• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Mars12

Omöjligt att säga innan TUL, stor bebis, mycket fostervatten eller att han bara ligger så i magen.

• emmasdag
    Mars12 skrev 2015-01-20 11:41:15 följande:

BM besök idag och värdena såg bra ut. HB på 128 så slipper järntabletter :)

Dock ett SF på 32 i v29 så fick ett TUL inbokat på Fredag. Någon mer med stort SF eller som haft det tidigare graviditeter?

Så konstigt med sf måtten tycker jag! Själv känner jag mig stor som ett hus, men har ett sf på 27, vecka 29 (28+4)! Min bm sa att min livmoder ligger mer på tvären typ.. har du stor mage? (Konstig fråga ;) Vi ska också göra TUL, 2 Februari dock :)

skönt med bra järnvärde! Mitt låg på 106 idag, inte bra. Dock ingen graviditetsdiabetes enligt glukosbelastningen och en lillebror som ligger vänd med huvudet neråt!
  • Freje
    Madelen b skrev 2015-01-20 11:28:43 följande:
    Någon annan här som får sådan sjuk hetta i ansiktet/kinderna?
    Först fick jag de vara kvällstid, nu vaknar jag med det! Det både hettar som tusan plus att ibland blir jag knallröd och huvudvärk! Min sambo ser direkt då jag ser ut som en tomat i skallen haft såhär i flera timmar idag!
    Min bmc har stängt idag:(
    Har själv inte märkt av det. Men med tanke på att kroppen producerar mer blod dessa veckor så kanske det är logiskt. Hormonerna kan nog också vara bidragande orsak.  T ex när man kommer i klimakteriet så brukar man få värmevallningar och det är ju hormonrelaterat. Samma sak vid graviditet - mkt hormoner. Så det är nog ingen fara, men det är alltid skönt att ringa fråga någon expert.

Själv har jag däremot drabbats av klåda på magen precis vid troskanten, vissa dagar kliar det infernaliskt och jag får stora utslag. Har märkt att det blir värre när jag druckit dåligt med vatten. Försöker också smörja magen varje dag med mandelolja, även om det inte hjälper så är det skönt mot torrhet.
  • Bell13
    emmasdag skrev 2015-01-20 13:05:53 följande:
    Så konstigt med sf måtten tycker jag! Själv känner jag mig stor som ett hus, men har ett sf på 27, vecka 29 (28+4)! Min bm sa att min livmoder ligger mer på tvären typ.. har du stor mage? (Konstig fråga ;) Vi ska också göra TUL, 2 Februari dock :)

skönt med bra järnvärde! Mitt låg på 106 idag, inte bra. Dock ingen graviditetsdiabetes enligt glukosbelastningen och en lillebror som ligger vänd med huvudet neråt!
    Har du känt att han ligger neråt? Ibland får jag ett stort tryck neråt och en pirrande känsla som elektriska stötar nästan.
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-01-19 12:19:25 följande:
    Har samma problem. Ligger på hög kudde och har en kudde mellan knäna. Har riktigt ont i ryggen och får nästan inte luft pga nästäppa. 9.5 v kvar och ska det vara så här jobbigt kommer det kännas som en evighet.
    Känner likadant Bell13. Var riktigt nere idag och höll på att börja gråta när jag skulle in till barnmorskan. Riktigt jobbigt att andas nu och höll på att svimma flera gånger på promenaden dit. Vi får stötta varandra i gruppen och hoppas att det lättar när bebisarna behagar sjunka ner lite runt vecka 34. Fast då får man väl obehagligt tryck mot bäckenet istället kanske? :-/
  • madde10
    Mars12 skrev 2015-01-20 11:41:15 följande:

BM besök idag och värdena såg bra ut. HB på 128 så slipper järntabletter :)

Dock ett SF på 32 i v29 så fick ett TUL inbokat på Fredag. Någon mer med stort SF eller som haft det tidigare graviditeter?

Jag hade stort sf mått med sonen, kommer inte ihåg hur stor men låg på övre kurvan. Fick göra glykosbelastning då BM misstänkte graviddiabetes, men det hade jag inte. Hade myom varav ett blev 9 cm så det kan vara det som gjort det, hon visste inte. Gjorde UL v32 pga myomen, men allt såg bra ut. Ut kom sonen på 3650 gram så helt normal.
    Låg över medel nu också sist jag var hos BM, får se hur det ser ut nästa vecka när jag ska dit.
  • Madelen b
    Freje skrev 2015-01-20 13:09:09 följande:
    Har själv inte märkt av det. Men med tanke på att kroppen producerar mer blod dessa veckor så kanske det är logiskt. Hormonerna kan nog också vara bidragande orsak.  T ex när man kommer i klimakteriet så brukar man få värmevallningar och det är ju hormonrelaterat. Samma sak vid graviditet - mkt hormoner. Så det är nog ingen fara, men det är alltid skönt att ringa fråga någon expert.

Själv har jag däremot drabbats av klåda på magen precis vid troskanten, vissa dagar kliar det infernaliskt och jag får stora utslag. Har märkt att det blir värre när jag druckit dåligt med vatten. Försöker också smörja magen varje dag med mandelolja, även om det inte hjälper så är det skönt mot torrhet.
    Jo de jag oxå anar, har så svårt att sova då de känns som huvudet brinner haha! Sitter med is och kalla flaskor mot kinderna!!

Ja har pyttelite klåda, men läste att om man har mycket klåda skall man kontakta sin bm så skall dem kunna hjälpa en!!

Inte kul att klia sönder sig!!
  • Apriltös

Var på förlossningen igår då bebis varit stilla i 2dygn (sparkade dock som en dåre igår men åkte in då jag fick en j*vla smärta i samband med att jag skulle sova)

Barnmorskan kunde inte hitta hjärtljudet, "de e svårt på en så liten"

Min bm hittar alltid de nästan direkt.

Så liten är den ju inte? I v 27 är den ju runt 30cm från huvud till fötter? :o

Efter snabbt ultraljud hittade hon att bebis låg JÄTTE långt ner, och allt såg bra ut på ctg:n så dåskulle vi in o kolla ultraljud, o han som kollade sa vad allting var men kollade så snabbt så de enda jag kunde se var ryggen haha!

• Mars12

Emmasdag: ja SF är lite konstiga kan jag tycka :) Jag tycker att jag har stor mage :) känns som jag är lika stor nu som när jag skulle föda i BF+15 sist :)

Får väl se vad TUL säger, men har även hört från fler hålla där det ändå inte stämt sen när barnet är fött. Vet inte hur pålitligt ett TUL är? Men förmodligen mer än ett måttband ;)

• Mars12

Madde10: ja det var väl det min BM ville ha lite koll på om det nu visar sig att det är barnet som är stort.

Är ju som himla olika :) en kompis hade väldigt stort sf-mått men födde en väldigt liten dotter. Mycket vatten och moderkaka som orsakade hennes stora mage :)

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)