• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Iida01

Hur har ni tänkt att göra med influensa vaccin?

Kommer ni ta det eller avstå?

• vikarien
    Iida01 skrev 2014-11-05 16:09:32 följande:

Frågade BM idag och hon sa att man inte rekommenderas att ta det innan stora UL. Alltså typ i vecka 18-19. Så jag kommer hoppa över det tror jag. Får se i januari
  • Iida01
    vikarien skrev 2014-11-05 16:12:13 följande:
    Frågade BM idag och hon sa att man inte rekommenderas att ta det innan stora UL. Alltså typ i vecka 18-19. Så jag kommer hoppa över det tror jag. Får se i januari
    Jo, min BM sa att jag borde ta det i v. 20 eftersom det ges ut fram till april tror jag det var. Har v.20 runt jul någon gång. 
    Men jag tänker alltså om ni tänkt ta det efter v. 18-19?
  • Wilbes

Efter att ha pratar med bm så ska jag ta det i början på dec när jag gått 15-16 veckor
  • Wilbes
    Wilbes skrev 2014-11-05 16:19:54 följande:

Efter att ha pratar med bm så ska jag ta det i början på dec när jag gått 15-16 veckor

Men så har jag flera orsaker till att jag borde ta det. Dels gravid dels en kronisk ledsjukdom som kan bli ännu värre av en kraftig influensa, gastric bypass opererad och har astma så bm tyckte att jag skulle ta den så fort jag fått över de kritiska veckorna oxh så fort rekommendationer tillåter för att förhoppningsvis slippa bli sjuk.
  • Nolan

Min BM sa också att man rekommenderade gravida att vaccinera sig mot influensan v16. Just influensavaccin har jag lite emot, om man inte är i en riskzon. Så jag tror inte jag kommer ta den... Tänker alla ni andra vaccinera er? Är jag kanske lite väl tjurig..?

Lillprinsen 2012-12-12
  • Liiten

Jag brukar sällan ta vaccin mot just influensor.. Jag kör på värt och ettikett samt mycket handsprit :D Än har inte jag eller någon i min familj varit sjuka i influensa :D
  • MaHo89

Har aldrig tagit vaccin. Är en skeptiker :/ men måste ta mot röda hund efter grav.. Hade dåligt skydd redan förra grav!

• Isabella89

Tog inte sist och kommer antagligen inte göra det den här gången heller. Tänker som så att om jag inte fått det på 25 år så borde jag inte få det nu heller...
  • Edde
    Nolan skrev 2014-11-05 18:22:53 följande:

Min BM sa också att man rekommenderade gravida att vaccinera sig mot influensan v16. Just influensavaccin har jag lite emot, om man inte är i en riskzon. Så jag tror inte jag kommer ta den... Tänker alla ni andra vaccinera er? Är jag kanske lite väl tjurig..?

Gravida är ju en riskgrupp som rekommenderas vaccinet, just eftersom immunförsvaret under graviditeten är försvagat. Vaccinet överförs också till fostret som är extra känsligt för influensasmittan, och det lär väl ska hålla i sig ännu ett tag efter förlossning.

Med det sagt, jag tänkte nog inte själv ta. Är grundfrisk, har aldrig haft influensa innan och aldrig heller blivit vaccinerad. Är mycket sällan sjuk. Om inte BM rekommenderar det mycket starkt åt mig, vill säga. Jag vet inte hur sträng inställning de har här i Finland.