• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • Lectin

Har nog ingen regelbunden egen nu. Förra året hade jag egen sex veckors cykel med två veckors lutealfas så då var äl ungefär på dag 28. En dryg vecka kortare cykel nu med andra ord.

• Alltidväntarmanpånåt
    Grönbönan skrev 2015-07-28 21:17:35 följande:

Tack för svar lectin och skogstjejen19 !

Är det någon skillnad för er med letrozol jämfört med vanlig ÄL? Blir det förskjutet eller kommer den tidigare eller som vanligt?

Med Letrozol har jag ägglossning på dag 14-16 och lutealfas på 14 dagar. Utan Letrozole när det inte strular så har jag ägglossning på dag 22-23 och lutealfas på 12 dagar. Även när cyklarna (utan Letrozole) strular så är lutealfasen 12 dagar.
  • Grönbönan

Okej, tack!

Jag verkar ha ägglossning rätt regelbundet med ÄL på dag 15-16 och lutealfas på 12 dar. Blir spännande att se hur det blir den här gången då.

• Alltidväntarmanpånåt
    Grönbönan skrev 2015-07-29 10:00:10 följande:

Okej, tack!

Jag verkar ha ägglossning rätt regelbundet med ÄL på dag 15-16 och lutealfas på 12 dar. Blir spännande att se hur det blir den här gången då.

Konstigt, mitt inlägg verkar försvunnit så skriver igen.

Hur kommer det sig att du behandlas med Letrozole? Om jag förstår dig rätt så har du alltså en cykel på ca 28 dagar och egen ägglossning eller?
  • Grönbönan

Förstår att du undrar...Har inte fattat helt själv faktiskt. Har försökt i dryga 1,5 år och under utredning här under våren haft endel mellanblödningar, har trolig lindrigare endometrios, behandlats med levaxin och vidgat livmoderhalsen för att bättra på chanserna. Fattat det som att letrozol kanska kan bättra på oddsen lite mer med ev bättre äggtillväxt och även tjockare livmoderslemhinna att fästa i. Men skulle tro att det är IVF som ska till snart.

• Alltidväntarmanpånåt
    Grönbönan skrev 2015-07-30 12:37:47 följande:

Förstår att du undrar...Har inte fattat helt själv faktiskt. Har försökt i dryga 1,5 år och under utredning här under våren haft endel mellanblödningar, har trolig lindrigare endometrios, behandlats med levaxin och vidgat livmoderhalsen för att bättra på chanserna. Fattat det som att letrozol kanska kan bättra på oddsen lite mer med ev bättre äggtillväxt och även tjockare livmoderslemhinna att fästa i. Men skulle tro att det är IVF som ska till snart.

Ok, då förstår jag. Måste bara fråga om det var mellanblödningarna som låg till grund för diagnosen endometrios? Har nämligen själv haft mellanblödningar. Har för mig att de försvann efter en spolning och har iaf inte haft några under tiden med Letrozole. Men man funderar ju ändå lite på om det var/är ngt annat som ligger bakom dem... Som tex endo. Tycker att det borde ha kommit fram i så fall vid någon av alla undersökningar och ul som man gjort...

Hoppas att Letrozole skall hjälpa er. Önskar er ett stort lycka till!
  • Sandra_84

OMG! Idag på BIM+2 plussade vi! <3 Helt oförberett! Chocktillstånd och lyckorus på samma gång! <3

• skogstjejen19
    Sandra_84 skrev 2015-08-02 20:38:54 följande:

OMG! Idag på BIM+2 plussade vi! <3 Helt oförberett! Chocktillstånd och lyckorus på samma gång! <3

Grattis!!!!
  • Lectin

Åh så härligt! Grattis!
  • Alltidväntarmanpånåt

Grattis! Å va roligt. Underbart!!! Är det ert första barn?

Nu ångrar jag lite att jag inte gjorde min sjätte månad med Letrozole men det är ju otroligt motiverande att du blev gravid. Visst va det på sjätte omgången? Känner hopp inför kommande månader????.

Någon som vet hur cykeln blir månaden efter avslutad Letrozolekur? Har vart så tryggt att veta nästan på dagen när äl kommer bli. Hoppas det inte spårar ut totalt nu bara! Min man vill att vi trots allt skall överväga ivf. Känns bara så egoistiskt eftersom vi redan har barn... Som om vi tar någon annans möjlighet. Men iof så går vi ju privat så det kanske inte riktigt funkar så. Med kösystem alltså... Har iaf bestämt att vi ska diskutera det med vår läkare. Ska ringa imorn. Någon annan som skall gå vidare med ivf?
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?