• SsaraL

Pergotime start Oktober 2014

Då har sambon och jag precis varit på första mötet och gjort vul!
    Hon kunde konstatera att jag hade pco, och efter 1 1/2 år ångrar jag att vi inte sökte hjälp tidigare.. Fick iallafall pergotime som jag hämtade ut nyss och ska börja med detta när mensen kommit (om ca 4 dagar!).

Är det fler som vill följas åt? Detta är vårt första barn och vi är supernervösa och pirriga över om det ska fungera eller ej.

Är det någon här som testat pergotime innan? På vilket försök gick det för er? =D

• Svar på tråden Pergotime start Oktober 2014
  • lantlivet

Håller tummarna!!

Förstår den känslan :( men snart har ni eran bebis, då kan ni berätta för vilka ni vill å hålla de hemligt för de ni inte vill ska veta ;)

tjejmedpco skrev 2014-11-02 15:44:05 följande:

Har 7dagar kvar till mensen ska komma och jag hoppas verkligen att den inte kommer! Tiden nu innan är det som att vara i en bubbla, man bara väntar och hoppas :)

Har samma problem som er med kompisar som blir gravid, och självklart blir man både lycklig och olycklig.

Sen får jag känslan av att folk inte vågar berätta åt mig att dom är gravid för att jag inte kan bli det lika lätt. Har en nära vän som ska ha barn och jag var den sista som fick veta om det.. 

• friluftsmamman

Så skönt att ni får hjälp!
    Vi har försökt att få Pergotime utskrivet av måååånga gynmottagningar här i Stockholm men ingen vill hjälpa oss då vi "inte för inseminationen och har en utredning här i Sverige" då vi ska göra vår insemination i Danmark.
    Vi är inte berättigade en utredning heller då vi har fått ett barn helt oförväntat för 1 år sedan. Nu när vi ska göra vår insemination i Danmark och vi har rekommendation av dom att vi helst ska göra en hormonstimulering och att det är det enda som fattas innan vi kan åka ner för inseminationen så får man ingen hjälp. Och det är verkligen det enda som fattas. Någon från Stockholm som gör IVF/Insemination i ett annat land och lyckats få tag i Pergotime via en gyn här i stan?

• lantlivet

Vet du att du har något problem sedan innan även fast din graviditet var spontan? Har ni försökt skaffa barn sen ni fick ert förra eller har ni nästan nyligt börjat? Jag förstår lite varför de säger nej då ni ej genomför det i Sverige. Samtidigt som ja förstår er frustration.

För att få utredning i Sverige, iallafall här uppe, så ska man ha försökt i minst ett år innan man får hjälp, har man dessutom ett problem så kan de gå fortare, men har man fått barn innan blir man en lägre prioritet då par som ej har barn går före i kön.

friluftsmamman skrev 2014-11-02 20:36:15 följande:

Så skönt att ni får hjälp!

Vi har försökt att få Pergotime utskrivet av måååånga gynmottagningar här i Stockholm men ingen vill hjälpa oss då vi "inte för inseminationen och har en utredning här i Sverige" då vi ska göra vår insemination i Danmark.

Vi är inte berättigade en utredning heller då vi har fått ett barn helt oförväntat för 1 år sedan. Nu när vi ska göra vår insemination i Danmark och vi har rekommendation av dom att vi helst ska göra en hormonstimulering och att det är det enda som fattas innan vi kan åka ner för inseminationen så får man ingen hjälp. Och det är verkligen det enda som fattas. Någon från Stockholm som gör IVF/Insemination i ett annat land och lyckats få tag i Pergotime via en gyn här i stan?

• friluftsmamman

Jag har oregelbunden mens och vi gjorde ett ultraljud som visade att min slemhinna var 9mm (tredje dagen) vilket är alldeles för stort och tunt men sedan när jag kollade på 11:e dagen hos en annan gyn så stod det att jag hade 4,7mm.
    Jag har fått medicin nu utskrivet för att göra min menscykel regelbunden då den varit oregelbunden till och från nästan hela tiden. Vi fick ett barn som var oplanerat men samtidigt planerat för 1 år sedan. Jag fick reda på att jag var gravid i 4:e månaden. Men vi vill ha ett syskon till vår son och vi vill inte att det ska vara så stor ålder skillnad mellan dom. Jag vet att det kan ta tid och att vi kan göra en utredning här i Sverige men nu har vi lagt ut så mycket energi och pengar på att få en utredning i Danmark så det känns dumt att avbryta allt nu

• lantlivet

Okej, får ni inte hormoner från Danmark då när ni endå är i gång där? De tycker jag är konstigt isf. Om du får till din mens så kanske du får ägglossning oxå regelbundet? Har man redan ägglossning så hjälper väl inte hormoner som ja förstått på min ssk.

friluftsmamman skrev 2014-11-02 20:55:30 följande:

Jag har oregelbunden mens och vi gjorde ett ultraljud som visade att min slemhinna var 9mm (tredje dagen) vilket är alldeles för stort och tunt men sedan när jag kollade på 11:e dagen hos en annan gyn så stod det att jag hade 4,7mm.

Jag har fått medicin nu utskrivet för att göra min menscykel regelbunden då den varit oregelbunden till och från nästan hela tiden. Vi fick ett barn som var oplanerat men samtidigt planerat för 1 år sedan. Jag fick reda på att jag var gravid i 4:e månaden. Men vi vill ha ett syskon till vår son och vi vill inte att det ska vara så stor ålder skillnad mellan dom. Jag vet att det kan ta tid och att vi kan göra en utredning här i Sverige men nu har vi lagt ut så mycket energi och pengar på att få en utredning i Danmark så det känns dumt att avbryta allt nu

• friluftsmamman

jag har inte regelbunden ägglossning då det inte plussar på alla Ä-test jag använder. När jag har varit hos gyn så säger dom att det inte är något fel på mina äggstockar och när jag gjorde ultraljud så säger dom att det är fina ägg. Men trotts detta så blir jag inte gravid. Därför vill kliniken att jag ska få någon form utav hormonstimulering för en bättre effekt och ett starkare lyckat försök inför inseminationen

• lantlivet

Man har ju inte ägglossning varje månad heller tyvärr.

Men som sagt, de kan ta tid. Hoppas du blir gravid på ett eller annat vis iaf. Vi vet hur jobbigt det är att kämpa. Speciellt när de är fel på kroppen, jag har aldrig haft ägglossning eller regelbunden mens, förutom på p-piller, så resan till ett barn blir rätt lång då. Sen tror ja att när man har ett barn sen innan kanske man inte är lika tålmodig att kunna vänta då de funkat en gång tidigare och blir frustrerad när de inte vill sig andra gången. Även om första inte var planerat. Men de är bara vad jag tror :)

Har ju aldrig varit i den sitsen.

Men ja önskar er all lycka till nr 2 iaf!

Testa med privata kliniker.

friluftsmamman skrev 2014-11-02 21:09:07 följande:

jag har inte regelbunden ägglossning då det inte plussar på alla Ä-test jag använder. När jag har varit hos gyn så säger dom att det inte är något fel på mina äggstockar och när jag gjorde ultraljud så säger dom att det är fina ägg. Men trotts detta så blir jag inte gravid. Därför vill kliniken att jag ska få någon form utav hormonstimulering för en bättre effekt och ett starkare lyckat försök inför inseminationen

• SsaraL
    lantlivet skrev 2014-11-02 13:21:50 följande:

Nä utan bara för att se vad värdena ligger på innan ja får pergotime, har inte fått de än, väntar på möte med läkaren och ssk, ja har pco, å vi har försökt bli gravida i 1,5 år nu. Hade kunnat få hjälp tidigare om ja inte fyllt så sent då de är åldersgräns här uppe..

Älskar vet ja att jag inte har, har inte haft sen ja slutade med p-piller 2012 ,så nu är de endast Pergo som vi väntar på :)

Nu vill jag ha tabletter så vi kan börja försöka på riktigt och ens ha en chans,men vi får väl se om de ringer i veckan och vi bokar möte då. För hon sa att när mina svar kommit så bokar vi tid och då får ja recept på pergotime då isf :) vilken är troligt ja får då de såg på senaste proverna att ja ej har öl å alla ältwst ja tagit alltid varit negativa,testade i 5 månader i rad.. Inte kul,men då fattade ja att något var tokigt iaf, å samtidigt så började mensen spåra ur helt så ja har mellandblödningar varje månad där ja egentligen ska ha ägglossning, :)

Hoppas de ger utslag,men de borde det göra tycker jag :)

Bara att ligga i, man har ju samma chans som alla som får vanlig ägglossning att bli gravid, vilket är väl typ 20-25% chans varje ägglossning LR nått liknande.

Oj! Vad bra att de ändå är så noga som de är. På mig gjorde hon bara vul och sen skrev ut pergotime. Trodde jag skulle behöva kämpa för att få det utskrivet så det var skönt haha.
  • SsaraL
    tjejmedpco skrev 2014-11-02 15:44:05 följande:

Har 7dagar kvar till mensen ska komma och jag hoppas verkligen att den inte kommer! Tiden nu innan är det som att vara i en bubbla, man bara väntar och hoppas :)

Har samma problem som er med kompisar som blir gravid, och självklart blir man både lycklig och olycklig.

Sen får jag känslan av att folk inte vågar berätta åt mig att dom är gravid för att jag inte kan bli det lika lätt. Har en nära vän som ska ha barn och jag var den sista som fick veta om det.. 

Håller Tummarna på att mensen inte kommer! Har du fått äl?
Svar på tråden Pergotime start Oktober 2014