• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Påven Johanna
    Anonym (123) skrev 2014-09-24 19:37:29 följande:
    Klart att man inte ska ge vid feber, det gör ju bara att sjukdomen tar ännu längre tid. Läs på lite själv innan du kallar andra dumma!
    Men vad är detta för nonsens som sprider sig. Det kan finnas stora vinster i välbefinnande att sänka febern hos barn och vuxna som lider av att ha feber. 
  • Sweet Sofia
    Påven Johanna skrev 2014-09-24 19:46:18 följande:

Men vad är detta för nonsens som sprider sig. Det kan finnas stora vinster i välbefinnande att sänka febern hos barn och vuxna som lider av att ha feber. 

Nej. Det tar bara längre tid för bli frisk.
  • Påven Johanna
    Sweet Sofia skrev 2014-09-24 20:54:04 följande:
    Ja, och det spelar i många fall mindre roll än måendet under pågående sjukdomsfall. Så lägg av med ert sinnesrubbade missionerande mot febernedsättande. 
  • Anonym (inte bra)
    Jag är hellre sjuk i 3 dagar och mår rätt ok under den tiden, än sjuk i 2 dygn och mår pest.
  • Sweet Sofia
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-24 21:26:58 följande:

Jag är hellre sjuk i 3 dagar och mår rätt ok under den tiden, än sjuk i 2 dygn och mår pest.

Så du tar inte paracetamol av döma av tiden du hellre är sjuk.....
  • Anonym (inte bra)
    Sweet Sofia skrev 2014-09-24 22:54:46 följande:
    Så du tar inte paracetamol av döma av tiden du hellre är sjuk.....
    Jo. Vad var det du inte förstod? Du skrev att man förlänger sjukdomstiden av febernedsättande. Jag skrev att jag då hellre är sjuk längre tid men mår bättre under tiden.
    Alltså tar jag hellre paracetamol och är sjuk i 3 dagar än låter bli läkemedel och är sjuk i 2 dagar.
  • Anonym (Men!)
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-23 16:46:27 följande:
    Om barnet väger 10 kg kan det dö av 10 st tabletter. Inget gift?
    Det kan få obotliga lever- och njurskador av den mängden paracetamol också.

Jaaaa! Ring soc! De kommer gå hem till ditt ex, knacka på dörren, med ett leende räcka över Alvedon och i mjuk röst förklara för hans nya att det är styggt att ge TREO till barn, sedan kommer de lika leende flyga tillbaka till kontoret på sina enhörningar.

Vad tror ni händer egentligen? Pappan kanske aldrig mer får ha sitt barn. Och med lite otur får inte mamman heller det, för soc kan misstänka att hon inte klarar av att skydda barnet mot den hemske fadern. Bättre då att omhänderta det stackars barnet så att det får växa upp hos präktiga människor som inte ger barnet gift i form av TREO.

Jävla angivningskåta människor...

Prata med farsan bara så blir allt bra sedan.
  • Chrysabelle
    Anonym (123) skrev 2014-09-24 19:37:29 följande:
    Klart att man inte ska ge vid feber, det gör ju bara att sjukdomen tar ännu längre tid. Läs på lite själv innan du kallar andra dumma!
    Naturligtvis ska  man ge sitt barn febernedsättande medicin om barnet mår dåligt. Samma sak med smärtstillande, om barnet har ont ger man det smärtstillande.
    Jag hoppas verkligen inte du har barn. Njuter du av att barn mår dåligt?
  • K med lilla E
    Endast någon dag... Det är helt klart bra att ta febernedsättande när man har såpass hög feber att man inte kan vila.

Och som du nämnde tidigare, en c-vitamin, är du dum på riktigt eller??
  • elinpelindelin

Treo=acetylsalicylsyra är mycket mindre farligt än paracetamol i olika former... Och ja, att det skulle ge den MYCKET ovanliga sjukdomen reyes syndrom har inte kunnat faställas i några undersökningar... Däremot tjänar läkemedelsföretagen inga pengar på att sälja aspirin=acetylsalicylsyra och vill så klart hellre att vi köper paracetamol som dessutom är ett riktigt rävgift för levern... Och så klart ska man inte ge någondera för lite feber...

Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!