• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • skogstjejen19
    Symetrical skrev 2015-05-30 06:22:22 följande:

Jag har precis börjat med letrozol och tog min femte och sista tablett igår. Fått lite biverkningar, men inte så allvarliga. Upptäckte dock igår på förmiddagen att jag blödde lite när jag var på toaletten och har nu gjort det sedan dess. Är på cd 10 idag.

Är det någon annan som upplevt detta, eller vet om det är normalt?

Har inte blödigt, kanske bäst att ringa läkaren som skrivit ut tabletterna åt dig?
  • Symetrical
    skogstjejen19 skrev 2015-05-30 08:47:08 följande:

Har inte blödigt, kanske bäst att ringa läkaren som skrivit ut tabletterna åt dig?

Jag gjorde det igår, men han var såklart på semester! Hon jag pratade med sa att hon inte visste om det var normalt, men att så länge jag inte började blöda mer eller få rejält ont borde det inte vara någon fara. Står med bland de mer ovanliga biverkningarna såg jag nu. Aja, får väl hoppas att det ger med sig. Tack för ditt svar.
  • hoppas 2014
    skogstjejen19 skrev 2015-05-28 12:28:31 följande:

Bim på tisdag, noll och inget symtom :(

Jag har fått några färgade flytningar igår o idag så de är säkert negativt ????
  • hoppas 2014

Negativt test idag på morgonen (bim) o kommer fortfarande lite blod (ursäkta detaljer ) men inte riktigt mens... hoppas den kommer igång imorgon så jag kan hinner köra igång m ivf annars blir det inte förändrats efter sommaren. Lite konstigt, man vill att mensen inte ska komma o nu när det inte visar nått så vill man inget hellre än att den ska komma..

Hur går det för er andra?

• Alltidväntarmanpånåt

Hej. Har följt denna tråd ett tag nu utan att skrivit något. Stort grattis till de som lyckats bli gravida!

Nu hoppar jag in här m en liten fråga, eller ett par frågor snarare... Har ätit Letrozole nu i tre månader. På ett instruktionspapper jag fått från min läkare står det att man kan gå under behandlingen i 2-3 mån/kurer och på nätet står det allt från 6 mån till upp till 1 år. Vad gäller egentligen? På min klinik har man precis börjat m letrozolbehandling så de kan va så att de är lite försiktiga m det hela...

Själv har jag/vi ett barn sedan tidigare. Kom till så fort vi bestämt oss och tittade ut 2011. Redan när han va kring året beslutade vi oss för att försöka oss på ett syskon. Jag önskade mig många barn tätt. Men så blev det inte riktigt.. Nu har det gått 2,5 snart 3 år och inget händer. Utredning visar tendenser till pco och jag har en sparsam övervikt men väger lika mkt nu som förra ggn jag blev gravid. Har ätit pergotime vid två tillfällen men allt blev bara konstigt. Med Letrozole har iaf cykeln gått från 35 till 28 och ul har bekräftat ägglossning, så även blodprov. Och idag var ytterligare en sådan dag då världen rasade lite... Funderar på att sluta m Letrozole under någon månad för att skapa mindre stress kring det hela. Känner mig inte stressad men det kan ju ligga undermedvetet. Har dock inte riktigt bestämt mig. Hur många månader har ni ätit letrozol och till er som blev gravida, hur många kurer m letrozol blev det fram tills det tig sig? Tacksam för svar:)

• MissBeesly
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-06-01 23:38:22 följande:

Hej. Har följt denna tråd ett tag nu utan att skrivit något. Stort grattis till de som lyckats bli gravida!

Nu hoppar jag in här m en liten fråga, eller ett par frågor snarare... Har ätit Letrozole nu i tre månader. På ett instruktionspapper jag fått från min läkare står det att man kan gå under behandlingen i 2-3 mån/kurer och på nätet står det allt från 6 mån till upp till 1 år. Vad gäller egentligen? På min klinik har man precis börjat m letrozolbehandling så de kan va så att de är lite försiktiga m det hela...

Själv har jag/vi ett barn sedan tidigare. Kom till så fort vi bestämt oss och tittade ut 2011. Redan när han va kring året beslutade vi oss för att försöka oss på ett syskon. Jag önskade mig många barn tätt. Men så blev det inte riktigt.. Nu har det gått 2,5 snart 3 år och inget händer. Utredning visar tendenser till pco och jag har en sparsam övervikt men väger lika mkt nu som förra ggn jag blev gravid. Har ätit pergotime vid två tillfällen men allt blev bara konstigt. Med Letrozole har iaf cykeln gått från 35 till 28 och ul har bekräftat ägglossning, så även blodprov. Och idag var ytterligare en sådan dag då världen rasade lite... Funderar på att sluta m Letrozole under någon månad för att skapa mindre stress kring det hela. Känner mig inte stressad men det kan ju ligga undermedvetet. Har dock inte riktigt bestämt mig. Hur många månader har ni ätit letrozol och till er som blev gravida, hur många kurer m letrozol blev det fram tills det tig sig? Tacksam för svar:)

Jag är gravid v 7+0 idag och för mig tog det sig på 4:e kuren. Men egentligen lyckades vi inte tajma sexet så bra första två gångerna så det var de sista två som tajmingen blev perfekt. Tog även ovitrelle-spruta.
  • Alltidväntarmanpånåt
    MissBeesly skrev 2015-06-02 06:22:00 följande:

Jag är gravid v 7+0 idag och för mig tog det sig på 4:e kuren. Men egentligen lyckades vi inte tajma sexet så bra första två gångerna så det var de sista två som tajmingen blev perfekt. Tog även ovitrelle-spruta.

Grattis MissBeesly:) Är det ert första barn? Hur kom det sig att du fick ovitrelle? Har oxå fått det men har aldrig hunnit ta den eftersom min äggblåsa släppte av sig själv. Senaste gången han jag få utslag på äl-stickan innan ul-tiden. Fattar inte riktigt varför jag fick sprutan öht... Tog du ovitrelle alla fyra gångerna?
  • MissBeesly
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-06-02 18:39:29 följande:

Grattis MissBeesly:) Är det ert första barn? Hur kom det sig att du fick ovitrelle? Har oxå fått det men har aldrig hunnit ta den eftersom min äggblåsa släppte av sig själv. Senaste gången han jag få utslag på äl-stickan innan ul-tiden. Fattar inte riktigt varför jag fick sprutan öht... Tog du ovitrelle alla fyra gångerna?

Ja det är första barnet. Min läkare sa att de tydligen ser fler graviditeter med ovitrelle även om man ägglossar med bara letrozol (vilket jag gjorde). Tog ovitrelle alla ggr utom första för då fick jag precis som du utslag på ägglossningssticka + ägglossning innan jag hann komma på ultraljud. Sen la vi kontrollerna tidigare i cykeln och då funkade det. Jag märkte att jag fick mer äl-sekret och kände av ägglossningen i magen av ovitrelle.
  • skogstjejen19

Oj förlåt :) appen har inte fungerat på flera veckor känns det som :(

Fick min mens precis på dagen och är på dag 7 nu. Så snart dax att börja ältesta. :)
    Börjar faktiskt bli less på det nu men kan inte strunta i det heller...
    Hur går det för er andra?
    Kram

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?