• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • eagle87

Grattis Sandra. Va kul att du plussa :)

Jag är på min 4 kur. Hoppade över 2 månader. Första månaden fick Jag äl precis samma som med letrozol dag 17. Andra månaden dag 26.

Har kombinerar med metformin dennA månad. Hoppas de hjälper.

• Sandra_84
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-08-02 22:28:15 följande:
    Grattis! Å va roligt. Underbart!!! Är det ert första barn?

Nu ångrar jag lite att jag inte gjorde min sjätte månad med Letrozole men det är ju otroligt motiverande att du blev gravid. Visst va det på sjätte omgången? Känner hopp inför kommande månader????.

Någon som vet hur cykeln blir månaden efter avslutad Letrozolekur? Har vart så tryggt att veta nästan på dagen när äl kommer bli. Hoppas det inte spårar ut totalt nu bara! Min man vill att vi trots allt skall överväga ivf. Känns bara så egoistiskt eftersom vi redan har barn... Som om vi tar någon annans möjlighet. Men iof så går vi ju privat så det kanske inte riktigt funkar så. Med kösystem alltså... Har iaf bestämt att vi ska diskutera det med vår läkare. Ska ringa imorn. Någon annan som skall gå vidare med ivf?
    Japp, vårt första! Sååå efterlängtat! <3 Hoppas bara att den vill stanna kvar.

Ja, det var på sjätte och sista omgången innan vi skulle behövt gått vidare med IVF. Jag hade inga förhoppningar alls då jag låg sjuk i 1,5 vecka ungefär under tiden det nån gång ev skulle ske en befruktning. :)
  • skogstjejen19
    Sandra_84 skrev 2015-08-03 08:39:33 följande:

Ja, det var på sjätte och sista omgången innan vi skulle behövt gått vidare med IVF. Jag hade inga förhoppningar alls då jag låg sjuk i 1,5 vecka ungefär under tiden det nån gång ev skulle ske en befruktning. :)
    Precis så var det när jag blev gravid, dvs sjuk så jag trodde det var helt kört, men på nå vis blev jag gravid då, kanske för att immunförsvaret hade fullt upp med att hålla förkylningen borta.
    Grattis ännu en gång
  • Alltidväntarmanpånåt
    Sandra_84 skrev 2015-08-03 08:39:33 följande:

Fantastiskt roligt:) när man minst anar det:) Hur länge hade ni försökt nu innan det tig sig? Har säkert läst din historia men mins inte riktigt.. Håller tummarna för att ert mirakel ska må bra därinne och stanna kvar. Bf i april eller?

Min läkare ringde idag och i oktober/november blir det ivf om det inte tagit sig tills dess. Skulle bara ringa så fort jag ville kicka igång det. Man hoppas ju att man ska klara det på egen hand innan dess.. Ska bli lite spännande och se hur min cykel blir denna månad utan Letrozole. Kör en till sista Letrozolemånad nästa månad. Läkaren sa att vi pco-are har mkt bra resultat vid ivf eftersom vi oftast har väldigt bra ägg, så hoppas verkligen att vi inte behöver allt för många försök.
  • Alltidväntarmanpånåt
    eagle87 skrev 2015-08-02 22:30:40 följande:

Grattis Sandra. Va kul att du plussa :)

Jag är på min 4 kur. Hoppade över 2 månader. Första månaden fick Jag äl precis samma som med letrozol dag 17. Andra månaden dag 26.

Har kombinerar med metformin dennA månad. Hoppas de hjälper.

Tack för ditt svar. Metformin, är det för övervikt eller? Eller jämnare blodsockernivåer? Tror jag löst om det tidigare...
  • Sandra_84
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-08-03 23:17:07 följande:
    Fantastiskt roligt:) när man minst anar det:) Hur länge hade ni försökt nu innan det tig sig? Har säkert läst din historia men mins inte riktigt.. Håller tummarna för att ert mirakel ska må bra därinne och stanna kvar. Bf i april eller?

Min läkare ringde idag och i oktober/november blir det ivf om det inte tagit sig tills dess. Skulle bara ringa så fort jag ville kicka igång det. Man hoppas ju att man ska klara det på egen hand innan dess.. Ska bli lite spännande och se hur min cykel blir denna månad utan Letrozole. Kör en till sista Letrozolemånad nästa månad. Läkaren sa att vi pco-are har mkt bra resultat vid ivf eftersom vi oftast har väldigt bra ägg, så hoppas verkligen att vi inte behöver allt för många försök.
    Ja, verkligen när vi minst anade det! :)

Vi har försökt sen november 2013, utredning november 2014 och Letrozole sen i januari 2015. Så nu får den lilla verkligen stanna kvar! Enligt mina beräkningar borde BF vara i början av april. :) Sen får vi se vad som sägs av bm och så. :)

Hoppas ni lyckas innan IVF! Men om det måste bli det så tar man sig igenom det också. Och ja, jag har också läst att vi med PCOS har bra resultat iom bra ägg. :)

Lycka till!
  • Sandra_84
    skogstjejen19 skrev 2015-08-04 13:13:56 följande:

Sandra, hade du testat något innan du fick positivt? Dvs denna cykel :)

Detta var även den enda gången jag inte testade för tidigt, innan har jag alltid testat av nyfikenhet typ 5 eller 3 dagar innan BIM. :) Men den här sista gången lovade jag mig själv att vänta in mensen, eller gå över tiden, innan jag ens skulle tänka tanken att testa. :)
  • skogstjejen19
    Sandra_84 skrev 2015-08-04 13:22:47 följande:
    Detta var även den enda gången jag inte testade för tidigt, innan har jag alltid testat av nyfikenhet typ 5 eller 3 dagar innan BIM. :) Men den här sista gången lovade jag mig själv att vänta in mensen, eller gå över tiden, innan jag ens skulle tänka tanken att testa. :)
    Bra jobbat!!!!!
    Å grattis ännu en gång
  • FruUtanBarn

Hej tjejer! Va glad jag är att jag har hittat en tråd om letrozol!

Jag har under tiden för behandling haft en menscykel som varit exakt som en klocka! Nu är dock mensen sen med en dag. Har ni varit med om att en dos har slutat fungera efter några gånger? Altså om ni har fått höja dosen om det innan funkar med lägre dos. Hoppas att ni förstår ????

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?