880215 skrev 2014-12-28 12:24:55 följande:
Haha, nej, inga fler barn lär det bli för hans del. Han har hunnit bli lite till åren. ;) För övrigt så ser inte jag mig själv som en självklar del i detta, utan jag ser barnet med en självklar rätt att kunna få dela större stunder med båda sina föräldrar samtidigt. Den åsikten delar jag och pappan och jag har väldigt svårt att se att han skulle välja en flickvän som är av en annan åsikt. Lika barn leka bäst. Ingen av oss skulle passa ihop med en trångsynt, egotrippad eller svartsjuk partner.
Men OM hans nuvarande, eller framtida, flickvän skulle sätta sig emot vår tradition, så är det väl så. Synd för barnet, kan jag tycka. Dock har jag även där svårt att se att exet skulle acceptera det. Det skulle nog inte bli ett särskilt långvarigt förhållande då.
Det du sägerär alltså att om man inte tänker som du är man trångsynt? Inser du att du själv just nu personifierar ordet trångsynt?
Jag är vare sig trångsynt, egotrippad eller svartsjuk. Däremot vill jag ha en relation bestående av två vuxna och bygga en familj tillsammans vi två. (Och eftersom vi är på fl får jag ju tillägga att blodsband inte har med ordet familj att göra för mig)
Jag vill att vi skapar traditioner tillsammans, bygger vårt liv och vår vardag. Vill barnen åka på semester gör vi det som familj, vill barnen gå på stan gör vi det som familj. Likadant är det med traditionella firanden som julafton, påsk, midsommar eller vad det nu kan vara. Det är vi, han och jag tillsammans, som bygger upp det. Och där har inget ex att göra.
Hon är däremot varmt välkommen om vi har ett födelesdagskalas för hennes barn ex, men det är som gäst i vårt hem och vår familj - inte som en del i den.
Som tur är har jag valt en man som tänker som jag. Och det är ju tur att du har ett ex som tänker som du. Men att kalla alla som inte tänker som du för trångsynta egoister säger mer om dig än den du uttalar dig om.
Hade ni på allvar satt barnet först och inte velat förneka barnet båda sina föräldrar hade ni ju fortsatt leva tillsammans. Men riktigt så icke egotrippad kunde ni inte vara.