• Anonym (wishful)

underhåll från höginkomsttagare

Mina två barns pappa tjänar mycket pengar men betalar ändå bara minimibeloppet för sina barn (2x1273kr/mån). Barnen bor på heltid med mig men vi jobbar på att de successivt ska bo hos honom varannan helg.

Jag har undrat om han inte kan tänka sig att betala mer men det vill han inte. Svarade undvikande och jag fick till slut gå via fk. 

Nu har jag bestämt mig för att informera mig hos advokat om vad jag rimligtvis skulle kunna få upp det till om jag vill gå den vägen. 

Undrar därför nu om det finns någon där ute som har varit i liknande situation som kan dela med sig av erfarenheter, goda och dåliga, och även summor :)

För information: min lön är ca 30 000, hans drygt 65 000

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 23:17
    Vill gärna ta del av kunskaper kring det här med "standardtillägg" t ex. Och annat som kan komma att påverka utgången.

• Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-10 19:04:27 följande:

80 % av basbeloppet 34000 om året
    3500 ggr 12 gånger 42000 kr
    Hur många barn behöver specialkost
    Det ända man behöver betala för är synundersökningen, Glasögonen är gratis i Stockholms län och i vår kommun är det helt gratis, förresten hur många barn använder glasögon ?
    Om aktiviteter vet vi ingenting
    Jag anser att 86000 tusen räcker för att försörja 2 barn. Det är precis 2 hela basbelopp

När de snart är tonåringar är det 95 % så Tingsrätten beslutar nog utifrån det. Många ungar har div specialkost, aktiviteter, glasögon, ADHD och annat. 12-13 % av alla grundskolebarn behöver glasögon. När började landstinget i Stockholm betala glasögon till alla barn som behöver det? Eller menar du bidraget på 500 kronor för barn upp till 9 år?
    www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2014/06/glasogonbidrag-for-barn-i-stockholms-lan/

Nej men Ts vet nog om barnen har intressen och aktiviteter.
    Du får anse vad du vill. Det är Tingsrätten som beslutar.
    nevermind skrev 2014-09-10 19:15:19 följande:
    "Rätt"..?
    Ja. Har en förälder hög inkomst har barnen rätt till standardtillägg.

• ursula
    Anonym (...) skrev 2014-09-10 19:46:45 följande:
    När de snart är tonåringar är det 95 % så Tingsrätten beslutar nog utifrån det. Många ungar har div specialkost, aktiviteter, glasögon, ADHD och annat. 12-13 % av alla grundskolebarn behöver glasögon. När började landstinget i Stockholm betala glasögon till alla barn som behöver det? Eller menar du bidraget på 500 kronor för barn upp till 9 år?
    www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-.../

Nej men Ts vet nog om barnen har intressen och aktiviteter. smile2.gif
    Du får anse vad du vill. Det är Tingsrätten som beslutar.

Ja. Har en förälder hög inkomst har barnen rätt till standardtillägg.

www.specsavers.se/erbjudanden/gratis-barn

Tingsrätten anser att ett barn kostar 80 % av basbelopp 34200
    1273.+1273+1050 som pappan tycker                                   43150
    Så nog borde de pengarna räcka för att försörja ett barn
    Tråkigt att inte en förälder vill bidra till att försörja sina barn vare sig det är mamma eller pappa
    Enligt den beräkningen tingsrätten gör borde de 9000kr vara en bra summa att höja de små livenas standard med
    Glöm inte att även TS man har kostnader , 2 möblerade rum till sina barn när de kommer varannan vecka
    Varför ska man förresten vänja barnen med hög standard och ett liv de får allt de pekar på
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-10 20:09:31 följande:

Tråkigt att inte en förälder vill bidra till att försörja sina barn vare sig det är mamma eller pappa
    Enligt den beräkningen tingsrätten gör borde de 9000kr vara en bra summa att höja de små livenas standard med
    Glöm inte att även TS man har kostnader , 2 möblerade rum till sina barn när de kommer varannan vecka
    Varför ska man förresten vänja barnen med hög standard och ett liv de får allt de pekar på
    Så det var inte Stockholms läns landsting? Hur som helst så gäller det där enkelslipade glas med billigaste bågen och bara upp till 12 år.

Du kan tycka att det "borde". Varför ska Ts betala lika mycket som pappan? Hon har 35 % av deras gemensamma försörjningsförmåga (utan avdrag, som naturligtvis kan förändra procenten) så varför anser du att hon ska betala lika mycket som pappan?

Som sagt, snart är barnen 13 och kostar 42000 var i basbehov per år... Varför tror du att rätten skulle anse att de ska klara sig på 8000 mindre per barn och år?

Det handlar inte om att "räcka att försörja" utan om att barnen har rätt till den underhållsskyldiges standard.

Varför är du emot lagen?
  • Anonym (olika)
    Anonym (...) skrev 2014-09-10 20:25:27 följande:
    Så det var inte Stockholms läns landsting? Hur som helst så gäller det där enkelslipade glas med billigaste bågen och bara upp till 12 år.

Du kan tycka att det "borde". Varför ska Ts betala lika mycket som pappan? Hon har 35 % av deras gemensamma försörjningsförmåga (utan avdrag, som naturligtvis kan förändra procenten) så varför anser du att hon ska betala lika mycket som pappan?

Som sagt, snart är barnen 13 och kostar 42000 var i basbehov per år... Varför tror du att rätten skulle anse att de ska klara sig på 8000 mindre per barn och år?

Det handlar inte om att "räcka att försörja" utan om att barnen har rätt till den underhållsskyldiges standard.

Varför är du emot lagen?
    Hade TS haft 15000:- brutto hade det nog varit lättare att få igenom pengakraven men nu har hon så pass bra lön själv så kompensation blir ej nödvändig.
  • ursula
    Anonym (...) skrev 2014-09-10 20:25:27 följande:

Varför är du emot lagen?
    Jag får det till 37 % .Tingsrätten tycker  det räcker med 34000 att försörja ett barn
    Såvida de inte är tvillingar så dröjer det ett tag innan båda är tonåringar.
    Anser att barnen ska ha bra fritidsaktiviteter   och hur de betalas vet vi inte.
    Vad pappa köper för konsumtionsvaror som datorer telefoner o.s.v vet vi inte heller.Med en pappa som har en skaplig lön ger säkert sina barn fina presenter som höjer deras standard
    Antar att när pappan har de aktiviteter som kostar
    Pappan har kostnader för 2 st möblerade rum när barnen besöker honom.
    lagen ger inte ett incitament för den svagare att höja sin inkomst
    Den ger inte heller ett incitament för den starkare att höja sin inkomst

• Anonym (DD)
    Anonym (olika) skrev 2014-09-10 20:30:24 följande:

Hade TS haft 15000:- brutto hade det nog varit lättare att få igenom pengakraven men nu har hon så pass bra lön själv så kompensation blir ej nödvändig.

Varför snackar du om 'nödvändigt'?

Rätt ska vara rätt. Enligt lagen ska barnens försörjningsbörda delas mellan föräldrarna efter deras ekonomisk förmåga.
  • Anonym (DD)
    ursula skrev 2014-09-10 20:09:31 följande:

Det är inte upp till dig att bestämma vilken levnadsstandard andras barn ska vänjas vid.
  • Anonym (DD)
    ursula skrev 2014-09-10 20:47:58 följande:

Jag får det till 37 % .Tingsrätten tycker  det räcker med 34000 att försörja ett barn

Såvida de inte är tvillingar så dröjer det ett tag innan båda är tonåringar.

Anser att barnen ska ha bra fritidsaktiviteter   och hur de betalas vet vi inte.

Vad pappa köper för konsumtionsvaror som datorer telefoner o.s.v vet vi inte heller.Med en pappa som har en skaplig lön ger säkert sina barn fina presenter som höjer deras standard

Antar att när pappan har de aktiviteter som kostar

Pappan har kostnader för 2 st möblerade rum när barnen besöker honom.

lagen ger inte ett incitament för den svagare att höja sin inkomst

Den ger inte heller ett incitament för den starkare att höja sin inkomst

Det här är en pappa som vad jag förstår inte haft nåt umgänge med sina barn what so ever. Det får mig att misstänka att han inte direkt överöser barnen med presenter och pengar.

Fast det är egentligen helt irrelevant hur mycket han skulle slösa på sina barn eftersom det ändå inte påverkar underhållbidragets storlek.
  • Anonym (olika)
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 20:50:07 följande:
    Varför snackar du om 'nödvändigt'?

Rätt ska vara rätt. Enligt lagen ska barnens försörjningsbörda delas mellan föräldrarna efter deras ekonomisk förmåga.
    TS lär inte bli tilldömd mer än nödvändigt.
  • Anonym (DD)
    Anonym (olika) skrev 2014-09-10 21:01:19 följande:

TS lär inte bli tilldömd mer än nödvändigt.

Hon lär bli tilldömd mer eller mindre exakt den summan som pappan enligt lagen ska betala.
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare