• mity

Total jävla panik

Hej.

jag har under en vecka inte kunnat sova eller äta för att ekonomin är på väg åt helvete. Ordagrant. Och på alla möjliga jävla sätt. Jag funderar till och med att ta livet av mig. Men vill inte det. Vill ogärna ha moraliserande utan råd, stöd och tips.

• Svar på tråden Total jävla panik
  • sofiaellinor

Prata med den bank som.skulle handlägga om det finns någon chans att samla alla lån till.ett lån hos dem ?

Mitt bästa tips är att ta hjälp av kommunen eller att söka runt om tips på google. Sök skuldsanering. Kronofogden har en sida där man kan läsa om skuldsanering.

En bakans bekant (långdraget) hade 5 miljoner i skulder och var ensamstående. Med låg lön. Men de går. Det tar tid men med hjälp av kommun osv är hon snart skuldfri. Så nog går det allt . De gör ont att läsa att du tänkt på självmord. För inget i världen är värt de. Det kommer att lösa sig. Men ta hjälp

• mity

Det kanske inte är hela världen men då kan man aldrig få hyreskontrakt. 
    Det borde ju gå men har så mycket andra lån, och alla kräver typ 1000 kr i månaden. Det är ekonomiskt helt jäkla omöjligt.

• zemer
    mity skrev 2014-11-18 00:12:09 följande:

Det kanske inte är hela världen men då kan man aldrig få hyreskontrakt. 
    Det borde ju gå men har så mycket andra lån, och alla kräver typ 1000 kr i månaden. Det är ekonomiskt helt jäkla omöjligt.

Att du aldrig kan få hyreskontrakt är inte sant. Det är svårare absolut, men det går. Åh du har väl en lägenhet nu? Har du tänkt flytta snart? Sköter du hyran på den lägenheten du har nu så slängs du ju inte ut för att du hamnar hos kronofogden.

Det är svår att ge bra råd när man inte vet hur dina inkomster och utgifter ser ut. Men säger att du har massa andra lån också? Banklån? Kan du be om amorteringsfritt i några månader och då lägga dom pengarna på att mata bort sms-lånen?

• mity

Har redan betalplaner på banklånen. En väntar jag svar på. Vill inte leva men vill inte dö heller. Har familj. Men ingen släkt att låna av. Det här är nog det riktiga helvetet och lite till. Har typ 27 000 efter skatt men avbetalningsplaner och lån på lika mycket typ, Så hyra, mat och sånt. Räcker inte. 

• sofiaellinor

Har man skuld hos kronofogden och sedan betalar den försvinner väl all info om denna efter 3 år ? Så om skulderna är betalda hos dem ska de gå alldeles utmärkt att få hyreskontrakt sen. Rätta mig om.jag har fel

• zemer
    sofiaellinor skrev 2014-11-18 00:32:41 följande:

Har man skuld hos kronofogden och sedan betalar den försvinner väl all info om denna efter 3 år ? Så om skulderna är betalda hos dem ska de gå alldeles utmärkt att få hyreskontrakt sen. Rätta mig om.jag har fel

Du har rätt. Efter att man betalat av skulden så har man "en prick i registret" i 3 år sen försvinner den.
  • mity

Kanske går det men finns inga lägenheter här. Har dessutom inte råd att betala dubbel hyra och flytt och sånt. Allt kostar pengar. Och det tar 3 månader innan man kan ens göra det. Det är akut här och nu. Och det här kan jag kanske klara med min inkomst de kommande 8 månaderna. Det handlar inte om mer än så just nu.

• zemer
    mity skrev 2014-11-18 00:30:36 följande:

Har redan betalplaner på banklånen. En väntar jag svar på. Vill inte leva men vill inte dö heller. Har familj. Men ingen släkt att låna av. Det här är nog det riktiga helvetet och lite till. Har typ 27 000 efter skatt men avbetalningsplaner och lån på lika mycket typ, Så hyra, mat och sånt. Räcker inte. 

Hur mycket ligger din sammanlagda skuld på då?
  • mity

Typ 500 000 men allt är inte akut. En del är i banklån med låg ränta. Det som är akut handlar kanske om 100 000. Det är de som tillsammans gör att jag har avbetalningsplaner på 20 000 kr.

Svar på tråden Total jävla panik