• Alvolina

BF Juni 2015

Vid KUB har det endast betydelse hur gammal mamman är?

• Alvolina
    Milie skrev 2014-11-01 15:46:10 följande:
    Hur menar du? Anledningar till att man får KUB bekostat är i regel mammans ålder men det kan även vara för att man har ärftliga sjukdomar i släkten. Vissa landsting ger ju KUB till alla visserligen.

Jag kommer göra KUB men får bekosta det själv (2200 kr).
    Funderade på om inte pappans ålder spelar in när man blir erbjuden KUB.
  • Alvolina
    hemligönskan skrev 2014-11-01 15:55:06 följande:

Lite privat fråga men, hur gör ni med sex? Jag/vi har inte vågat alls då jag läst diverse trådar som säger att det kan framkalla missfall. ..

Jag känner lite så också även om det inte finns någon vetenskaplig grund för det. För mannens skull måste jag ställ upp lite så att han inte enbart känner sig som en spermadonator som har gjort sitt nu;) . Sex har blivit lite tvångsmässigt för oss när vi har försökt få barn så länge. Är lite extra försiktiga bara :)
  • Alvolina
    Milie skrev 2014-11-01 20:35:09 följande:
    Nej, pappans ålder spelar ingen roll. Spermier nyproduceras ju hela tiden medan vi är födda med de ägg vi kommer att ha och de kan bli sämre med åldern.
    Där har vi det ^^ självklart är det så, roligt att jag inte tänkt på det förut. Har nog undrat detta sedan 5 år tillbaka ungefär.
  • Alvolina
    pinglon skrev 2014-11-02 09:30:33 följande:

Här i Finland ser det ut så här:
    -Inskrivning från v 8 - framåt (beroende på när man ringer dit)
    -Allmänt ul i v 11-13 (man får göra kub då om man vill) Alla får detta ul
    -Anatomiskt ul (som ert RUL) i v 19-21
    -och ev ett till ul i slutet 35-38 om de behöver kolla vikt/storlek på babyn

+ mvc besöken med jämna mellanrum. 

Precis så borde det ju vara här också.
  • Alvolina

De senaste dagarna, sen i torsdags ungefär har mina symtom verkligen ökat. Mår som en påse skit! Bättre med ett illamående där man kräks och som sen går över. Detta är bara i hela tiden. Har varit sängliggande i princip hela helgen, orkar inte ta mig för någonting :(

• Alvolina
    MaHo89 skrev 2014-11-02 18:19:46 följande:

Jag har något de kallar kronisk urticaria, alltså får jag då och då fullt med utslag på armar, hals, bröstkorg, ansikte och händer. Sist var i slutet av graviditeten med sonen. Nu har jag det igen! Och det kliar så jag nästan blir galen :'( fick medicin sist men är osäker om man kan ta den nu i början :/

Du får kontakta din läkare i morgon :) då får du nog råd om hur du kan göra.
  • Alvolina
    Louu skrev 2014-11-02 17:47:44 följande:

Har varit likadant för mig har legat i sängen HELA helgen :( vet inte hur länge till jag står ut...

Mådde exakt likadant med första men då hade man ju inte en till person att ta hand om :(

Tips och råd tas gärna emot!

För mig har det hjälpt att småäta och tvinga mig upp lite då och då. Tog nyss ett fotbad som var väldigt skönt:)
  • Alvolina
    eko my skrev 2014-11-03 09:18:18 följande:

här har man klarat sig genom en jobbhelg med illamående och förkylning.
    trodde innan att det bara var gravidtäppt men man snorar och nyser nog inte av det va? :P

jag skulle flytta bak mitt datum om dom sa det vid kub eller vul. jag tänker att i slutet blir det ju en spännande överraskning om bebis kommer tidigare då än om man måste vänta två veckor över tiden man tänkte.
    jag har gått över 5 och 8 dagar på båda barnen trots beräkningarna från rul.
    Så jag tänker att trots att jag har 11 juni som första riktdatum så skulle det nog mer vara 18 juni. Jag har en sykel på 31 dagar snitt (30-37 ca) så det kan förklara saken

RUL bör man ju följa men jag tänker att nu i början kan det skilja rätt mycket.

Över tiden kan du ju alltid gå oavsett när du får ditt BF, likaså att det blir tidigare. Det har inte att göra med hur lång cykeln är. Dock är rekommendationen nu att aldrig gå över mer än 14 dagar. Så har du inte fått bebisen innan BF så får du en tid för igångsättning 14 dagar senare, men sen kanske man inte behöver den ändå.
  • Alvolina
    Alvolina skrev 2014-11-03 16:34:40 följande:
    RUL bör man ju följa men jag tänker att nu i början kan det skilja rätt mycket.

Över tiden kan du ju alltid gå oavsett när du får ditt BF, likaså att det blir tidigare. Det har inte att göra med hur lång cykeln är. Dock är rekommendationen nu att aldrig gå över mer än 14 dagar. Så har du inte fått bebisen innan BF så får du en tid för igångsättning 14 dagar senare, men sen kanske man inte behöver den ändå.
    De införde den regeln i Västergötland för några år sedan i alla fall. Hoppas att den finns kvar.
Svar på tråden BF Juni 2015