• Alvolina

BF Juni 2015

Malinzzon skrev 2014-12-10 07:04:46 följande:

Här är det lite huvudbry för tillfället. Jobbar som fritidspedagog med en fantastisk 1:a. Några föräldrar misstänker redan att jag är gravid då jag inte kunnat dölja det. Huvudbryet är att jag hade tänkt vänta med att berätta för eleverna till efter ultraljudet den 12/1, men ofta händer det ofrivilligt från barnen att man får knän och slag på magen eller att man får ett huvud i magen när de har bråttom fram och ska kramas. Några barn har redan frågat om jag har en bebis i magen, men då har jag nekat. Är i vecka 15 nu.

Hur hade ni gjort? Hade ni berättat eller väntat?

Lill-Smurfen - Ett magiskt växande frö!
    Vad är det som gör att det tar emot att berätta? Framför allt om det redan syns och många redan misstänker.
  • Alvolina
    Malinzzon skrev 2014-12-11 11:24:14 följande:
    Det som tagit emot var att jag är bara i v 15. Ville väntat till efter ul ifall något inte skulle vara bra. Svårt att förklara för 7-åringar om något är fel. Pratade med min kollega om det, så jag kommer berätta för barnen imorgon.
    Lill-Smurfen - Ett magiskt växande frö!
    Nej det är klart men samtidigt så är det nog ändå en väldigt liten risk och hela graviditeten är ju som en stor ovisshet. Man får för sitt eget välmående bara förutsätta att allt är bra:)

Tror att alla kommer att bli glada för dig och sen kommer det kännas mycket bättre. Många av barnen har säkert fått syskon så de vet vad det handlar om.
  • Alvolina

Någon mer som väntar andra barnet som inte riktigt fått mage än. Trodde att det skulle komma tidigare nu. Känner mig hyfsat som vanligt faktiskt, kanske lite mer svullen bara. Hade aldrig särskilt stor mage med sonen, gick upp 8 kg och kunde ha mina vanliga kläder hela graviditeten. Satte bara en snodd i knapphålet :) hade nog mycket klänningar och tunikor då också.

• Alvolina
    carolinheiner skrev 2014-12-13 10:34:33 följande:

Är de någon här som har addat mig på facebook? När ni gör de för att bli tilllagda i gruppen så måste ni skriva antingen här eller ett meddelande så ja vet att ja ska lägga till er å godkänna vänförfrågan.

Jag kan gärna adda dig. Gör det med en gång :)
  • Alvolina
    carolinheiner skrev 2014-12-13 11:09:24 följande:
    Lagt till dig i gruppen.. Admin måste också godkänna innan du kan se den :)

Har fått en vän förfrågan som ja inte känner å ja menar man kan ju inte bara adda å sen ska ja veta vem de e.. :(
    Tack, vad snällt! :)
  • Alvolina
    Beatrissan skrev 2014-12-20 00:03:21 följande:

Jasså 13:e, de missade jag.. samma datum som mig med då, kul! ????

Bröllopet är den 13 juni.

De sa att hon kommer troligtvis vara med på ceremonin men festen kan bli svårare med en längre sittning oavsett om hon då har en bebis eller är höggravid.
  • Alvolina
    Fiiaaa skrev 2014-12-20 11:38:59 följande:

Hej allihop! Kul att det går framåt eller hur?! Tycker tiden fullkomligt  flyger fram, och nu är det redan tre månader sen jag plussade!! Snart har halva tiden gått och det börjar sjunka in mer och mer även om det fortfarande känns lite overkligt, och jag vet inte om vi riktigt har greppat att vi faktiskt med stor sannolikhet kommer att ha en liten bebis till sommaren....

Är det någon som känner av fosterrörelser?? Går in i v 18 imorgon och tycker mig förnimma ett svagt fladder då och då de senaste dagarna. Det är ju jättesvårt att veta om det är bebis eller om det bara är tarmarna som bråkar, men det känns ändå annorlunda än det vanliga "kurret". Det är inget man skulle tänka på om man inte letade specifikt efter det och det märks inte ens av varje dag. Undrar om det kan vara bebis...? Hoppas på det =) 

Så härligt! Jag kan höra hjärtljuden men kan ändå inte riktigt förstå än, går inte riktigt att ta in:)
  • Alvolina
    thuram skrev 2014-12-22 10:00:33 följande:

Har inte handlat en enda liten pryl än.. Är i vecka 17. Känner ingen stress än, vi kommer gå och handla något klädesplagg efter vi varit på rul för att fira :)

Har ju hela våren på sig sen :) sen är vi även i flyttankar så vill ju inte köpa på sig massa för att flytta ännu mera grejer ;)

Det är absolut ingen brådska. Vi hinner köpa allt och lite till ^^ jag är en sån som ändrar mig lite hur som helst så risken är att om jag köper något nu så är det inte alls det mönstret eller den färgen jag vill ha när bebisen väl kommer. 6 månader är lång tid att ändra smak på ;)
  • Alvolina
    Fröken1987 skrev 2015-01-02 20:46:06 följande:

phpZHRCF883082.jpg

Vi väntar en son!!<3 lyckan är obeskrivlig!

Underbart! Stort grattis :)
  • Alvolina

Blir det en flicka har vi fastnat för Olivia eller Julia. Har förälskat mig lite i Vilgot som pojknamn. Men har också en känsla av att det inte skulle passa riktigt, lite som Göran och Gunnar, två lite mer gubbiga och äldre namn som jag aldrig skulle döpa mitt barn till.

• Alvolina
    Milie skrev 2015-01-05 17:24:13 följande:

Jag tror det är mest vanligt att man inte uttalar sista e:et i Elise. Jag tror man antar att det går under samma regler som exempelvis mitt namn, Emilie. Visserligen har jag fått höra "Emiiiliie" ett par gånger, med alla bokstäver uttalade, men det beror nog på att jag stavar lite annorlunda. Jag tror inte någon svensk skulle få för sig att uttala sista e:et i Emelie. Gällande Elise är ju det den vanliga stavningen. Elis blir ju mansnamnet där betoningen ligger på 'E' istället för på 'i' som i Elise.

Jag skulle inte heller uttala e i Elise. Andra exempel är ju Caroline, Ellie, mollie, millie, justine, Alice, Isabelle, Joline. Nog väldigt ovanligt att man uttalar e.

Ett tips för er som har svårt att hitta pojknamn är att välja ett flicknamn och sedan hitta pojkvarianten. Tex som milie skrev Elise-Elis, Alva-Alvin, Oliver-Olivia, Lova-Love. På många namn finns det en motsvarighet i alla fall.
  • Alvolina

Det kan inte ha lite med dialekten att göra också? Jag hör knappt skillnad, ytterst liten i så fall, när jag säger Emelie och Emilie. :P

• Alvolina
    Fiiaaa skrev 2015-01-07 19:23:17 följande:

Tack allihopa! Så jäkla overkligt, har lite svårt att ta in det....jag som äntligen började fatta att vi skulle bli föräldrar till sommaren och nu detta. Nu är det bara att försöka skrapa ihop spillrorna och komma tillbaka starkare, med nya tag. Hoppas verkligen att allt går väl för er i era graviditeter Hjärta

Jag beklagar och hoppas med hela mitt hjärta att allt kommer gå bra framöver för er! Hoppas verkligen att ni finner styrka i vänner och familj och får chansen att reda ut tankar och känslor. Jag är jätteledsen för er skull:(
  • Alvolina
    Hilda07 skrev 2015-01-19 15:27:24 följande:

Har kikat igenom tråden och ser att ni pratar om magstorlek :) Jag väntar iof mitt andra barn men har haft mage ett bra tag nu. Är i v18+3. Första barnet dröjde det länge innan magen kom. Har iof problem med ibs mage så det kan mkt väl vara svullna tarmar det mesta också...

Idag var första gången jag såg sparkarna/puffarna utanpå magen och igår kände mannen första sparken :) Det är ju lika magiskt varje gång. Fantastiskt att man får uppleva detta en gång till! 

Imorgon är det dags för RUL och jag är jättespänd. Har känts som en lång väntan hit trots att jag ändå gjorde kub i v 11+4. Hoppas att de kan se vilket kön det är denna gång. Vet att det inte är säkert de kan se det så här tidigt...Men jag hoppas :)

Ni som hade många år mellan syskonen hur har ni upplevt kommentarer från omgivningen? Som jag skrivit innan kommer dottern vara 7 1/2 år när bebisen kommer och jag har nästan bara fått negativa kommentarer från jobbarkompisar osv om ålderskillnaden. Allt till att de inte kommer ha någon som helst nytta av varandra till att den stora bara kommer tycka det är tråkigt och vi nu kommer ha två ensambarn och inte "syskon"...Vet snart inte vad jag ska svara...Får dessa kommentarer ofta!! Allt från när vi pratar om semester osv att "ja nu blir det inte lätt för er...hur ska ni kunna planera in så att båda barnen får roligt". 

Det känns trist eftersom jag inte alls tror att det kommer bli så eftersom storasyster är otroligt glad för sitt kommande syskon och dessutom är en väldigt omtänksam och omhändertagande människa. Kan inte se att hon inte skulle tycka om den lilla även i framtiden. Visst kanske det är några år som de inte har fullt så stor nytta av varandra men visst får man väl ändå något slags kärleksband med sitt syskon oavsett ålder?

Blir så less på människor som slänger ur sig kommentarer så fort man inte följer "mallen" över hur livet ska te sig.

Såå då har jag fått klaga av mig lite också ;) Hoppas ni mår bra alla mamas!

Det där är bara struntprat! Lyssna inte på det. Jag var precis fyllda 7 när jag fick min lillebror. Hade iof också en 4 år yngre lillasyster. Men han var i alla fall helt underbar och jag minns så mycket från hans födelse och hur jag fick hålla honom för första gången. Men minns jag tyvärr väldigt lite från min barndom men vi hade ett speciellt band jag och min bror som jag mycket väl tror beror på att jag var såpass mycket äldre. Han betydde otroligt mycket för mig och jag kan idag känna igen dom känslorna i kärleken till min egen son. Däremot hamnade jag också i tonåren och som 17 åring träffade jag min man och jag flyttade hemifrån vid 18 år. Så tyvärr har jag missat en stor del av min brors tonår efter att jag flyttade och han kom in i tonåren. Men vi har ändå jättebra kontakt och jag känner att det kommer bli lättare när han nu börjar bli mer vuxen också :) den lille skrutten är redan 18 år och har flickvän :P
Svar på tråden BF Juni 2015