• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Biffus
    dejan9209 skrev 2014-10-08 14:12:36 följande:

min poäng var, att ge dig en källa, att det faktist inte är min egna definition  av vad människan är, utan att  faktiskt varje människa  består av över 1 biljon celler.

så jag försöker inte tänja på verkligheten. 

Fast du länkade inte till definitionen av människa, utan cell. Med den retoriken är en katt en människa, eftersom att katten också består av celler.
  • MxMeNow
    Snutten6 skrev 2014-10-10 09:21:51 följande:

FÖR FÖR FÖR FÖR FÖR FÖR FÖR 

KVINNAN SKALL ALLTID HA ENSAMRÄTT ATT BESTÄMMA, MANNEN SKALL ALDRIG KUNNA NEKA KVINNAN ABORT , ALDRIG ALDRIG !!!!

KVINNANS KROPP KVINNANS BESLUT.

Kvinnans kropp, kvinnans beslut, kvinnans försörjningsplikt om man ska resonera på ditt sätt. Men ofta sitter kvinnan och bestämmer att mannen ska försörja barnet, ett barn mannen inte ville ha. Så på samma sätt som att kvinnan har rätt att bestämma enskilt om aborten bör mannen få bestämma om han vill bli far. Men nån sån lagstiftning finns inte.
  • Snutten6
    MxMeNow skrev 2014-10-10 09:52:07 följande:
    Kvinnans kropp, kvinnans beslut, kvinnans försörjningsplikt om man ska resonera på ditt sätt. Men ofta sitter kvinnan och bestämmer att mannen ska försörja barnet, ett barn mannen inte ville ha. Så på samma sätt som att kvinnan har rätt att bestämma enskilt om aborten bör mannen få bestämma om han vill bli far. Men nån sån lagstiftning finns inte.
    Helt rätt !
    Använd kondom eller avstå sex, enkelt och effektivt.
  • Stårschan
    Mandel skrev 2014-10-10 07:42:39 följande:

Det finns inget svart eller vitt svar på den frågan.

Likväl som jag anser att man inte blir gravid om man inte vill det, så vet jag att olyckor händer.
    Att tvinga folk att ta hand om barn som de av en eller annan orsak inte önskar blir inget bra liv för barnet. Vi kan heller inte tvinga en kvinna att bära ett barn i 9 månader och sedan adoptera bort det som alternativ till abort.
    Sedan kommer frågan om vart vi ska dra gränsen för vilka sjukdomar och missbildningar som det är okej att abortera. En del behåller barn med DS och andra gör abort. 
    En annan fråga är gränsen för abort. Med tanke på att gränsen sattes för många år sedan med en marginal till när läkarvetenskapen kan få foster att överleva utanför livmodern och det ändras i takt med utvecklingen, så borde gränserna kanske ses över?

Jag är för i vissa fall och emot i andra

Som den där politikern i USA som "vet" att man inte kan bli gravid genom våldtäkt, eftersom kvinnans kropp har försvarsmekanismer som gör att den väljer när den ska bli befruktad och inte?

Jag tror inte att du förstår hur respektlöst ditt uttalande är, både gentemot dem som blir ofrivilligt gravida trots preventivmedel, men framförallt mot de kvinnor som inte lyckas bli gravida hur gärna de än vill!
  • Centurione
    Drottningen70 skrev 2014-10-10 09:10:40 följande:

Jag är definitivt FÖR abort. Tycker att fler aborter borde genomföras. Däremot är jag för en viss sänkning av gränsen för fri abort, och ett absolut förbud vad det gäller sen abort av "sociala skäl".

Vilka är det du tycker bör göra abort oftare?
  • Stårschan
    Curlyfication skrev 2014-10-10 08:02:20 följande:

Jag är FÖR rådande lagstiftning, vilken lämnar upp till var och en att själva fatta beslut. Mina privata värderingar och tyckande om saker och ting kan aldrig passa alla. Med en lag som förbjuder abort kommer en stor del av befolkningen att inskränkas i sina handlingar och beslut. En hypotetisk tvingande lag som tvingar folk att göra aborter i vissa situationer skulle vara detsamma åt andra hållet. En fri abortlagstiftning lämnar istället såväl abortmotståndare som de som är för, en möjlighet att fatta de beslut som känns rätt för dem själva och leva i samhället på lika villkor. Jag förstår inte problemet. Den gamla klassikern sköt dig själv och skit i andra har aldrig suttit bättre.

Tjingeling!

Väl talat!
  • Drottningen70
    Centurione skrev 2014-10-10 10:16:03 följande:
    Vilka är det du tycker bör göra abort oftare?
    De som inte är lämpliga att ta hand om ett barn.
  • Neige Obskyr

Jag är för att människor har rätt till sin egen kropp, oavsett om de är gravida eller ej.

Det innebär rätt till abort så länge fostret inte är livsdugligt utanför livmodern, och rätt till igångsättning om man vill avsluta sin graviditet efter det.

Om man hävdade rätten till igångsättning när det är uppenbart att det inte är i fostrets bästa intresse skulle det dock antagligen innebära att det skulle omhändertas av sociala myndigheter direkt efter födseln.

• Mandel
    Stårschan skrev 2014-10-10 10:12:28 följande:
    Som den där politikern i USA som "vet" att man inte kan bli gravid genom våldtäkt, eftersom kvinnans kropp har försvarsmekanismer som gör att den väljer när den ska bli befruktad och inte?

Jag tror inte att du förstår hur respektlöst ditt uttalande är, både gentemot dem som blir ofrivilligt gravida trots preventivmedel, men framförallt mot de kvinnor som inte lyckas bli gravida hur gärna de än vill!
    Nu pratade jag inte om våldtäkt eftersom det är en helt annan story än vanliga graviditeter. Trodde att det var vanliga fall vi pratade om.
    Sorry om jag var otydlig!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Stårschan
    Mandel skrev 2014-10-10 10:28:05 följande:
    Nu pratade jag inte om våldtäkt eftersom det är en helt annan story än vanliga graviditeter. Trodde att det var vanliga fall vi pratade om.
    Sorry om jag var otydlig!
    Otydlig och otydlig - du har helt enkelt fel. Viljan har inget att göra med huruvida man lyckas eller råkar bli gravid. Obestämd
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?