Anonym (Fortfarande vänner) skrev 2014-12-29 12:50:38 följande:
Uttrycket "leka familj" som så många älskar att svänga sig med om och när bioföräldrarna gör nåt tillsammans med sina barn, börjar bli väldigt tröttsamt. En del "bonusmammor" är ju så fruktansvärt svartsjuka på sin partners tidigare liv så det är ju inte klokt. Blotta tanken på att han har älskat en annan kvinna, levt tillsammans med henne och fått barn, verkar sticka i ögonen nåt hemskt. Helst ska han väl inte haft en aning om vad kärlek var innan hon kom in i bilden. En del män påstår säkert det också för husfridens skull. Alla som skiljer sig hatar inte varandra. Kärleken kan ha tagit slut, men man känner fortfarande en stark vänskap. Allt är inte svart eller vitt här i livet.Jag och mina barns pappa "leker inte familj" om vi träffas och gör nåt tillsammans med barnen, då våra nya partners inte är med. De känner sig dessutom så trygga att de inte har nåt behov av att övervaka det hela.
Mitt ex hade tidigare en sambo som gick i taket om han stannade fem minuter och tog en kopp kaffe när han lämnade barnen. När en mycket god vän till både mig och mitt ex gick bort och skulle begravas 70 mil från där vi bor, så kunde hon inte acceptera att vi skulle samåka dit, utan hon tyckte att vi skulle åka i var sin bil. Mitt ex avslutade den relationen. Tillhör man den svartsjuka typen så ska man nog inte välja en partner som fortfarande tycker om sitt ex och inget ont har att säga om henne/honom. Varken jag eller mitt ex skulle klara av att leva med en sån partner.
Kan inte alls hålla med, sambons ex och jag har aldrig varit svartsjuka på varandra (kan väl bevisas att hon var nog den som blev gladast när deras barn fick en lillebror och har tagit till sig honom mer än vad man hade kunnat tro att ett ex skulle göra)
När det varit saker som arrangerats för barnens skull, studentfirarande etc, så var det hon och jag som fixade allt kring detta (nåja, hon har ju ändå levt med min sambo och vi visste hans brister och insåg, nej, honom lämnar vi utanför

)
Men jag hade ändå inte valt att vara tillsammans med en man, som inte kunde bryta familjebanden med sitt ex.