• Anonym (wishful)

underhåll från höginkomsttagare

Mina två barns pappa tjänar mycket pengar men betalar ändå bara minimibeloppet för sina barn (2x1273kr/mån). Barnen bor på heltid med mig men vi jobbar på att de successivt ska bo hos honom varannan helg.

Jag har undrat om han inte kan tänka sig att betala mer men det vill han inte. Svarade undvikande och jag fick till slut gå via fk. 

Nu har jag bestämt mig för att informera mig hos advokat om vad jag rimligtvis skulle kunna få upp det till om jag vill gå den vägen. 

Undrar därför nu om det finns någon där ute som har varit i liknande situation som kan dela med sig av erfarenheter, goda och dåliga, och även summor :)

För information: min lön är ca 30 000, hans drygt 65 000

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 23:17
    Vill gärna ta del av kunskaper kring det här med "standardtillägg" t ex. Och annat som kan komma att påverka utgången.

• Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare
  • Anonym (skärp er!)
    ursula skrev 2014-09-10 21:11:28 följande:
    Om man som umgängesförälder har barnet boende hos sig mer än 5 hela dygn i följd, eller 6 dygn utspridda under en kalendermånad har man rätt att minska ner det underhållsbidrag som skall betalas ut till boföräldern. Avdraget sker med 1/40-del per  kalenderdygn. Observera att det har kommit nya regler på området som innebär att lämningsdagen räknas som ett helt dygn i avdragshänseende

Visst pappan får göra avdrag med 6/40 eftersom han har dem 6 dagar i månaden
    Men vad har du fått det ifrån? Svårt att läsa? Att han har den 6 dagar i månaden? Enligt TS har han dem i nuläget NOLL dagar i månaden, men de försöker planera för att han i framtiden ska ha varannan helg. 
    Just nu har TS alltså barnen heltid, 7 dagar i veckan.
  • ulfsas

Ett "problem" med att ge pengar till mamman som hon skall fördela till barnen är att hon kanske inte spenderar dessa medel till barnen utan de går även till hennes försörjning.
    Bättre då att stå för vissa saker på egen hand. Cykel, resa mm

Har en kompis där han har barnen tre helger av tio och hon har hela vårdnaden. Hon tjänar ca dubbelt mot honom. Han betalar enl norm plus att hon har hela barnbidraget.

Han har rum till barnen samt så köpte han cyklar.

Nu vill xet att han även skall dela på de cyklar som hon har köpt. Tycker själv att då är de kvitt.

• Anonym (...)
    sextiotalist skrev 2014-09-11 09:15:37 följande:

Som jag ser det är det två problem, ts får inte ihop sin ekonomi, trots en bra inkomst. Vad jag förstått pga skulder, den biten kan inte hennes ex hjälpa henne med, utan den biten får hon hantera själv.
    Den andra biten är att exet har möjlighet att se till att hans barn har en bra tillvaro trots ts ekonomiska problem.
    Men i min värld så är det barnen som ska ta få den möjligheten. Inte att ts ska åka till medelhavet med sin barn, men kanske barnen kan åka med sin pappa.

Exet ska inte försörja barnens mamma, men bidra till barnen kostnader.

Sedan häpnar jag, när man (trots en bra inkomst) ha mage att ta emot så mycket pengar som mer än väl täcker barnens kostnader, jag hade skämts ögonen ur mig. Att pappan betalar resor, vissa klädesplagg etc är en annan sak. Men ta emot över 3000 per barn, inte en chans att jag hade kunnat göra det utan att rodna av skam.

Så barn till skilda föräldrar ska inte kunna åka på språkresor, spela ishockey, rida eller kunna få nya speldatorer eller åka utomlands på semester, om pappan har hög inkomst och betalar (enligt lag och dom ett standardtillägg) för då tycker du att barnens mamma blir försörjd?

Eller, ska de spela får mamman ensam stå för försörjningen?
  • Anonym (...)
    sextiotalist skrev 2014-09-11 09:15:37 följande:

Som jag ser det är det två problem, ts får inte ihop sin ekonomi, trots en bra inkomst. Vad jag förstått pga skulder, den biten kan inte hennes ex hjälpa henne med, utan den biten får hon hantera själv.
    Den andra biten är att exet har möjlighet att se till att hans barn har en bra tillvaro trots ts ekonomiska problem.
    Men i min värld så är det barnen som ska ta få den möjligheten. Inte att ts ska åka till medelhavet med sin barn, men kanske barnen kan åka med sin pappa.

Exet ska inte försörja barnens mamma, men bidra till barnen kostnader.

Sedan häpnar jag, när man (trots en bra inkomst) ha mage att ta emot så mycket pengar som mer än väl täcker barnens kostnader, jag hade skämts ögonen ur mig. Att pappan betalar resor, vissa klädesplagg etc är en annan sak. Men ta emot över 3000 per barn, inte en chans att jag hade kunnat göra det utan att rodna av skam.

Ts har en dyr boendekostnad skriver hon och den får man absolut ta med i beräkningen när man räknar ut vad underhållet ska vara.

Barnen är inte speciellt mycket med pappan så varför ska de inte få åka utomlands med Ts? Ts betalar sin reskostnad och pappan betalar för barnens. Hur kan det bli fel?
  • Anonym (...)
    ulfsas skrev 2014-09-11 11:31:55 följande:

Ett "problem" med att ge pengar till mamman som hon skall fördela till barnen är att hon kanske inte spenderar dessa medel till barnen utan de går även till hennes försörjning.
    Bättre då att stå för vissa saker på egen hand. Cykel, resa mm

Har en kompis där han har barnen tre helger av tio och hon har hela vårdnaden. Hon tjänar ca dubbelt mot honom. Han betalar enl norm plus att hon har hela barnbidraget.

Han har rum till barnen samt så köpte han cyklar.

Nu vill xet att han även skall dela på de cyklar som hon har köpt. Tycker själv att då är de kvitt.

Hur gamla är hans barn? Han låter snål. Det är självklart att hon har "hela" barnbidraget. Han har inte barnen halva tiden utan dumpar dem på henne.
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2014-09-11 11:44:08 följande:

Så barn till skilda föräldrar ska inte kunna åka på språkresor, spela ishockey, rida eller kunna få nya speldatorer eller åka utomlands på semester, om pappan har hög inkomst och betalar (enligt lag och dom ett standardtillägg) för då tycker du att barnens mamma blir försörjd?

Eller, ska de spela får mamman ensam stå för försörjningen?

läste du vad jag skrev ? Läs en gång till. Jag skrev att pappan kunde betala eventuella resor, kläder etc
  • Anonym (...)
    Åsa skrev 2014-09-11 00:15:33 följande:
    Allt beror ju på kombinationen barnens behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Jag gjorde en snabbkoll på FK:s underhållskalkylator och den gav lätt över 4000 i underhåll med dessa föräldrars respektive inkomster för ett barn medutgifter beräknade utifrån barnomsorg, glasögon, högre livsmedelskostnader (glutenallergi t ex) och en lite dyrare hobby (vilket ju får anses normalt med höginkomsttagande förälder/föräldrar). Utan glasögon, hobby o extradyr mat gick det ner till bara någon femhundring över bidragsstödsnivå.

Min schablon tar givetvis ingen hänsyn till utgifter för just TS barn (som förhoppningsvis är kärnfriska och kanske inte har några intressen som kostar pengar) eller för dessa föräldrars egentliga utgifter (någon av dem kan ju ha sjukdomsutgifter, ha ekonomiskt ansvar för fler barn eller för make utan inkomst till exempel; det påverkar ju rejält). Det visar ändå att ett underhåll för föräldrar med inkomster över medel lätt drar iväg en bra bit över den ekonomiska "garantinivå" staten erbjuder via underhållsstödet.
    Vilka siffror har du då räknat på? Jag har enormt svårt att tro att pappan skulle bli skyldig att betala 4000 kronor per barn i underhåll...
  • Påven Johanna
    MeNoLike skrev 2014-09-10 11:48:14 följande:
    Amen precis. Surfade vidare efter jag cyklade ;)

9500kr mer har pappan alltså. Tänkt de andra 7 barnen han också ska försörja. Inte mycket kvar. Hoppas han kan köpa nya kalsonger till jul åt sig själv
    Påhittade barn är ju sällan dyra i drift. Och skulle de vara det så kan man ju fantisera ihop lite pengar åt dem. 
  • Anonym (Wera)
    Anonym (...) skrev 2014-09-11 09:50:12 följande:

Vill du bli trodd får du lägga in domen. Ett problem med det du skriver är att man följer vissa regler i svensk domstol. Och man tar hänsyn till båda föräldrarnas inkomster, vårdnadsbidrag, barnbidrag, boendekostnad, lån, kostnader för arbete mm.

Min exmake har aldrig motsatt sig att betala ett högre underhåll, så vi har aldrig haft någon dispyt där en fastställd dom finns. Däremot gillar hans nya inte att han bidrar mer än vad hon anser är nödvändigt. Familjerätten räknade ut vad som kan anses vara ett skäligt belopp med tanke på vårt barns handikapp, inkomstbortfall för mig som tar all VAB etc. Bara celiakin är ett handikapp som räknas som 2% invaliditet. Jag får ersättning från FK som i sin tur tar pengarna från honom. Då kan hon inte säga så mycket om saken.
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2014-09-11 11:58:17 följande:
    läste du vad jag skrev ? Läs en gång till. Jag skrev att pappan kunde betala eventuella resor, kläder etc
    Du? Jag svarade sextiotalist som skrev att ev resor skulle göras med pappan, som barnen aldrig är hos... och som skrev att barn aldrig kostar några 3000 kronor i underhåll. En person som förmodligen inte vet att barn kan ha intressen som kostar, och som förmodligen inte har barn som har haft moped, åkt på språkresor och intressen utanför det egna rummet och den egna familjen.

Varför ska pappan välja kläder till så stora barn? Det blir väldigt dumt om barnen inte får vara med och bestämma själva. Det är inte alls säkert att barnen vill ha kläder som han bestämmer att de ska ha.
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare