• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • eagle87

Hej hur går de för alla härinne? Jag tog inte letrozol denna månad heller då jag fick egen äl förra månaden på dag 17. Men nu är jag på dag 22 O fortf ingen äl. Tror de har O göra med ramadhan. Fastar 20 timmar per dag O sover ca 6. Min cykel blir alltid rubbad under/efter ramadhan. Känns jobbigt att man inte ens kan försöka.

• Alltidväntarmanpånåt

Juni var inte vår månad tyvärr... Men av någon anledning så kändes det inte lika jobbigt denna månad. Fast såklart ändå väldigt tråkigt för man hoppas ju alltid... Har inte bestämt mig än om jag ska äta Letrozol denna månad. Isåfall blir det femte omgången. Kanske lika bra att köra på i sex mån och har det inte blivit nåt då så kanske vi lägger ner det. Hur tänker ni andra?

• Sandra_84

Min femte gång blev det inte heller nåt av. ???? Så nu är det den sjätte och sista gången kvar, start med tabletterna imorgon. Ska ringa till mottagningen strax. Funderar på att fråga om trippeldos denna sista gång ist för min vanliga dubbeldos, nån annan som testat så?

• Anonym (Emelie)

Jag har någon lättare form av PCO och hade oregelbunden mens. Kändes hopplöst att försöka skaffa barn när man aldrig visste när ägglossning var. Efter 1,5 år efter p-pillerstopp fick jag utskrivet Letrozole och det tog sig på första försöket enkeldos, är nu i vecka 12 Glad

• YTA

Hej alla!

Även jag har PCO & gått på 4 olika mediciner, bl.a letrozole. Av en ren slump tog jag inte några av medicinerna på 1.5 månad då jag glömde.

I lördags började jag blöda jätte mycket & trodde det var min mens som bestämde sig för att hälsa på helt plötsligt men då jag fick de värsta magsmärtorna man kan tänka sig & vart svimfärdig så fick jag åka akut in med ambulans.

Det visade sig att det var ett missfall & att jag hade vart gravid i ca 5 veckor vilket jag själv inte ens hade märkt. Med andra ord vart jag gravid enbart när jag pausade från alla tabletter(?!?!). Är det någon mer som plussat efter de slutat? Funderar allvarligt på & sluta helt & hållet.

Tacksam för svar.

• YTA
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-07-02 06:19:35 följande:

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga YTA men blev lite nyfiken på vilka fler mediciner du äter pga PCO? Jag är inte alls hemma i området...

Jag äter levaxin, metformin, letrozole & provera.

Levaxinet & metforminen äter jag dagligen.

Proverar är för att framkalla mensen så äter ett piller varje dag tills den kommer & när det väl kommit så på 5te mensdagen äter jag en tablett letrozole varje dag i fem dagar för & framkalla ägglossning.
  • Cathy

YTA; kollar bara snabbt in här, har slutat med letrozole och ska försöka utan efter sommaren. Tråkigt att höra om ditt mf Till din fråga - jag tror inte du ska sluta med dina mediciner. Levaxin lär du behöva ifall du inte försöker få fart på din sköldkörtel genom att ta mineraler. Metformin är bra för ostabilt socker och provera lär du behöva för att framkalla mens? I så fall skulle det vara letrozole du kunde sluta med? Mig gav den bara kort cykel och då får man inga bra ägg....

• YTA
    Cathy skrev 2015-07-06 15:02:37 följande:

YTA; kollar bara snabbt in här, har slutat med letrozole och ska försöka utan efter sommaren. Tråkigt att höra om ditt mf Till din fråga - jag tror inte du ska sluta med dina mediciner. Levaxin lär du behöva ifall du inte försöker få fart på din sköldkörtel genom att ta mineraler. Metformin är bra för ostabilt socker och provera lär du behöva för att framkalla mens? I så fall skulle det vara letrozole du kunde sluta med? Mig gav den bara kort cykel och då får man inga bra ägg....

Jag är jätte kluven hur jag ska göra, men har iaf bokat tid hos min gyn & får se vad hon tycker.

Tycker bara det är lite konstigt att jag har gått på letrozole i ett år nu utan att något hänt & så fort jag slutade ta dem så vart jag gravid..kan ju va en slump men känns inte så på något sätt.

Men ska nog göra som du säger, fortsätta med resten & avvakta med letrozolen.
  • Cinder85

Hej! 

Här är en Letrozole-tjej till! 

Min resa ser ut såhär: 

Hösten 2013 slutade jag med P-piller med sikte mot en framtida bebis
    Hösten 2014 fick jag diagnosen PCOS (överviktig + massa andra "trevliga biverkningar"
    Under senaste 10 månader jag har ätit Metformin for blodsockret & framkallat mens med hjälp av Provera. Ätit med varierande lycka kolhydrat- och mejerifrikost. Vikten kvarstår på + sidan
    I juni tog jag mitt första enkelkur Letrozole - inga resultat. 
    Fortsätter med dubbelkur Letrozole i augusti

Jag har förstått att Letrozole är att föredra for oss PCO tjejer istället för Pergotime, eftersom Pergotime förstärker ägglossning, men eftersom har man inte ägglossning, finns det ingenting att förstärka. Letrozole skulle däremot framkalla ägglossning. Har jag förstått ungefär rätt? 

Har ni några biverkningar av Letrozole? Själv märkte jag ingenting under enkelkur, hoppas det håller under dubbelkuren som blir mitt i mina semesterveckor när vi är ute och reser. 

Men så kul att se att det väntas några Letro-bebisar i tråden! Känns ändå liiite hoppfullt! 
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?