Anonym skrev 2014-09-12 12:39:32 följande:
Bion är alltid en del av sitt barns liv, var barnet än befinner sig. Bonusen har aldrig lika mycket att säga till om angående bions barn, även om barnet för tillfället befinner sig i det hus som bonusen bor. Bonusen kan aldrig säga att "såhär gör VI i MITT hus" och liksom försöka reviskissa eftersom där befinner sig även bonusbarnet, vilket bion har mer rätt att styra än vad bonusen har. För när bonusen kör med "det här är MITT hur, MINA regler" så kan bion dra bio-kortet och hävda att barnet är HENNES och att det är HON som bestämmer (tillsammans med barnets pappa såklart). Sedan om bonusen kör med fulstilen genom att försöka påverka barnets pappa, så blir det bara fel.
Det är egentligen bonusen som valt att tränga sig på och då måste bonusen rätta sig efter reglerna som bioföräldrarna satt upp kring barnet. Inte tvärtom.
Förstår att du är bonus. Själv är jag bio utan någon bonus i mitt barns liv, som tur är (för bonusen alltså). Jag är och ha alltid varit lejonmamma och bara tanken på att någon främmande bonus ska tränga sig in i vårt privata sfär får mig att vässa tänderna. Det är en egenskap som mitt barn är tacksam för och som jag vill föra över till honom. Så det ligger verkligen i barnets intresse att dess förälder är lejonförälder istället för passiv, anser jag.
Oj vad jag inte håller med dig. Alls.
Att min man skulle samarbeta över regler i vårt hus tillsammans med mamman finns inte. Mamman har noll och inget att säga till om i vårt hem. Där sätter jag och min man tillsammans upp regler - ngt annat vore otänkbart. Dessutom är mammans syn på regler och krav helt på andra sidan skalan från min mans - och min..
Det har inget med " revirkissande" att göra - tror du på fullt allvar det så har du missuppfattat grovt... Det har med att man lever tillsammans och sätter upp regler och önskemål för det livet - tillsammans. Vill man inte det så bör man nog göra som du och inte släppa in ngn mer att bry sig om ditt barn. Själv anser jag det vara att INTE tänka på det som är bäst för barnet eftersom man då förvägrar barnet dels tryggheten i att ha en extra vuxen att vända sig till men även lyckan i nya syskon.
Jag har inte trångt mig på - jag lever MED både barn och förälder. Och jag behöver inte rätta mig efter ngt eftersom vi lever det liv VI - jag och min man - vill göra.
Självklart är jag även en lejonhona - rör mina barn och jag vänder ut o in på världen och skickar dig så långt det är möjligt åt pipan. OAVSETT vilket barn du gör illa, bio eller bonus. Att påstå att det hör ihop med att vara en lejonmamma att inte låta ngn ny vuxen ta del i barnets liv finner jag inte bara verklighetsfrånvänt utan även missvisande. I lejonflocken uppfostrar man tillsammans.. Som du beskriver det ser jag det INTE som en bra föräldraegenskap, snarare tvärtom..