• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Jennie med ie

Som vanligt tycker jag det är trist att "abortmotståndarna" klumpas ihop till en homogen grupp. Grundåsikten att abort är fel må vara gemensam men den bygger på olika grunder och argument. Det blir tokigt när man liksom får försvara sig mot åsikter och synsätt man ö h t inte har eller gett uttryck för. Argumentationen brister minst sagt på flera abortkritiska håll och jag är inte sen att utmana och ifrågasätta resonemang som jag inte ställer mig bakom, i gengäld förväntar jag mig att få svara för MINA åsikter och MINA grunder för de åsikterna, inte andras.

• Donum
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 18:29:46 följande:

Som vanligt tycker jag det är trist att "abortmotståndarna" klumpas ihop till en homogen grupp. Grundåsikten att abort är fel må vara gemensam men den bygger på olika grunder och argument. Det blir tokigt när man liksom får försvara sig mot åsikter och synsätt man ö h t inte har eller gett uttryck för. Argumentationen brister minst sagt på flera abortkritiska håll och jag är inte sen att utmana och ifrågasätta resonemang som jag inte ställer mig bakom, i gengäld förväntar jag mig att få svara för MINA åsikter och MINA grunder för de åsikterna, inte andras.

Agreed. Det blir en massa pseudodiskussioner när man ska bemöta ifrågasättanden av åsikter som man aldrig har uttryckt.
  • Kofot

Jag är för gällande abortlagstiftning. Det är kvinnans val. Hur hon än väljer.

• AstridH
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 18:29:46 följande:

Det kanske är för att fler människor finner dina åsikter mer verklighetsförankrade och försvarbara och därför inte relaterar dig till de människor som ofta hojtar om abortförbud :)

Jag kan dock slänga ut några frågor; tycker du att alla bör anse att livet börjar vid befruktning? Är du religiös eller andlig?
  • Randig

Jag misstänker också skarpt (utifrån vad jag läst) att de flesta (inte alla, men många) abortmotståndare dessutom är låginkomsttagare, lågt utbildade, kanske har lite lägre intellekt och egenskapen att se saker ut ifrån det fulla spektrat och sist men inte minst.... röstar/gillar SD.

Alltid retar väl detta inlägget någon? Att det sticker lite i ögat sådär. Nice, my work is fulfilled.

• IsaStardust
    Randig skrev 2014-10-09 19:34:09 följande:

Jag misstänker också skarpt (utifrån vad jag läst) att de flesta (inte alla, men många) abortmotståndare dessutom är låginkomsttagare, lågt utbildade, kanske har lite lägre intellekt och egenskapen att se saker ut ifrån det fulla spektrat och sist men inte minst.... röstar/gillar SD.

Alltid retar väl detta inlägget någon? Att det sticker lite i ögat sådär. Nice, my work is fulfilled.

har man inga bättre argument så kan man ju alltid slänga ur sig lite generaliseringar  ;)

(DET tyder på lågt intellekt förövrigt)
  • Jennie med ie

Det borde snarare ge ännu mindre anledning att dra alla över en kant, om man vet att det liksom inte stämmer.

Jag kan inte säga vad alla bör anse eftersom det handlar om personlig övertygelse och inte fakta.

Jag är troende, men min åsikt är min och inte min tros.

AstridH skrev 2014-10-09 19:28:18 följande:

Det kanske är för att fler människor finner dina åsikter mer verklighetsförankrade och försvarbara och därför inte relaterar dig till de människor som ofta hojtar om abortförbud :)

Jag kan dock slänga ut några frågor; tycker du att alla bör anse att livet börjar vid befruktning? Är du religiös eller andlig?

• fms91

Beror helt på! Har jag blivit våldtagen så är abort ABSOLUT ett alternativ.. Varför? Jo för tänk dig själv känslan, att någon haft sex med dig fast du inte har velat och sen bär den här personens barn.. Väldigt tungt psykiskt och det handlar absolut inte om att barnet är mindre värt! Utan mer själva grejen, att bli påmind om den här personen VARJE GÅNG du ser på barnet.. Men just den psykiska påfrestningen det måste vara att se hur den här personens BARN växer inom sig.. Och sen tänker jag för barnet också.. Hur blev jag till? Nä, det var någon som våldtog mig..

Alla är vi olika, självklart men jag hade ALDRIG klara av att bära en mans barn, som våldtagit mig.. Räcker med de minnen han redan gett mig..

• AstridH
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 19:46:55 följande:

Det borde snarare ge ännu mindre anledning att dra alla över en kant, om man vet att det liksom inte stämmer.

Jag kan inte säga vad alla bör anse eftersom det handlar om personlig övertygelse och inte fakta.

Jag är troende, men min åsikt är min och inte min tros.

Så sant. Jag tror definitivt inte att alla människor som är emot abort är likadana. Det märker man definitivt i den här tråden där en människa tyckte att om man var för abort så kunde man lika gärna vara för retroaktiv abort ;)

Om det handlar om personlig övertygelse och inte fakta, anser du att lagstiftningen bör se ut som så att alla följer din övertygelse? Eller tycker du att det är upp till var och en att sätta sina egna gränser (inom lagens, såklart)?
  • Donum
    Randig skrev 2014-10-09 19:34:09 följande:

Jag blev uppriktigt förvånad nu. Min erfarenhet är den motsatta. Jag tror inte att jag har träffat en enda lågutbildad abortmotståndare faktiskt.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?