på ben, armar och i ansiktet iaf.

• Sommarsnö
    Emmadee skrev 2015-01-21 17:01:26 följande:

Nu hoppas jag inte att jag är helt ute och snurrar när det gäller vetenskapen, men visst är det skillnad på skugga och skugga? För jag vet att man får solljus på sig även om man är i skuggan. Men jag kan tänka mig att ett tält släpper igenom mer strålar än vad tex skugga från en husvägg etc. Det gäller nog att hålla sig i riktig skugga och långt ifrån solen. Dvs skuggsidan på huset där solen inte nåt fram tex. Skugga från solskärm, parasoll etc är nog inte lika bra.

Kläder skyddar ju men i väldigt olika grad. Helt skydd (typ solskyddsfaktor 50) får man bara av typ jeans. Har för mig att tunn vit t-shirt är som solskyddsfaktor 10 ungefär. Det kan man säkert googla på om man vill veta exakt. Menar bara att man inte ska lita blint på att kläder skyddar helt.
  • Emmadee

Nä och jeans ska vi väl inte sätta på stackarna om det är varmt

Det bästa är ju att vara försiktig och i första hand undvika solen.

Har ju en son som är född i juli, men hade aldrig det problemet. Han är född 07 och det regnade ju konstant.

Och så är det kanske lika bra att hålla sig inne de timmar solen är som starkast.

Och jag tänkte ju självklart kläder och skugga i kombination. Vet ju att man inte kan lita på kläder helt.,

Sommarsnö skrev 2015-01-21 17:27:42 följande:

Kläder skyddar ju men i väldigt olika grad. Helt skydd (typ solskyddsfaktor 50) får man bara av typ jeans. Har för mig att tunn vit t-shirt är som solskyddsfaktor 10 ungefär. Det kan man säkert googla på om man vill veta exakt. Menar bara att man inte ska lita blint på att kläder skyddar helt.

• Hanna 681
    Sommarsnö skrev 2015-01-21 17:27:42 följande:
    UV kläder från POP är jättebra och har solskydd spf 50. Kommer nog avvakta inköp av uv dräkt, men kan bli aktuellt då mina barn troligtvis kommer att vilja bada mycket i sommar.
  • Anonym (??)
    Emmadee skrev 2015-01-21 17:01:26 följande:

Klart det är skillnad på skugga och skugga.

Men jag har även hört, läst och själv upplevt att jag fått iaf färg även fast jag har varit i riktig skugga. Tex skuggsidan på huset osv. Var väldigt känslig när jag var liten och kunde inte bada utomhus på somrarna utan t-shirt tex. Blev väldigt röd väldigt lätt. Även om jag var i "riktiga" skuggan.

Så det bästa skyddet är ju egentligen att vara inomhus under de värsta soltimmarna.
  • LillaSandy

Kan man se på fk hemsida om man blir beviljad graviditetspeng eller inte? Eller vad är det ni kunnat se på sidan?

• Madelen b
    S1528 skrev 2015-01-21 14:46:17 följande:

Grattis! Hur lång tid tog det att få besked?

Jag väntar fortfarande..

Minns inte exakt men ca 3v
  • Madelen b
    madde10 skrev 2015-01-21 16:30:27 följande:

Åh vad skönt! Jag väntar på beslut. Hade visst missat att skicka in ansökan, utan bara arbetsgivarens utlåtande, så det skickade jag in häromdagen. Hoppas det går fort :)

Ja verkligen skönt!,

Typiskt, ja får hoppas de, håller tummarna!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)