• Anonym (Mamman)

Hans nya

Barnens pappas nya sänghalva lägger ut bilder på sin ex. Instagram på våra barn.
    Jag har vänligt men bestämt bett henne ta bort bilderna där det tydligt framgår och syns att det är mina barn på samt deras namn.

Ska be henne igen och om hon inte tar bort dom då, vad kan jag då göra?!

Tacksam för seriösa svar :)

• Svar på tråden Hans nya
  • Anonym (hula)
    Anonym (Seriöst) skrev 2014-09-11 02:24:42 följande:
    Du har aldrig hört talas om detta?

Folk är så rädda för att "folk" ska se privata bilder, men för guds skull, DU har valt vilka som är dina vänner på FB.
    Tror du att ditt material ligger på din disk som en hub eller? Och skulle det vara "säkrare"? Människa snälla.
  • Anonym (Mum)
    Anonym (hula) skrev 2014-09-11 09:03:25 följande:
    Tror du att ditt material ligger på din disk som en hub eller? Och skulle det vara "säkrare"? Människa snälla.
    Helt galet vad folk är naiva. Senast i dagens tidningar kan man läsa att obehöriga kommit över hundratusentals lösenord på Google.
  • Anonym (hula)
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-11 11:04:56 följande:
    Helt galet vad folk är naiva. Senast i dagens tidningar kan man läsa att obehöriga kommit över hundratusentals lösenord på Google.
    ...för att inte glömma flashback och den ständigt återkommande Facebook :)
  • Anonym (skål)
    Holabalola skrev 2014-09-11 02:28:14 följande:

Säg mig, varför är just bilder så kränkande?

Ditt brottsregister är öppet för vem som helst att se, din lön, dina personnummer, mobilnummer, ja nästan allt finns att få med ett klick.

Hur kommer det så att bilder, en ren avbildning av dina yttre attribut, dvs det som folk ser varje dag, varför ska det vara så viktigt att hålla "hemliga"?

Det var en moralisk fråga. Varför skulle man lägga upp bilder på andra utan att kolla läget med personen på bilden först? Bryr man sig inte längre om vad ens medmänniskor tycker? Prioriterar man den egna tillfredsställelsen högre än andras rätt till privatliv?
  • Holabalola
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-11 11:04:56 följande:
    Åter igen, tror ni att ni är så viktiga att folk kommer vilja komma över bilder av just era barn, varför skulle någon lagra bilder som indirekt kostar pengar på någon som de varken känner eller bryr sig om, då kan de lika gärna gå och ta kort på era barn på väg till eller från skolan.

Om ni är så paranoida att folk ska veta hur ni (och era barn) ser ut så är det nog bäst att ni går med heltäckande kläder och en påse på huvudet.
  • Holabalola
    Anonym (hula) skrev 2014-09-11 09:03:25 följande:
    Nja, de gör de väl oftast, men samtidigt så laddar man upp bilder till FBs servar. Och ja, jag anser att facebook har relativt säkra servrar, det är väl snarare folk lösenord som är helt sanslöst lätta, ex hej1234.
    Som jag säger till alla mina klienter (läs bekanta som frågar), om du vill vara säker så ska du inte vistas på internet, men om ni ändå gör det så skaffa ett lösenord som är en mening samt byt detta lösenord då och då och det viktigaste är att man inte har samma lösenord på flera sidor.

Men åter igen, när någon begår ett brott så kan alla ta del av detta, det skulle jag anse som kränkande, inte att någon ser dina yttre attribut på en bild.
  • Holabalola
    Anonym (skål) skrev 2014-09-11 14:58:44 följande:
    Det var en moralisk fråga. Varför skulle man lägga upp bilder på andra utan att kolla läget med personen på bilden först? Bryr man sig inte längre om vad ens medmänniskor tycker? Prioriterar man den egna tillfredsställelsen högre än andras rätt till privatliv?
    För att jag anser inte att man har någon ensamrätt på sina barn, bilder ska återspegla sitt liv, menar ts att hennes barn inte delar sitt liv med sin "styvmor"?

Visst allt sånt kan gå till överdrift, men att några bilder på någons barn skulle förstöra moderns privatliv är ju absurt.
  • Anonym (skål)
    Holabalola skrev 2014-09-11 17:18:50 följande:

För att jag anser inte att man har någon ensamrätt på sina barn, bilder ska återspegla sitt liv, menar ts att hennes barn inte delar sitt liv med sin "styvmor"?

Visst allt sånt kan gå till överdrift, men att några bilder på någons barn skulle förstöra moderns privatliv är ju absurt.

Men man frågar ju vanligtvis alla andra innan man lägger upp bilder på dem på nätet. Varför frågar man inte sina barn? Nä, för man skulle vara tvungen att vänta en sisådär 10-20 år innan man skulle få ett vettigt svar. Istället tar man sig då rättigheten att lägga upp dessa bilder oavsett vad barnet skulle svarat om det blivit tillfrågat. Helt skruvat.
  • Anonym (Mum)
    Holabalola skrev 2014-09-11 17:11:29 följande:
    Åter igen, tror ni att ni är så viktiga att folk kommer vilja komma över bilder av just era barn, varför skulle någon lagra bilder som indirekt kostar pengar på någon som de varken känner eller bryr sig om, då kan de lika gärna gå och ta kort på era barn på väg till eller från skolan.

Om ni är så paranoida att folk ska veta hur ni (och era barn) ser ut så är det nog bäst att ni går med heltäckande kläder och en påse på huvudet.
    Ja, fast om du läst något om just pedofili så är det ju i allmänhet inte nakna barn de tänder på utan gulliga små flickor och pojkar i vardagliga situationer. Nej, jag tycker inte att man skall lägga ut barn på nätet och absolut inte som bonusmamma lägga ut andras barn. Det är verkligen lågt!
  • Anonym (hula)
    Holabalola skrev 2014-09-11 17:16:14 följande:
    Nja, de gör de väl oftast, men samtidigt så laddar man upp bilder till FBs servar. Och ja, jag anser att facebook har relativt säkra servrar, det är väl snarare folk lösenord som är helt sanslöst lätta, ex hej1234.
    Som jag säger till alla mina klienter (läs bekanta som frågar), om du vill vara säker så ska du inte vistas på internet, men om ni ändå gör det så skaffa ett lösenord som är en mening samt byt detta lösenord då och då och det viktigaste är att man inte har samma lösenord på flera sidor.

Men åter igen, när någon begår ett brott så kan alla ta del av detta, det skulle jag anse som kränkande, inte att någon ser dina yttre attribut på en bild.
    ...du vet inte hur jag ser ut.
Svar på tråden Hans nya