• JosefineBo

Vi unga som planerar bebis!

Hej!

Jag och min sambo har börjat prata och planera barn lite smått, jag är endast 19 och han 23 år. Trots min unga ålder känner jag mig redo och vi har haft ett stadigt förhållande i år nu. Vi börjar prata och planera lite och ska ta och försöka i februari, alltså då barn på hösten 2015! 

Är det någon annan ung tjej som har barn eller planerar barn som vill dela lite tankar med mig och berätta lite hur ni har de och funderar på. Längtar efter en liten Hjärta

• Svar på tråden Vi unga som planerar bebis!
  • Ztarduzt
    cassibassi skrev 2015-01-27 14:19:06 följande:
    Man behöver inte ha dåliga värden för att man är tjock :) Du är ingen 100+ kilos vad jag förstått. 

Jag fick primolut noir utskrivet samma dag som jag fick diagnosen och åt det i tre månader. Det kombinerat med kosten har satt igång min mens. Fattar inte varför du inte kan få ens det bara för du råkar ha högt bmi! Tänk om du varit muskulös och vägt mycket pågrund av det, hade du inte fått hjälp då heller tro?
    Mens ska man ha fast man är tjock....

Jag får attacker med mensvärkar mellanåt som startade igår kväll, men det enda som kommer ut är massa vatten flytningar! Varje gång det har krampat så har det kommit ut ännu mer flytningar.. Skumt. Tappen är fortafarnde som jag nämnde tidigare... Har jag inte fått mens på fredag köper jag ett test då. 
    Har som tur är inte mått illa idag :))
    Väger faktiskt 105kg :P men är relativt lång också så jag ser inte så fet ut ändå. 

Frågan är ju om mina muskler i benen väger en del, mina vader är enbart muskler och är starkare än min syster som är "normalstor" och även hon tränar på gym.. så lite muskler har jag ju ändå och dom bidrar till några kilon ändå, så fort jag tränar och blir starkare så går jag upp i vikt, men har ju såklart en hel del fett också. 
    Dom gör verkligen olika på olika landsting, vilket är rätt irriterande.. måste vänta 4månader på att få komma vidare, tänk om jag inte får mens alls under den tiden eller enbart en gång? jag menar, min senaste mens startade den 2 December, pågick väldigt sparsamt i 4 dagar. (typ 4msk/dag, var för lite för tampong och i vanliga fall brukar jag behöva byta tampong väldigt ofta dom två första dagarna. har normalt mens 3-4 dagar. Min cykel har varierat mellan 29-32 dagar sedan april..) något är weird. 

Har typ alla symtom på graviditet också, är så jäkla störande! Min temp är hög, illamående, törstig, kissnödig, trött tidigt och däckar, hård och stängd tapp, molande värk emellanåt.. enda som säger emot en graviditet är testerna och att dom inte såg något på vul, vilket ändå hade varit för tidigt då embryot hade varit stort som ett pepparkorn och dom inte letade efter något då jag var där.. blir galen på allt detta.. min sambo har gått in i en hoppas-fas och det lär ju knäcka honom när mensen nu kommer.. :( 

oj, det lät skumt :s hoppas på att mensen uteblir och att du är preggo :D hade varit awesome!! 
  • Fredrika08
    Cystan skrev 2015-01-26 17:57:44 följande:
    Jag är också 19 år, fyller 20 i år. Är du också 95:a?

Vi ska börja i sommar, så vi får barn vår/sommar 2016. :)
    Åh, så kul!

Ja, jag är också 95:a :) Jag såg att du jobbar just nu, men tänker börja plugga till hösten. Barn och plugg alltså. Det blir samma kombo som för mig :)
  • fridilie
    Fredrika08 skrev 2015-01-27 20:21:58 följande:
    Åh, så kul!

Ja, jag är också 95:a :) Jag såg att du jobbar just nu, men tänker börja plugga till hösten. Barn och plugg alltså. Det blir samma kombo som för mig :)
    Va roligt att det är fler 95:or som planerar barn inom snar framtid!

Har känt mig ganska "ensam" om detta då jag vet att många runt om kring mig skulle tycka att jag är alldeles för ung!
    vad tror ni att ni får för reaktioner när ni blir gravida?
  • Cystan
    Fredrika08 skrev 2015-01-27 20:21:58 följande:
    Åh, så kul!

Vad kul, lika gamla! :)

Det blir spännande och se hur det blir. När skulle ni börja?
    Vad ska du plugga? hur lång är utbildningen? 
    fridilie skrev 2015-01-27 20:33:58 följande:

Har känt mig ganska "ensam" om detta då jag vet att många runt om kring mig skulle tycka att jag är alldeles för ung!
    Så du är också 95a?

Jag har redan pratat med min familj, och de tycker det är okej sålänge jag känner mig redo. Mamma vill helst att jag har heltidsjobb, men har just nu 2 st jobb och det täcker upp en del.
  • Fredrika08

Jag var rädd att många i min omgivning skulle tycka att jag är för ung, men alla har tagit det jättebra. Förra helgen berättade jag för mina föräldrar och nära vänner att det ska komma en liten bebis i september (är i vecka 7 nu) :).

När hade ni tänkt börja försöka? 
    Cystan skrev 2015-01-27 20:53:50 följande:

Vi har redan börjat! Jag är i vecka 7 nu :). Jag har precis påbörjat termin 2 på juristprogrammet så det är måååånga terminer kvar, hehe.
  • Cystan
    Fredrika08 skrev 2015-01-27 21:19:00 följande:
    Jag var rädd att många i min omgivning skulle tycka att jag är för ung, men alla har tagit det jättebra. Förra helgen berättade jag för mina föräldrar och nära vänner att det ska komma en liten bebis i september (är i vecka 7 nu) :).

Vi har redan börjat! Jag är i vecka 7 nu :). Jag har precis påbörjat termin 2 på juristprogrammet så det är måååånga terminer kvar, hehe.
    Åh va mysigt.. redan gravid! En liten september bebis då! :)
    Oj, juristprogrammet... wow.. det var bra jobbat! Tufft ! Lycka till!!

För mig blir det Löne- och ekonomikonsult på YH :)
  • fridilie

Så du är också 95a?

Jag har redan pratat med min familj, och de tycker det är okej sålänge jag känner mig redo. Mamma vill helst att jag har heltidsjobb, men har just nu 2 st jobb och det täcker upp en del.
    ja det är jag :)
    jaha va skönt. En fast heltid hade ju varit nice men det är som du säger två jobbet täcker ju upp bra.
    Fredrika08 skrev 2015-01-27 21:19:00 följande:

åå va roligt! Grattis! :D

vi har tänkt börja i augusti. vet inte om jag vill berätta för min familj än att vi ska börja försöka. Min syster väntar sitt första barn nu och känns inte som jag skulle få så himla positiva reaktioner av henne just nu då hon tycker man ska ha jobbat ett ganska bra tag innan... Har pratat med några kompisar om det och dom tycker att om vi är redo så är det bara att köra på.
  • Fredrika08
    Cystan skrev 2015-01-27 21:23:31 följande:
    Åh va mysigt.. redan gravid! En liten september bebis då! :)
    Oj, juristprogrammet... wow.. det var bra jobbat! Tufft ! Lycka till!!

För mig blir det Löne- och ekonomikonsult på YH :)
    Ja, det känns superkul, men samtidigt overkligt. Varken jag eller sambon har nog smält det helt än. :) Det enda jag har att klaga på är gravidillamåendet och att det gör att skolan blir lidande. Jag var verkligen inte beredd på att man kunde bli så förlamad så mitt tips är att se till att få så mycket som möjligt gjort i fram till vecka 6-7 (som att besöka vänner, städa, åka till IKEA, plugga, jobba osv.) och att vara beredd på att bli soffbunden mellan vecka 7-12.

Vad kul! Hur lång är den utbildningen?
    fridilie skrev 2015-01-27 21:34:46 följande:

vi har tänkt börja i augusti. vet inte om jag vill berätta för min familj än att vi ska börja försöka. Min syster väntar sitt första barn nu och känns inte som jag skulle få så himla positiva reaktioner av henne just nu då hon tycker man ska ha jobbat ett ganska bra tag innan... Har pratat med några kompisar om det och dom tycker att om vi är redo så är det bara att köra på.
    Så kul! Ni måste längta ordentligt efter att få köra igång! :)

Vad synd att din syster kanske inte kommer med positiva reaktioner, men ja är säker på att även de mest skeptiska kommer runt efter ett tag. Visst kan det vara viktigt att ha ett stabilt jobb, men det är inte det som ska avgöra huruvida man skaffar barn eller inte. Dessutom brukar ju allt lösa sig!

Kör på!
  • Cystan
    Fredrika08 skrev 2015-01-27 22:27:53 följande:
    Ja, det känns superkul, men samtidigt overkligt. Varken jag eller sambon har nog smält det helt än. :) Det enda jag har att klaga på är gravidillamåendet och att det gör att skolan blir lidande. Jag var verkligen inte beredd på att man kunde bli så förlamad så mitt tips är att se till att få så mycket som möjligt gjort i fram till vecka 6-7 (som att besöka vänner, städa, åka till IKEA, plugga, jobba osv.) och att vara beredd på att bli soffbunden mellan vecka 7-12.

Vad kul! Hur lång är den utbildningen?
    fridilie skrev 2015-01-27 21:34:46 följande:

Så kul! Ni måste längta ordentligt efter att få köra igång! :)

Vad synd att din syster kanske inte kommer med positiva reaktioner, men ja är säker på att även de mest skeptiska kommer runt efter ett tag. Visst kan det vara viktigt att ha ett stabilt jobb, men det är inte det som ska avgöra huruvida man skaffar barn eller inte. Dessutom brukar ju allt lösa sig!

Kör på!
    Den är 1,5 år :) eller 3 terminer iallafall :)
  • fridilie
    Fredrika08 skrev 2015-01-27 22:27:53 följande:
     Ni måste längta ordentligt efter att få köra igång! :)

Kör på!
    Ja jag framförallt vill att det ska vara augusti nu! men samtidigt så känns det bra att vänta ett tag till. Tiden går ju så fort så det lär väl vara augusti snart.
Svar på tråden Vi unga som planerar bebis!