• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Liiinis
    Iida01 skrev 2014-11-05 16:09:32 följande:

Hur har ni tänkt att göra med influensa vaccin?

Kommer ni ta det eller avstå?

Jag var på inskrivning idag på morgonen och min bm betonade ganska tydligt att gravida rekommenderas att ta influensavaccinet. Det ska isåfall tas efter v.16 enligt henne. Hon sa att gravida och äldre är de som prioriteras mest med vaccineringen. Hon sa också att det här influensavaccinet är väl beprövat och använt sen långt tillbaka så man vet att det inte ska vara skadligt. Jag kommer vaccinera mig eftersom jag dessutom har ett jobb där jag lätt utsätts för smitta och även kan riskera att smitta brukarna som jag jobbar med om jag skulle bli sjuk.
  • enannanmaria
    Skogsviol skrev 2014-11-06 07:52:07 följande:

Kan ni känna livmodern när ni ligger ner?

I helgen kunde jag för första gången känna livmodern när jag låg på rygg i sängen och var riktigt kissnödig. Nu känner jag den varje morgon, och igår kväll kunde jag nog fasen känna den fast jag inte var superduperkissnödig... Den känns lite som en boll i magen. Det ska man väl inte kunna göra så här tidigt?! Vecka 7+6 idag...

Det är mitt fjärde barn och ändå känner jag mig som en nybörjare på detta. :)

Ja, jag kan känna den när jag ligger ner. Noterade det först för ett par veckor sedan (v.11 nu). Men oftast just precis när jag har lagt mig och livmodern drar ihop sig lite kan jag känna. Känns som del av en apelsin ungefär. När jag låg på sidan och sedan lade mig på mage igen kände jag den långt ned lite på ena sidan av magen.

Det är tredje barnet här.
  • enannanmaria
    Liiinis skrev 2014-11-06 10:36:00 följande:
    Jag var på inskrivning idag på morgonen och min bm betonade ganska tydligt att gravida rekommenderas att ta influensavaccinet. Det ska isåfall tas efter v.16 enligt henne. Hon sa att gravida och äldre är de som prioriteras mest med vaccineringen. Hon sa också att det här influensavaccinet är väl beprövat och använt sen långt tillbaka så man vet att det inte ska vara skadligt. Jag kommer vaccinera mig eftersom jag dessutom har ett jobb där jag lätt utsätts för smitta och även kan riskera att smitta brukarna som jag jobbar med om jag skulle bli sjuk.
    Tack, då ska jag ringa och boka in en tid för detta.
  • Haggstrom
    NICU skrev 2014-11-06 10:30:45 följande:
    Tycker det är toppen, men jag (och nog många andra) vill inte outa vår graviditet än och alla vänner kan se att man går med i gruppen om den inte är "hemlig" - och ändras inställningarna till "sluten" eller "öppen" under tiden så ser de det också även om man redan är med =/
    Den är hemlig, ingen vet att man är med!!! jag har inte gått ut med min graviditet
  • Milie
    Haggstrom skrev 2014-11-06 09:56:38 följande:

Neep BF 21/6, 42 .... Schweiz

BF-listan 

Uppdatera inte listan här något mer. Det är listan i andra tråden som gäller.
  • Haggstrom
    Milie skrev 2014-11-06 11:02:34 följande:
    Uppdatera inte listan här något mer. Det är listan i andra tråden som gäller.
    sorry! visste inte, men jag uppdaterade även på andra sidan.

• Milie
    Haggstrom skrev 2014-11-06 11:04:20 följande:

sorry! visste inte, men jag uppdaterade även på andra sidan.

Dåså. Ville bara inte att dina ändringar skulle försvinna.
  • HannaFinland
    Edde skrev 2014-11-05 19:36:07 följande:
    Intressant! Vad jag förstått har de i allmänhet blivit strängare med influensavaccin för riskgrupper sedan svininfluensan började ingå i säsonginfluensan. Men ja, det varierar ju så otroligt mycket också sjukvårdsdistrikt, hälsostationer och enskild personal emellan. Få se vad det sägs på rådgivningen.
    Här var jag bor rekommendera dom på rådis att man skulle ta pga nedsatt immunförsvar under graviditeten, men de är så olika och alla får ju själv bestämma :) Tror ivf jag kommer ta den, jobbar inom vården också så om det kan ge ens lite skydd åt oss båda så varför inte..
  • Alvolina
    effilant skrev 2014-11-06 10:31:48 följande:
    Det går jättemycket upp och ner tycker jag, så du ska nog inte oroa dig. Min BM igår tröstade mig dessutom med st nu ska moderkakan strax ta över försörjningen till bebis och då minskar hormonerna lite. Jag är i vecka 11 (10+2), vet inte vilken vecka du är i men mina symptom började komma och gå lite i vecka 7-8 typ.
    Tack för att du svarade:) är i v.8 i morgon. Började må illa för en vecka sedan och det är väl egentligen bara brösten som inte gör så ont längre.