• Anonym (Mar)

Varför känns det så fel

Jag har träffat en man i ungefär ett år. Är ganska seriöst mellan oss. Han har två barn sen tidigare och bl.a. därför tar vi det ganska lugnt (inga planer på att bli sambos m.a.o.). Jag har träffat barnen flera gånger och det funkar ok mellan oss.

I alla fall så var jag ute på stan idag och träffade då på min pojkvän, hans ena barn och hans ex som var ute tillsammans och shoppade. Vi hälsade lite snabbt, har inte träffat exet tidigare, och sedan gick jag vidare.

Av någon anledning kan jag inte riktigt släppa det. Det kändes så märkligt hela grejen. Varför var de ute och shoppade tillsammans? Dessutom tyckte jag att min pojkvän verkade lite konstig som att han tyckte att det var pinsamt eller något.

Jag brukar inte vara överdrivet svartsjuk men det här kan jag inte riktigt släppa. Vad tänker ni överdriver jag eller verkar det konstigt?

• Svar på tråden Varför känns det så fel
  • Iam
    Ess skrev 2014-12-29 11:25:33 följande:

Det är alltid lättare att ge andra skulden när nackdelarna med ens egna beslut börjar drabba en.

Det är ju självklart hans nyas fel att hon hellre vill fira jul med sin familj än med hans gamla ex. 

Då plötsligt blir det lätt att stå och yla om barnets bästa. Vart fanns den insikten när snygga killen på jobbet viftade med sin oemotståndliga k*k?

Brutal ärlighet är ibland oerhört roande :D
  • Colaflaskan
    Anonym (MM) skrev 2014-12-29 11:15:56 följande:

Alla kanske inte vill ha det som i Tomten är far till alla barnen? Man vill ha sitt eget julfirande med sin egen familj och det måste man få ha. Bara för att mannen har barn sedan innan behöver det inte betyda att man är tvungen att fira högtider tillsammans med alla hans gamla ex, liksom inte jag heller inkluderar mina ex i gemensamma firanden.

För mig är familjen viktig och att få fira jul med dem. Alla har olika familjebegrepp men i min familj ingår inte ex, varken mina eller hans. Har man skilt sig får man helt enkelt inse att det innebär konsekvenser och en av dem kan vara att man firar högtider skilt från barnen vartannat år. Är man inte beredd på dessa konsekvenser som en skilsmässa innebär så kanske man inte ska skilja sig från första början. Varför tänker ingen på barnens bästa innan man skiljer sig undrar jag ibland. För det bästa skulle ju vara att barnen får leva med båda sina föräldrar i en kärnfamilj. Tar man steget bort från det måste man helt enkelt klara av att leva med beslutet och stå för det.

• Anonym (Super)
    Anonym (MM) skrev 2014-12-29 11:15:56 följande:
    Alla kanske inte vill ha det som i Tomten är far till alla barnen? Man vill ha sitt eget julfirande med sin egen familj och det måste man få ha. Bara för att mannen har barn sedan innan behöver det inte betyda att man är tvungen att fira högtider tillsammans med alla hans gamla ex, liksom inte jag heller inkluderar mina ex i gemensamma firanden.

För mig är familjen viktig och att få fira jul med dem. Alla har olika familjebegrepp men i min familj ingår inte ex, varken mina eller hans. Har man skilt sig får man helt enkelt inse att det innebär konsekvenser och en av dem kan vara att man firar högtider skilt från barnen vartannat år. Är man inte beredd på dessa konsekvenser som en skilsmässa innebär så kanske man inte ska skilja sig från första början. Varför tänker ingen på barnens bästa innan man skiljer sig undrar jag ibland. För det bästa skulle ju vara att barnen får leva med båda sina föräldrar i en kärnfamilj. Tar man steget bort från det måste man helt enkelt klara av att leva med beslutet och stå för det.
    Super bra! Håller med i vartenda ord
  • Anonym (Fortfarande vänner)

Uttrycket "leka familj" som så många älskar att svänga sig med om och när bioföräldrarna gör nåt tillsammans med sina barn, börjar bli väldigt tröttsamt. En del "bonusmammor" är ju så fruktansvärt svartsjuka på sin partners tidigare liv så det är ju inte klokt. Blotta tanken på att han har älskat en annan kvinna, levt tillsammans med henne och fått barn, verkar sticka i ögonen nåt hemskt. Helst ska han väl inte haft en aning om vad kärlek var innan hon kom in i bilden. En del män påstår säkert det också för husfridens skull. Alla som skiljer sig hatar inte varandra. Kärleken kan ha tagit slut, men man känner fortfarande en stark vänskap. Allt är inte svart eller vitt här i livet.Jag och mina barns pappa "leker inte familj" om vi träffas och gör nåt tillsammans med barnen, då våra nya partners inte är med. De känner sig dessutom så trygga att de inte har nåt behov av att övervaka det hela.

Mitt ex hade tidigare en sambo som gick i taket om han stannade fem minuter och tog en kopp kaffe när han lämnade barnen. När en mycket god vän till både mig och mitt ex gick bort och skulle begravas 70 mil från där vi bor, så kunde hon inte acceptera att vi skulle samåka dit, utan hon tyckte att vi skulle åka i var sin bil. Mitt ex avslutade den relationen. Tillhör man den svartsjuka typen så ska man nog inte välja en partner som fortfarande tycker om sitt ex och inget ont har att säga om henne/honom.  Varken jag eller mitt ex skulle klara av att leva med en sån partner.

• Brumma
    Anonym skrev 2014-12-29 10:55:35 följande:

Har man skaffat barn med någon får man ta konsekvenserna av det och göra vad som är bäst för barnen. Jag vet många som firar jul i storfamiljer med ny partner, ex, föräldrar, nya partnerns föräldrar osv. För att barnen skall få vara med SIN familj på jul. Är man inte svartSJUK och grymt osäker funkar det utmärkt.

Stormatch är inte per automatik bäst för barnen. .. och "funka utmärkt" har egentligen inte med saken att göra... det kan nämligen funka utmärkt - tom mbättre - på andra sätt...
  • Brumma
    Anonym (Fortfarande vänner) skrev 2014-12-29 12:50:38 följande:

Uttrycket "leka familj" som så många älskar att svänga sig med om och när bioföräldrarna gör nåt tillsammans med sina barn, börjar bli väldigt tröttsamt. En del "bonusmammor" är ju så fruktansvärt svartsjuka på sin partners tidigare liv så det är ju inte klokt. Blotta tanken på att han har älskat en annan kvinna, levt tillsammans med henne och fått barn, verkar sticka i ögonen nåt hemskt. Helst ska han väl inte haft en aning om vad kärlek var innan hon kom in i bilden. En del män påstår säkert det också för husfridens skull. Alla som skiljer sig hatar inte varandra. Kärleken kan ha tagit slut, men man känner fortfarande en stark vänskap. Allt är inte svart eller vitt här i livet.Jag och mina barns pappa "leker inte familj" om vi träffas och gör nåt tillsammans med barnen, då våra nya partners inte är med. De känner sig dessutom så trygga att de inte har nåt behov av att övervaka det hela.

Mitt ex hade tidigare en sambo som gick i taket om han stannade fem minuter och tog en kopp kaffe när han lämnade barnen. När en mycket god vän till både mig och mitt ex gick bort och skulle begravas 70 mil från där vi bor, så kunde hon inte acceptera att vi skulle samåka dit, utan hon tyckte att vi skulle åka i var sin bil. Mitt ex avslutade den relationen. Tillhör man den svartsjuka typen så ska man nog inte välja en partner som fortfarande tycker om sitt ex och inget ont har att säga om henne/honom.  Varken jag eller mitt ex skulle klara av att leva med en sån partner.

Du har verkligen - verkligen - inte förstått ett dugg om du tror att det beror på svartsjuka på det "tidigare livet" när man inte vill ha exet i ens familj.

I ert soecifika fall kanske men väldigt sällan i övrigt...
  • Boll86
    Anonym (Fortfarande vänner) skrev 2014-12-29 12:50:38 följande:

Så himla sant! Mina föräldrar skilde sig när jag var 6 år gammal, men vi firade alltid jul ihop ändå. Vi åt middag tillsammans när jag fyllde år och de kunde ringa varandra och småprata ibland - för att de fortfarande var vänner! Bara för att man inte är tillsammans längre behöver det inte innebära att man är dödsfiender. Och bara för att man har en vänskapsrelation med sitt ex betyder det inte att man har obearbetade kärlekskänslor kvar.
  • BioBonus
    Boll86 skrev 2014-12-29 15:00:12 följande:
    Så himla sant! Mina föräldrar skilde sig när jag var 6 år gammal, men vi firade alltid jul ihop ändå. Vi åt middag tillsammans när jag fyllde år och de kunde ringa varandra och småprata ibland - för att de fortfarande var vänner! Bara för att man inte är tillsammans längre behöver det inte innebära att man är dödsfiender. Och bara för att man har en vänskapsrelation med sitt ex betyder det inte att man har obearbetade kärlekskänslor kvar.
    Och jag är kompis med mitt ex, och vi kan också småsnacka och jag vet att jag kan vända mig till honom om jag behöver hjälp med något, men det innebär verkligen inte att jag har lust att fira jul tillsammans med honom. Det vill jag göra med min man och med min familj. Och exet tillhör inte min familj längre. Och min man är inte ett dugg svartsjuk på vår relation, men jag tror inte han skulle vara helt nöjd med att jag firade jul med exet istället för med honom. Jag har valt att skapa en ny familj tillsammans med honom, och då får jag släppa taget om den gamla.

När det gäller min man och hans ex så är de dödsfiender, så att de inte firar jul ihop eller något annat heller för den delen har inte heller med svartsjuka (från min sida då) att göra.

Så vi firar alla jul med våra nya familjer, vi har barnen varannan jul och barnen mår lika bra för det. För de får varje jul fira med människor som älskar och värnar om dem, även om det inte är med mamma och pappa tillsammans. 

Det är skillnad på att ha en vänskaplig relation med sitt/sina ex och att välja att ta med dem in i nästa kärleksrelation som varande någon form av del av den.
  • Anonym (Fortfarande vänner)
    Jag kan bara hålla med dig.Underbart när man kan fortsätta ha en fin vänskapsrelation trots att kärleken är borta.
  • Brumma

Men det GÅR inte alltid. .

Min bonus mamma har tre barn med tre olika män. Två av dem har i sin tur barn med andra kvinnor.

Att fira jul ihop efter separationen är helt enkelt varken önskvärt eller genomförbart.

Vad som istället läggs fokus på ät att alla syskon i respektive familj firar tillsammans. Sedan blir det inye alltid på julafton utan ibland juldagen eller annandagen :)
Svar på tråden Varför känns det så fel