• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Mandel
    Stårschan skrev 2014-10-10 10:39:08 följande:
    Otydlig och otydlig - du har helt enkelt fel. Viljan har inget att göra med huruvida man lyckas eller råkar bli gravid. Obestämd
    Jo, lite vilja hänger det allt på.

Är man livrädd för att bli gravid ser man till att avstå sex eller verkligen se till att skydda sig. Är en liten klick som blir gravida trots att de skött sina skydd till punkt och pricka. Det förekommer, men det vanligaste är slarv med p-piller -tider eller magsjuka osv. Upptäcker man att kondomen har spruckit finns det dagen-efter-piller att istället för att chansa och vänta och se.

Samma med om man vill bli gravid så är ju en förutsättning att man slutar skydda sig samt att man har sex
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Snutten6
    Mandel skrev 2014-10-10 11:01:37 följande:
    Jo, lite vilja hänger det allt på.

Är man livrädd för att bli gravid ser man till att avstå sex eller verkligen se till att skydda sig. Är en liten klick som blir gravida trots att de skött sina skydd till punkt och pricka. Det förekommer, men det vanligaste är slarv med p-piller -tider eller magsjuka osv. Upptäcker man att kondomen har spruckit finns det dagen-efter-piller att istället för att chansa och vänta och se.

Samma med om man vill bli gravid så är ju en förutsättning att man slutar skydda sig samt att man har sex
    TROLL !!Spöke
  • lisenlisen

Jag är för abort - finns många orsaker, men det man sett innan abort blev lagligt var att både mödrar och barn dog pga att mödrar försökte utföra aborter själva eller gick till sunkiga låtsasläkare i gränder. Tror inte det hjälper att förbjuda utan snarare genom att upplysa om vad en abort är och hur man undviker att hamna i en sådan sits. 

Sedan finns det ju dem som hamnar i den sitsen även om de varit försiktiga - bristande preventivmedel, våldtäktsoffer osv. 

Tycker inte att någon ska tvingas att föda barn. Det är inte samhällets rättighet att se till att alla barn blir födda under alla omständigheter, och det hjälper inte heller samhället om oönskade eller missunnade barn växer upp med föräldrar som inte kan ta hand om dem. 

Däremot är jag emot abort för min egen del - alltså jag skulle aldrig vilja göra en abort, för jag tycker precis som du, TS, att det är ett liv från början. MEN det finns en anledning till att gränser existerar och att du inte får göra abort efter en viss vecka. Men som sagt - är absolut för fri aborträtt. 

• Sven Erik Johansson
    dejan9209 skrev 2014-10-08 13:20:46 följande:

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

Frågan är på sätt och vis FEL STÄLLD?

Man kan dela in i minst TVÅ abortdebatter-inte EN.

Det finns både en JURIDISK och en ETISK dimension och DESSUTOM finns det abort i olika typer av situationer.

Man kan rent juridiskt vara för fri abort i ett visst antal veckor-antingen 18 som i Sverige eller 10-13 som man har i  andra länder med fri abort-  SAMTIDIGT som man på ett ETISKT plan är EMOT de flesta aborter-ABORTKRITISK.

Å ANDRA SIDAN kan man förstås vara för  en mer restriktiv lagstiftning i samband med att man också är mot de flesta aborter som görs på ett etiskt plan

Ett TREDJE alternativ är att man  är för fri abort ett visst antal veckor och inte är emot så många aborter rent etiskt. Det en del skulle kalla "abortanhängare"!

I vissa lägen-om liv står mot liv så är nog de flesta (även "abortmotståndare" som är ett svårdefinierat ord) "för" abort.

I vissa andra lägen är nog de flesta(även "abortanhängare" som också är ett svårdefinierat ord) " mot abort".

Vad är Då MIN EGEN INSTÄLLNING: Jo så här: PÅ ett ETISKT PLAN är jag EMOT de flesta aborter och vill se ändrade värderingar hos både män (som ibland driver fram aborter) och kvinnor-förändrade hjärtan hos människor och en RADIKALT MINSKAD EFTERFRÅGAN PÅ ABORTER.

På ett JURIDISKT PLAN har jag inget förslag om att helt avskaffa "fri abort". Jag vill arbeta mot aborter på ANDRA SÄTT än genom lagstiftning/regelverk.

Alltså non restrictive methods-som tex "democrats for Life" i USA vil arbeta med!

På ett ANDLIGT PLAN ser jag de flesta aborter som SYND MOT GUD OCH MEDMÄNNISKAN-dock inte om liv står mot liv eller fostret/barnet ändå inte kan överleva.

MEN OCKSÅ ATEISTER / AGNOSTIKER kan vara ABORTKRITISKA. I utlandet har det börjat dyka upp en rörelse man kallar SECULAR PRO LIFE.Glad

Personligen kombinerar jag också en trend bland vissa i ulandet som kanske kommer att göra sig gällande här också. Jag är vegetarian/vegan and pro life
    Svenska "djurrättare" är ofta vänster och "oroar sig inte över aborter av mäniskofoster" , men andra strömningar har börjat märkas i utlandet. Kolla in vegan and pro Life på tex facebook. Glad

• Snutten6
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 11:14:31 följande:

Det finns både en JURIDISK och en ETISK dimension och DESSUTOM finns det abort i olika typer av situationer.

Man kan rent juridiskt vara för fri abort i ett visst antal veckor-antingen 18 som i Sverige eller 10-13 som man har i  andra länder med fri abort-  SAMTIDIGT som man på ett ETISKT plan är EMOT de flesta aborter-ABORTKRITISK.

Å ANDRA SIDAN kan man förstås vara för  en mer restriktiv lagstiftning i samband med att man också är mot de flesta aborter som görs på ett etiskt plan

Ett TREDJE alternativ är att man  är för fri abort ett visst antal veckor och inte är emot så många aborter rent etiskt. Det en del skulle kalla "abortanhängare"!

I vissa lägen-om liv står mot liv så är nog de flesta (även "abortmotståndare" som är ett svårdefinierat ord) "för" abort.

I vissa andra lägen är nog de flesta(även "abortanhängare" som också är ett svårdefinierat ord) " mot abort".

Vad är Då MIN EGEN INSTÄLLNING: Jo så här: PÅ ett ETISKT PLAN är jag EMOT de flesta aborter och vill se ändrade värderingar hos både män (som ibland driver fram aborter) och kvinnor-förändrade hjärtan hos människor och en RADIKALT MINSKAD EFTERFRÅGAN PÅ ABORTER.

På ett JURIDISKT PLAN har jag inget förslag om att helt avskaffa "fri abort". Jag vill arbeta mot aborter på ANDRA SÄTT än genom lagstiftning/regelverk.

Alltså non restrictive methods-som tex "democrats for Life" i USA vil arbeta med!

På ett ANDLIGT PLAN ser jag de flesta aborter som SYND MOT GUD OCH MEDMÄNNISKAN-dock inte om liv står mot liv eller fostret/barnet ändå inte kan överleva.

MEN OCKSÅ ATEISTER / AGNOSTIKER kan vara ABORTKRITISKA. I utlandet har det börjat dyka upp en rörelse man kallar SECULAR PRO LIFE.Glad

Personligen kombinerar jag också en trend bland vissa i ulandet som kanske kommer att göra sig gällande här också. Jag är vegetarian/vegan and pro life
    Svenska "djurrättare" är ofta vänster och "oroar sig inte över aborter av mäniskofoster" , men andra strömningar har börjat märkas i utlandet. Kolla in vegan and pro Life på tex facebook. Glad

Långt , tråkigt och vad tillförde detta inlägg ?
    Inget.

Kvinnan har oinskränkt rätt till sin kropp.
    Mannen har inget med kvinnans beslut.
  • Sven Erik Johansson
    Snutten6 skrev 2014-10-10 11:25:49 följande:
    Långt , tråkigt och vad tillförde detta inlägg ?
    Inget.

Kvinnan har oinskränkt rätt till sin kropp.
    Mannen har inget med kvinnans beslut.
    Mitt inlägg  tillförde mycket eftersom abortdebatten i Sverige är alldeles för förenklad. Det går inte att rakt av definiera folk som "för abort" eller "mot abort". Det finns tex både en juridisk och en etisk dimension.

Varken någon annan kvinna eller någon man kan bestämma hur du gör , MEN å andra sidan får naturligtvis alla som är medlemmar, män och kvinnor, skriva i en FL-tråd där det är frivilligt att läsa. Sedan är det i verkligheten tyvärr så att ibland utövar män påtryckningar på kvinnor och vill att de skall göra abort.

• Snutten6
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 11:50:24 följande:
    Mitt inlägg  tillförde mycket eftersom abortdebatten i Sverige är alldeles för förenklad. Det går inte att rakt av definiera folk som "för abort" eller "mot abort". Det finns tex både en juridisk och en etisk dimension.

Varken någon annan kvinna eller någon man kan bestämma hur du gör , MEN å andra sidan får naturligtvis alla som är medlemmar, män och kvinnor, skriva i en FL-tråd där det är frivilligt att läsa. Sedan är det i verkligheten tyvärr så att ibland utövar män påtryckningar på kvinnor och vill att de skall göra abort.
    Här kommer jordens Frälsare.......
  • Sven Erik Johansson
    Snutten6 skrev 2014-10-10 11:51:26 följande:
    Här kommer jordens Frälsare.......
    Vem är jordens frälsare? Det är garanterat inte jag, men däremot finns det någon annan som jag tror är det ,någon nom i sin latinska namnform har ett namn som börjar på J.

Och jag vidhåller att fråga är fel ställd. Det går inte att bara dela in i "för" eller "mot" abort, bla med tanke på att det finns både en juridisk och en etisk dimension av ämnet.
  • Stårschan

Bortsett från ditt missbruk av versaler som gjorde det lite jobbigt att läsa tycker jag att det var ett riktigt bra och nyanserat inlägg som visar på gråskalorna i problematiken.

Och i grunden har väl alla falanger (utom möjligen "every-sperm-has-it's-right-to-life"-typerna) det gemensamt att ingen önskar fler aborter. Bäst vore det ju om det aldrig blev aktuellt att göra abort -  om alla som inte vill bli gravida verkligen använde preventivmedel, om alla preventivmedel fungerade till 100%, om inga våldtäkter förekom, och om alla foster var livsdugliga.
  • IsaStardust
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 11:14:31 följande:

MEN OCKSÅ ATEISTER / AGNOSTIKER kan vara ABORTKRITISKA. I utlandet har det börjat dyka upp en rörelse man kallar SECULAR PRO LIFE.

Svenska "djurrättare" är ofta vänster och "oroar sig inte över aborter av mäniskofoster" , men andra strömningar har börjat märkas i utlandet. Kolla in vegan and pro Life på tex facebook.

Tack för kloka inlägg i en annars tämligen svartvit debatt!
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?