• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Tecum
    Randig skrev 2014-10-09 08:12:33 följande:

Jag blir inte förvånad att det är just MÄN som ärt emot abort i denna tråden. Männen som alltid tar sig rätten att bestämma över vad kvinnan ska göra med sin kropp!

Hade männen kunnat bli gravida hade det funnits drive-in abort. Helt övertygad.

What!? Det är väl i första hand kvinnor som är emot fri abort, det märks tydligt i tråden och även i andra sammanhang.

Jag är man och för fri abort enligt den lagstiftning vi har!
  • Efraim Barkbit
    Kofot skrev 2014-10-09 19:18:26 följande:

Jag är för gällande abortlagstiftning. Det är kvinnans val. Hur hon än väljer.

Kan inte uttryckas bättre! Att nymoralisterna vill tillbaka till 1800-talet är skrämmande.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Läs vad som står och inget annat

Jag e för abort av flera olika anledningar, det finns så många barn man hade kunnat rädda kring omständigheter ifall abort vore ett krav. Det borde vara lag på att gå nån lektion ett par veckor när man kommer upp i 20 års åldern, precis som att man måste ta körkort för och köra bil så skulle detsamma ha gällt när man skaffar barn.

• Jennie med ie
    AstridH skrev 2014-10-09 19:56:09 följande:
    Så sant. Jag tror definitivt inte att alla människor som är emot abort är likadana. Det märker man definitivt i den här tråden där en människa tyckte att om man var för abort så kunde man lika gärna vara för retroaktiv abort ;)

Om det handlar om personlig övertygelse och inte fakta, anser du att lagstiftningen bör se ut som så att alla följer din övertygelse? Eller tycker du att det är upp till var och en att sätta sina egna gränser (inom lagens, såklart)?
    Jag tycker inte att lagar ska styras av min personliga etiska övertygelse. Sen ska andra göra vad DE tycker är rätt, inom lagens gränser, men ju fler som tycker som jag desto bättre
  • MxMeNow
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 18:29:46 följande:

Som vanligt tycker jag det är trist att "abortmotståndarna" klumpas ihop till en homogen grupp. Grundåsikten att abort är fel må vara gemensam men den bygger på olika grunder och argument. Det blir tokigt när man liksom får försvara sig mot åsikter och synsätt man ö h t inte har eller gett uttryck för. Argumentationen brister minst sagt på flera abortkritiska håll och jag är inte sen att utmana och ifrågasätta resonemang som jag inte ställer mig bakom, i gengäld förväntar jag mig att få svara för MINA åsikter och MINA grunder för de åsikterna, inte andras.

Jag brukar generellt inte dela dina åsikter, men i just det här inlägget är vi helt överens!
  • AstridH
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 20:26:05 följande:
    Jag tycker inte att lagar ska styras av min personliga etiska övertygelse. Sen ska andra göra vad DE tycker är rätt, inom lagens gränser, men ju fler som tycker som jag desto bättre
    Det tycker jag låter väldigt vettigt :)
  • Penida

Jag är för abort enligt rådande lagstiftning. Detta oavsett skäl. Jag tycker det är väldigt viktigt att värna om. Jag tycker på riktigt synd om kvinnor som lever i länder där det är förbjudet, alltför många kvinnor världen över dör eller drabbas av svåra skador av illegalt utförda aborter eller tar till farliga knep själva som kan innebära stora risker för dem. Det görs inte mindre aborter men de är farliga till skillnad från här. Vem vinner på det och hur kan man vilja se något sådant? Jag förstår det inte alls. Graviditeten blir inte mer önskad för att vi förbjuder den gravida kvinnan att avsluta den så ja, vem vinner på det? Det oönskade barnet om den gravida kvinnan inte lyckas köpa sig en abort av en girig kvacksalvare?

Avskyr CIO-metoder
  • SatanLendMeADollar

För abort! För fler aborter! Inför drive through abort!

• Jennie med ie
    MxMeNow skrev 2014-10-09 20:33:00 följande:
    Jag brukar generellt inte dela dina åsikter, men i just det här inlägget är vi helt överens!
    Alltid något
  • EnAnonumius
    Donum skrev 2014-10-09 17:52:14 följande:
    Ja, jag är mot av "privata skäl". Jag tycker att det var väldigt uppenbart i mitt inlägg eftersom jag beskrev mina personliga bevekelsegrunder. Tyckte du inte det?
    Jag ville ändå vara riktigt riktigt säker. Även om du var tydlig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?