• Anonym (Mamman)

Hans nya

Barnens pappas nya sänghalva lägger ut bilder på sin ex. Instagram på våra barn.
    Jag har vänligt men bestämt bett henne ta bort bilderna där det tydligt framgår och syns att det är mina barn på samt deras namn.

Ska be henne igen och om hon inte tar bort dom då, vad kan jag då göra?!

Tacksam för seriösa svar :)

• Svar på tråden Hans nya
  • Brumma
    Anonym (skål) skrev 2014-09-12 12:57:12 följande:
    Fast anonym lejonmamma har en poäng. De egna barnen är alltid lite speciella. Och man gör alltid det lilla extra för dem. Det finns ingen (under normala omständigheter) som kan ta tillvara barnets intressen bättre än de biologiska föräldrarna.

En bonusförälder kan lägga upp bilder på nätet som en 'kul grej'. Men det är mer sannolikt att en bioförälder verkligen tänkt efter. Säger inte att det är så i det här fallet men sannolikheten är större att det skulle vara så än tvärtom.

Men i alla fall, det är vårdnadshavarna (oftast bioföräldrarna) som har bestämmanderätten. Och tur är väl det med tanke på att de förmodligen är de som älskar barnet mest.
    Och som bonusmamma så bor man ju i de allra flesta fall med endera av föräldrarna - och tar beslut TILLSAMMANS med den föräldern. I väldigt få fall så kör man ett eget race utan att samarbeta med sin partner....
  • Holabalola
    Anonym (skål) skrev 2014-09-11 17:25:19 följande:
    Men man frågar ju vanligtvis alla andra innan man lägger upp bilder på dem på nätet. Varför frågar man inte sina barn? Nä, för man skulle vara tvungen att vänta en sisådär 10-20 år innan man skulle få ett vettigt svar. Istället tar man sig då rättigheten att lägga upp dessa bilder oavsett vad barnet skulle svarat om det blivit tillfrågat. Helt skruvat.
    Sedan när frågar folk om man får lägga upp en bild på nätet? Har aldrig varit med om detta någonsin.
    Som det gäller all känslig information så får man reda på det i efterhand, ex "någon har sökt om din lön och personnummer, bara så du vet, vi säger inte vem, men någon har gjort de" *facepalm*

Håll koll på de personerna som ni är kompisar med på facebook så slipper ni vara så paranoida.
  • Holabalola
    Anonym (hula) skrev 2014-09-11 20:25:47 följande:
    ...du vet inte hur jag ser ut.
    Om jag vet ditt namn så skulle det nog inte vara så svårt att få tag i detta, många arbetsplatser lägger upp namn och bild på alla anställda. Har testat detta åtskildiga gånger när man kollat på blocket, man behöver bara en adress, en initial, ett telefonnummer eller epost så kan man få reda på det mesta om den personen.
  • Holabalola

Håller med Brumma och BioBonus till 100%.
    Det finns inte bara en bio till barnet, det finns två, fadern har lika mycket att säga till om i de scenarion.
    Hemskt för barnen att när de kommer till pappa och (veckans) mamma att hon ska ligga ner och slicka bions fötter för att de hon som fött dem.

Jag undrar Anonym lejonmamma, följer du även med till skolan, där är ju trots allt främlingar som bestämmer över ditt barn.

• Anonym (hula)
    Holabalola skrev 2014-09-12 17:27:25 följande:
    Om jag vet ditt namn så skulle det nog inte vara så svårt att få tag i detta, många arbetsplatser lägger upp namn och bild på alla anställda. Har testat detta åtskildiga gånger när man kollat på blocket, man behöver bara en adress, en initial, ett telefonnummer eller epost så kan man få reda på det mesta om den personen.

Ja, har du e-posten så har du h*ns personuppgifter men bilder har du inte så länge ingen har laddat upp.

• Anonym (skål)
    Holabalola skrev 2014-09-12 17:36:11 följande:

Håller med Brumma och BioBonus till 100%.

Det finns inte bara en bio till barnet, det finns två, fadern har lika mycket att säga till om i de scenarion.

Hemskt för barnen att när de kommer till pappa och (veckans) mamma att hon ska ligga ner och slicka bions fötter för att de hon som fött dem.

Jag undrar Anonym lejonmamma, följer du även med till skolan, där är ju trots allt främlingar som bestämmer över ditt barn.

Problemet är INTE att pappan har för lite att säga till om utan att mamman har det.

När det gäller större beslut kräver lagen BÅDA vårdnadshavarnas medgivande. I det här fallet har mamman INTE gett sitt medgivande till att barnens foton läggs upp på internet. Detta innebär att pappan inte på egen hand får hänga ut barnen på nätet (i princip i alla fall).
  • Lilje

Jag undrar hur lejonmamman kommer bete sig den dagen barnet tar hem en pojkvän/flickvän. En främmande människa som kommer stjäla barnet från sin mamma, som barnet även, ve och fasa, kan älska lika högt eller högre än sin mamma. Tänk den dagen barnet väljer någon annan framför dig?

• Brumma
    Anonym (skål) skrev 2014-09-12 17:57:23 följande:
    Problemet är INTE att pappan har för lite att säga till om utan att mamman har det.

När det gäller större beslut kräver lagen BÅDA vårdnadshavarnas medgivande. I det här fallet har mamman INTE gett sitt medgivande till att barnens foton läggs upp på internet. Detta innebär att pappan inte på egen hand får hänga ut barnen på nätet (i princip i alla fall).
    Jag tvivlar på att det går under "viktiga beslut" att lägga upp familjebilder på instagram eller Facebook. Med tanke på att man inte behöver tillåtelse att lägga upp bilder på andra så länge de inte är kränkande... Och ÄR de kränkande så är vi inte på helt andra frågor.

Så jo, visst kan pappan, bonusmamma, farmor, moster, grannen osv lägga upp bilder på ditt barn utan din tillåtelse.
  • Anonym (skål)
    Brumma skrev 2014-09-12 19:48:10 följande:

Jag tvivlar på att det går under "viktiga beslut" att lägga upp familjebilder på instagram eller Facebook. Med tanke på att man inte behöver tillåtelse att lägga upp bilder på andra så länge de inte är kränkande... Och ÄR de kränkande så är vi inte på helt andra frågor.

Så jo, visst kan pappan, bonusmamma, farmor, moster, grannen osv lägga upp bilder på ditt barn utan din tillåtelse.

Jag lägger personligen inte upp några bilder på mina barn på nätet. Låter de bestämma själv när de blir större. Och skulle definitivt inte fortsätta umgås med personer som la upp bilder på mina barn på nätet trots att jag uttryckligen bad dem att låta bli. För så gör man inte.

Det är värre för ts. Hon har ju svårt att hålla sina barn borta ifrån bonusmorsan. Och så allvarligt är det inte att hon ens borde försöka. Men i princip är pappan skyldig att skydda deras barn från att hamna på nätet när ts nu inte vill att de ska hamna där.
  • Anonym (dott)
    Anonym skrev 2014-09-12 12:39:32 följande:

Bion är alltid en del av sitt barns liv, var barnet än befinner sig. Bonusen har aldrig lika mycket att säga till om angående bions barn, även om barnet för tillfället befinner sig i det hus som bonusen bor. Bonusen kan aldrig säga att "såhär gör VI i MITT hus" och liksom försöka reviskissa eftersom där befinner sig även bonusbarnet, vilket bion har mer rätt att styra än vad bonusen har. För när bonusen kör med "det här är MITT hur, MINA regler" så kan bion dra bio-kortet och hävda att barnet är HENNES och att det är HON som bestämmer (tillsammans med barnets pappa såklart). Sedan om bonusen kör med fulstilen genom att försöka påverka barnets pappa, så blir det bara fel. 

Det är egentligen bonusen som valt att tränga sig på och då måste bonusen rätta sig efter reglerna som bioföräldrarna satt upp kring barnet. Inte tvärtom.

Förstår att du är bonus. Själv är jag bio utan någon bonus i mitt barns liv, som tur är (för bonusen alltså). Jag är och ha alltid varit lejonmamma och bara tanken på att någon främmande bonus ska tränga sig in i vårt privata sfär får mig att vässa tänderna. Det är en egenskap som mitt barn är tacksam för och som jag vill föra över till honom. Så det ligger verkligen i barnets intresse att dess förälder är lejonförälder istället för passiv, anser jag.

Så du menar på fullaste allvar att bonusföräldrar inte har nån rätt att bestämma i sitt eget hem?

Tur inte min sambo resonerar så för då skulle han få flytta omedelbart. Och en bonusförälder kan väl knappast tränga sig på, antar att det förekom en dialog mellan två vuxna innan man valde att bli sambo. Eller har du bara hux flux flyttat in till din sambo/man?

Och det är ju alltid lika kul när nån som inte har bonusbarn leker förståsigpåare. Du har ingen aning om hur det är. Och det är just lejonmammor som du som får bonusmamman att spy galla här på fl.
Svar på tråden Hans nya