• JosefineBo

Vi unga som planerar bebis!

Hej!

Jag och min sambo har börjat prata och planera barn lite smått, jag är endast 19 och han 23 år. Trots min unga ålder känner jag mig redo och vi har haft ett stadigt förhållande i år nu. Vi börjar prata och planera lite och ska ta och försöka i februari, alltså då barn på hösten 2015! 

Är det någon annan ung tjej som har barn eller planerar barn som vill dela lite tankar med mig och berätta lite hur ni har de och funderar på. Längtar efter en liten Hjärta

• Svar på tråden Vi unga som planerar bebis!
  • Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 16:59:41 följande:
    Det är ju bra.

Jag har 5 syskon. Min ena syster har 2 barn, min ena bror får barn i maj.

Mitt barn kommer ha minst 4 kusiner när h*n föds (en kusin är på min sambos sida), om inte någon vill ha fler barn ;)

Jag vet att min familj ställer upp, om det är kris. Min önskan är också att min bästa vän blir gudmor, lite tidigt att prata om det men det är min önskan i alla fall. Om hon är redo för att bli det (hon har inga alls tankar på barn, hon har inte partner heller och har inga tankar på det heller). Men tror kanske hennes syn kanske ändras när jag får barn :)
    stor familj :) 

haha tänk vad man planeter och har sig innan man ens får ett plus :D 
  • Cystan
    Emmissara skrev 2015-01-23 17:03:15 följande:
    stor familj :) 

haha tänk vad man planeter och har sig innan man ens får ett plus :D 
    Ja, men det är så man blir beredd.

Gjorde precis en lista med allt jag vill köpa in till min bebis. Allt som allt gick det på 9500:- exklusive barnvagn då. Men tycker inte det är så farligt pris faktiskt.. dock så har jag bara skrivit upp pris på 2 plagg av varje. body, byxor, strumpor m.m.

Och kollade även upp "rörliga" kostnader, vilket isåfall är kläder och blöjor, blöjor blir kanske max 400kr för första månaden med 10 blöjbyten per dag... det är såklart olika, men googlade runt lite :) Jag är definitivt redo för ett barn ekonomiskt .. :)
  • Annaelisabeth

Jag hoppar in i den här tråden. Jag har känt min pojkvän i 2 år nu, men vi har bara varit tillsammans och varit sambos i ett år. Jag fyller 22 år och han är 30 år. 

Vi planerar barn inom en förhoppningsvis snar framtid. Vi kom överens om igår att känna efter ordentligt tills efter sommaren och börja tidigast i september. Då hinner jag gå ut mitt tredje år på min utbildning. Får en kandidatexamen och har därefter 1,5 år kvar. Om ett barn inte passar i vårt liv just då ska vi vänta till maj nästa år ungefär och kanske börja försöka då istället. Tror dock att vi kommer börja direkt efter sommaren, med tanke på hur mycket vi båda längtar nu. 

Är det för övrigt någon mer som har en "fiktiv bebis"? Jag och sambon brukar skämta om hur livet skulle se ut om vi hade ett barn. Vi brukar fråga om den andra har hämtat/lämnat på dagis, brukar väcka varandra tidigt på morgonen och säga att bebisen har kräkts eller någon sådan trevlig upplevelse som man får räkna med när man har barn. Detta gör vi såklart bara för oss själva i smyg :) 

• Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 17:17:49 följande:
    Ja, men det är så man blir beredd.

Gjorde precis en lista med allt jag vill köpa in till min bebis. Allt som allt gick det på 9500:- exklusive barnvagn då. Men tycker inte det är så farligt pris faktiskt.. dock så har jag bara skrivit upp pris på 2 plagg av varje. body, byxor, strumpor m.m.

Och kollade även upp "rörliga" kostnader, vilket isåfall är kläder och blöjor, blöjor blir kanske max 400kr för första månaden med 10 blöjbyten per dag... det är såklart olika, men googlade runt lite :) Jag är definitivt redo för ett barn ekonomiskt .. :)
    jo de är sant :) 

ne det var inte farligt, jag ska som sagt gifta mig i september men vi pratade och var eniga om att sätta undan mellan 20-30 tusen så att vi har de markerade till barnet.
  • Emmissara
    Annaelisabeth skrev 2015-01-23 17:21:46 följande:

Jag hoppar in i den här tråden. Jag har känt min pojkvän i 2 år nu, men vi har bara varit tillsammans och varit sambos i ett år. Jag fyller 22 år och han är 30 år. 

Vi planerar barn inom en förhoppningsvis snar framtid. Vi kom överens om igår att känna efter ordentligt tills efter sommaren och börja tidigast i september. Då hinner jag gå ut mitt tredje år på min utbildning. Får en kandidatexamen och har därefter 1,5 år kvar. Om ett barn inte passar i vårt liv just då ska vi vänta till maj nästa år ungefär och kanske börja försöka då istället. Tror dock att vi kommer börja direkt efter sommaren, med tanke på hur mycket vi båda längtar nu. 

Är det för övrigt någon mer som har en "fiktiv bebis"? Jag och sambon brukar skämta om hur livet skulle se ut om vi hade ett barn. Vi brukar fråga om den andra har hämtat/lämnat på dagis, brukar väcka varandra tidigt på morgonen och säga att bebisen har kräkts eller någon sådan trevlig upplevelse som man får räkna med när man har barn. Detta gör vi såklart bara för oss själva i smyg :) 

Välkommen hit :) 

vad är det du studerar om man får fråga? 

• Cystan
    Emmissara skrev 2015-01-23 17:42:13 följande:
    jo de är sant :) 

ne det var inte farligt, jag ska som sagt gifta mig i september men vi pratade och var eniga om att sätta undan mellan 20-30 tusen så att vi har de markerade till barnet.
    Precis. Bra att spara undan. 20-30tusen är perfekt undansparat! :)
  • Annaelisabeth
    Emmissara skrev 2015-01-23 17:44:44 följande:

Välkommen hit :) 

vad är det du studerar om man får fråga? 

Tack! Har studerat liknande trådar ett tag men fastnade för den här. Känns skönt med andra i liknande ålder som har samma tankar och planer :) 

Jag studerar juridik :)
  • Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 17:53:51 följande:
    Precis. Bra att spara undan. 20-30tusen är perfekt undansparat! :)
    aa känns som en säkerhet och ha de på ett annat konto nu när man håller på med bröllopsplaner :P haha
  • Emmissara
    Annaelisabeth skrev 2015-01-23 17:54:09 följande:
    Tack! Har studerat liknande trådar ett tag men fastnade för den här. Känns skönt med andra i liknande ålder som har samma tankar och planer :) 

Jag studerar juridik :)

ååh, juridik :D 

jag valde mellan juridik och ekonomi, jag läste ekonomiprogrammet med juridik inriktning och hade ett svårt val när jag skulle läsa vidare, men jag ville så gärna läsa på distans och eftersom att juridikprogrammet inte finns som distansutbildning än så blev det ett lätt val (hoppas att någon gång i framtiden kunna läsa det dock). 

• Annaelisabeth
    Emmissara skrev 2015-01-23 18:04:46 följande:

ååh, juridik :D 

jag valde mellan juridik och ekonomi, jag läste ekonomiprogrammet med juridik inriktning och hade ett svårt val när jag skulle läsa vidare, men jag ville så gärna läsa på distans och eftersom att juridikprogrammet inte finns som distansutbildning än så blev det ett lätt val (hoppas att någon gång i framtiden kunna läsa det dock). 

Det är superintressant ibland och hur tråkigt som helst beroende på vilken kurs man läser. Skulle gärna och läsa på distans om det finns, nu pendlar jag 1,5 timma enkel resa för att komma till universitetet, men det är det värt. För mig vore det så bra att hinna gå ut tredje året innan bebisen kommer, för det sista 1,5 åren blir det mycket mer hemstudier. 

Hur långt har du kommit i utbildningen? När planerar ni barn? Hur har du tänkt kring allt med barn och utbildning. Svårt tycker jag. Jag inser att det vore bäst att vänta tills utbildningen är klar och jag har ett fast jobb, men då handlar det om närmare 3 år innan vi ens kan börja försöka skaffa barn... Tänker att allting löser sig bara man vill. Det är inte hela världen om jag dessutom tar ett år av och jobbar eller så heller :)
Svar på tråden Vi unga som planerar bebis!