• Anonym (Mar)

Varför känns det så fel

Jag har träffat en man i ungefär ett år. Är ganska seriöst mellan oss. Han har två barn sen tidigare och bl.a. därför tar vi det ganska lugnt (inga planer på att bli sambos m.a.o.). Jag har träffat barnen flera gånger och det funkar ok mellan oss.

I alla fall så var jag ute på stan idag och träffade då på min pojkvän, hans ena barn och hans ex som var ute tillsammans och shoppade. Vi hälsade lite snabbt, har inte träffat exet tidigare, och sedan gick jag vidare.

Av någon anledning kan jag inte riktigt släppa det. Det kändes så märkligt hela grejen. Varför var de ute och shoppade tillsammans? Dessutom tyckte jag att min pojkvän verkade lite konstig som att han tyckte att det var pinsamt eller något.

Jag brukar inte vara överdrivet svartsjuk men det här kan jag inte riktigt släppa. Vad tänker ni överdriver jag eller verkar det konstigt?

• Svar på tråden Varför känns det så fel
  • Jonasson
    Iam skrev 2014-12-29 17:06:52 följande:
    Var det allt du hade som svar?
    Det är ju faktiskt helt fantastiskt att nästan allt du skriver tycker jag är oerhört provocerande. Jag har fått känslan att du förmodligen är en hyfsat påläst/allmänbildad/bildad person men ändå så finner jag större kontaktytor med lågutbildade personer som har en välutvecklad empatisk sida.

Ess>>

Du fattar inte det där. Att kunna umgås med sitt ex gör att man får möjlighet till mer tid med sitt/sina barn. Många har varannan vecka och saknaden är stor för de allra flesta föräldrar. Tror t o m du förstår att alla separationer inte beror på att någon snubblat över någon kollegas kuk. Och även om det hänt så är väl den andra föräldern oskyldig.
  • Anonym (Mar)
    Brumma skrev 2014-12-28 23:31:51 följande:

Jag tänker mer såhär eftersom det handlar om en tonåring. .. Hur mår tonåringen?

Med tanke på att de vanligtvis inte verkar umgås då KAN det ju vara så att föräldrarna varit med tonåringen på BUP, läkaren eller liknande? Att tonåringen bett att få prata om ngt privat med BÅDA sina föräldrar samtidigt osv...

Och att de sedan åkte o shoppade ngt tonåringen ändå behövde?

Ser faktiskt ganska många anledningar till det utan att det skulle vara för föräldrarna skull..

dessutom - om det var för att tonåringen på ngt sätt mådde dåligt så förklarar det att det blev en ngt tryckt stämning och att pappan inye var så fysisk med dig. Om fokuset var på tonåringen alltså....

Det är ju inte helt omöjligt att det skulle kunna handla om något sånt.
  • Anonym (Mar)
    Anonym (Fortfarande vänner) skrev 2014-12-29 12:50:38 följande:

Uttrycket "leka familj" som så många älskar att svänga sig med om och när bioföräldrarna gör nåt tillsammans med sina barn, börjar bli väldigt tröttsamt. En del "bonusmammor" är ju så fruktansvärt svartsjuka på sin partners tidigare liv så det är ju inte klokt. Blotta tanken på att han har älskat en annan kvinna, levt tillsammans med henne och fått barn, verkar sticka i ögonen nåt hemskt. Helst ska han väl inte haft en aning om vad kärlek var innan hon kom in i bilden. En del män påstår säkert det också för husfridens skull. Alla som skiljer sig hatar inte varandra. Kärleken kan ha tagit slut, men man känner fortfarande en stark vänskap. Allt är inte svart eller vitt här i livet.Jag och mina barns pappa "leker inte familj" om vi träffas och gör nåt tillsammans med barnen, då våra nya partners inte är med. De känner sig dessutom så trygga att de inte har nåt behov av att övervaka det hela.

Mitt ex hade tidigare en sambo som gick i taket om han stannade fem minuter och tog en kopp kaffe när han lämnade barnen. När en mycket god vän till både mig och mitt ex gick bort och skulle begravas 70 mil från där vi bor, så kunde hon inte acceptera att vi skulle samåka dit, utan hon tyckte att vi skulle åka i var sin bil. Mitt ex avslutade den relationen. Tillhör man den svartsjuka typen så ska man nog inte välja en partner som fortfarande tycker om sitt ex och inget ont har att säga om henne/honom.  Varken jag eller mitt ex skulle klara av att leva med en sån partner.

Jag har som sagt inget problem att de ses. Jag har inga invändningar mot att de gick på ena barnets julavslutning och åt lunch tillsammans, att de sågs och bestämde vilka presenter de ska köpa till barnen, att de firar vissa högtider tillsammans, att de snart ska fira ena barnets födelsedag tillsammans. Däremot tyckte jag att det var märkligt att stöta på dem på stan tillsammans utan uppenbar anledning men framförallt tyckte jag att min pojkvän betedde sig något märkligt och det fick mig att reagera.

Hur det än är så ska jag träffa honom ikväll och då får jag helt enkelt ta och fråga honom mer om vad de gjorde på stan tillsammans.
  • Iam
    Jonasson skrev 2014-12-29 17:45:34 följande:

Det är ju faktiskt helt fantastiskt att nästan allt du skriver tycker jag är oerhört provocerande. Jag har fått känslan att du förmodligen är en hyfsat påläst/allmänbildad/bildad person men ändå så finner jag större kontaktytor med lågutbildade personer som har en välutvecklad empatisk sida.

Ess>>

Du fattar inte det där. Att kunna umgås med sitt ex gör att man får möjlighet till mer tid med sitt/sina barn. Många har varannan vecka och saknaden är stor för de allra flesta föräldrar. Tror t o m du förstår att alla separationer inte beror på att någon snubblat över någon kollegas kuk. Och även om det hänt så är väl den andra föräldern oskyldig.

Inget fel på min empatiska sida. Men är nyfiken på varför du anser det?

Att du inte ser några kontaktytor och blir provocerad av allt jag skriver är information jag undrar vad du vill jag ska göra med?
  • Ess
    Jonasson skrev 2014-12-29 17:45:34 följande:

Ess>>

Okej, men varför skilde du dig då?
    Varför inte leva separata liv under samma tak?
    Varför inte ett polyförhållande?
    Det är ju trots allt det du försöker tvinga på en annan människa att göra. Eller dina barn är inte värda att du själv gör uppoffringar för dem??

Det är så mycket bullshit, du förväntar dig att en utomstående ska stå ut med det ena och andra, när du aldrig själv skulle göra avkall på samma sak ens för dina egna barns skull!
  • Ess
    Anonym (Mar) skrev 2014-12-29 18:04:35 följande:
    Jag har som sagt inget problem att de ses. Jag har inga invändningar mot att de gick på ena barnets julavslutning och åt lunch tillsammans, att de sågs och bestämde vilka presenter de ska köpa till barnen, att de firar vissa högtider tillsammans, att de snart ska fira ena barnets födelsedag tillsammans. Däremot tyckte jag att det var märkligt att stöta på dem på stan tillsammans utan uppenbar anledning men framförallt tyckte jag att min pojkvän betedde sig något märkligt och det fick mig att reagera.

Hur det än är så ska jag träffa honom ikväll och då får jag helt enkelt ta och fråga honom mer om vad de gjorde på stan tillsammans.
    Är du välkommen att fira barnet med dem?
  • Anonym (B)

Jag vet några få men att det finns dom som umgås som bästa vänner med nya partner. Det kan också vara kul eller snurrigt när de nya byts ut. Öppet hus på dagis exempelvis. Vi har första kärnan mamma o pappa till barn född nr 1. Sen kommer barn nr 2 på båda sidor och ytterligare x. Sen kommer de allra färska nya.

De är som en enda stor lycklig ?? Ja vadå?

Snurrigt värre och jag tror faktiskt inte att barnen har något behov av att visa upp mamma o pappa som "par" varken på skola, stan och på jul och födelsedagar.

Att man kan hälsa och prata som vuxna är helt ok o det bästa för barnen men som en del resonerar är lite snurrigt o sjukt.

Då har man inte släppt taget eller annars så fanns INGA känslor alls o då kommer vi till nr 2 varför skaffa barn med någon man inte älskar?

Att uttala sig att den nya är svartsjuk om den inte tycker att det är ok att mannen/kvinnan firar jul med sin gamla familj är befängt o elakt.

Problemet ligger ju hos er själva o kraven ni ställer är ju för Er skull.

Barn är smarta och brukar acceptera.

Det är ju vad och hur ni vuxna gör det till.

Du som sa att det inte handlar om k'k utan om att man ibland inte valt själv tjena Alena var ligger bitterheten o svartsjukan då? Det är ju ni som ej gått vidare.

Svar på en fråga

Jag o min man har gemensamma barn tycker ni att han skulle valt o lämna oss o firat jul med exet?????

Tycker ni att han skulle gått på stan o handlat med exet istället för med mig?

Om inte så sluta kalla oss svartsjuka

• Anonym (m)
    Anonym (Fortfarande vänner) skrev 2014-12-29 12:50:38 följande:

Uttrycket "leka familj" som så många älskar att svänga sig med om och när bioföräldrarna gör nåt tillsammans med sina barn, börjar bli väldigt tröttsamt. En del "bonusmammor" är ju så fruktansvärt svartsjuka på sin partners tidigare liv så det är ju inte klokt. Blotta tanken på att han har älskat en annan kvinna, levt tillsammans med henne och fått barn, verkar sticka i ögonen nåt hemskt. Helst ska han väl inte haft en aning om vad kärlek var innan hon kom in i bilden. En del män påstår säkert det också för husfridens skull. Alla som skiljer sig hatar inte varandra. Kärleken kan ha tagit slut, men man känner fortfarande en stark vänskap. Allt är inte svart eller vitt här i livet.Jag och mina barns pappa "leker inte familj" om vi träffas och gör nåt tillsammans med barnen, då våra nya partners inte är med. De känner sig dessutom så trygga att de inte har nåt behov av att övervaka det hela.

Mitt ex hade tidigare en sambo som gick i taket om han stannade fem minuter och tog en kopp kaffe när han lämnade barnen. När en mycket god vän till både mig och mitt ex gick bort och skulle begravas 70 mil från där vi bor, så kunde hon inte acceptera att vi skulle samåka dit, utan hon tyckte att vi skulle åka i var sin bil. Mitt ex avslutade den relationen. Tillhör man den svartsjuka typen så ska man nog inte välja en partner som fortfarande tycker om sitt ex och inget ont har att säga om henne/honom.  Varken jag eller mitt ex skulle klara av att leva med en sån partner.

Det är ganska skönt att höra att det funkar för er och självklart kan ni inte ha svartsjuka partners. Men begreppet "leka familj" ska nog appliceras i andra sammanhang än i ert.

Jag har nog aldrig känt nåt större hot från min sambo och hans ex. Vi började som kk och jag tänkte inte ens på att vara svartsjuk när han skulle umgås med sitt barn hos sin mamma. Det var han som började se det meningslösa i att fortsätta umgås på det sättet, jag tror att han inte längre såg att det gav barnet nåt. Så han avvecklade det och de har nu minimal kontakt, han och mamman, barnet bor 50-50.

Detta råkade sammanfalla med att jag kom in i bilden. Det har inte varit några större klagomål från hennes sida mer än några kommentarer om att de var så bra vänner tills han träffade mig. Enligt honom saknar hon självinsikt.

Så det är lika tjatigt att höra om den svartsjuka nya. Visst är det en komplex situation när han har barn sen tidigare, visst kan det göra ont ibland men inte att han ibland måste träffa henne om barnet. För mig kan det vara jobbigt att han upplevt vissa saker första gången med henne, få barn tex. Och ibland kan man tro att det är fritt fram prata om sitt ex bara för att man har barn ihop, men jag som inte har barn med mina ex har inte så stor anledning att prata om mina ex. Kan bli lite märkligt ibland. Men inget av det gör att jag försöker hindra sambon att träffa och samarbeta med hans barns mamma! Tvärtom. Att han är trött på henne och inte orkar med henne längre (är nog ganska ömsesidigt också egentligen) det har dom fixat själva utan min inblandning.

Men jag tycker som sagt att det är skönt att höra att det funkar för vissa, skulle vart trevligt att ha det så avslappnat men det funkar inte för alla och då är det inte det bästa för alla.
  • Anonym (.....)
    Iam skrev 2014-12-29 18:32:09 följande:

Inget fel på min empatiska sida. Men är nyfiken på varför du anser det?

Att du inte ser några kontaktytor och blir provocerad av allt jag skriver är information jag undrar vad du vill jag ska göra med?

Jag har läst dina inlägg i flera år och du har NOLL empati så jag blir glad när någon annan nämner det. Du har säkert andra kvaliteer men du är helt empatillös tyvärr.
  • Anonym (*)
    Anonym (Mar) skrev 2014-12-29 17:34:42 följande:
    Vart har jag skrivit att jag inte klarar av att han träffar barnens mamma?
    Av någon anledning kan jag inte riktigt släppa det. Det kändes så märkligt hela grejen. Varför var de ute och shoppade tillsammans

Hela din TS handlar ju om detta, att de träffades tillsammans med barnet. Och att du inte är bekväm med det.

Svar på tråden Varför känns det så fel