• Mandy

Junibebisar del 3

Tycker det är svårt det där med saltet. Var väldigt försiktig med salt när Ebba var bebis. Lagade egen mat till henne utan salt och hon fick aldrig smaka av oss.

Nu när de är över 8 månader så innehåller väl burkarna lite salt så helt behöver man ju inte ta bort det. Lagar man egen mat brukar det ju heta att man inte ska tillsätta nåt salt men att ge korv och sånt som redan är saltat går bra.

Jag tycker nog man kan låta sitt barn smaka av ens egen mat. Sen kan man ju tänka på att vara lite sparsam med saltet och eftersalta.
    Men hur skadligt lite salt är för deras njurar det vet man ju inte.

• Mandy

Ja det där med morgonsömnen är inte lätt vet jag av erfarenhet med min äldsta dotter. Hon vaknade oxå tidigt i den här åldern men det blev bättre. Gått lite i vågor.
    Nu vaknar Blenda tyvärr redan vid 5.30-6. Somnar vid 19.30-20 och det tycker jag är en bra tid. Ca. när syrran somnar och då är det så härligt att få lite tid tillsammans min sambo och jag innan läggdax. Som blir ganska tidigt nu när vi vaknar så tidigt.

Är jättesvårt att justera. Har testat ett och annat. Bara att vänta ut tror jag för jag tycker som sagt att det är ganska jobbigt att inte få lite ensamtid på kvällarna. På helgen tar vi var sin sovmorgon så en dag/vecka få man iaf sova ut.

men det blir nog bättre. Provade att göra det riktigt mörkt men det har inte funkat. Möjligtvis att korta ner sömen på dagen men då måste jag lägga henne så himla tidigt för natten och min sambo vill ju hinna träffa henne oxå.

• Mandy

Bea85: Spännande att dina båda nu delar rum. Min äldsta tassar upp på natten (jobbigt). Typ två ggr, en vid runt 3 och nästa gång runt 5-6. Trodde hon blev väckt av syster men så är det inte. Så nu måste sambon ligga utanför vårt rum för att hindra henne från att komma in och väcka lillasyster Hon går tillbaka ganska villigt dock.

Vem vet kanske hon skulle lugna sig om hon delade rum med Blenda....

Glad mamma och bea85: Hur ofta vaknar era bebisar?, ger ni mat på natten?

• Mandy

Ammar fortfarande 1g/natt. Hon vaknar oftast en gång till men då stoppar jag in nappen bara. I natt t.ex. vaknade hon kl.24 och då räckte det med nappen. Vid 3 ammade jag lite snabbt. Orkar inte heller ta tag i det riktigt. Går det inte är ju alternativet att ge flaska och det känns ännu jobbigare.

men det härligaste vore ju ostörd nattsömn utan matning överhuvudtaget. Fast så bra tror jag inte alltför många har det under de jobbiga månaderna runt 8-10 månaders ålder.

Slutar man är det nog bäst att pappan tar det för annars blir nog barnet väldigt provocerat av att det luktar mat men inte får nåt.

• Mandy

Ja jag är själv inte van att behöva avvänja då min äldsta dotter sov hela nätter från ca. 5 månaders ålder. Men nu är det värre med Blenda.
    Har problemet att hon inte kan somna själv då hon far runt och ställer sig upp. Då är det så praktiskt att ta till bröstet både på natten men även på dagarna. Att försöka lägga henne i sängen och söva henne där är nästan omöjligt. Men jag får väl vagga henne kanske utan bröstet och få henne att somna in i min famn.

Vet att den här perioden då det är svårt att somna själv är övergående för så var min äldsta precis i den här åldern. Tyvärr är Blenda mkt tidigare så hon har ställt sig nu i snart 2 månader, pust. Hoppas hon lugnar ner sig snart.

• Mandy

Bea85: Vet inte varför riktigt men hon är vaken. Vill upp ha sällskap av oss och titta på Pippi Inte ledsen och vill inte sova hos oss.

Tja vi får se hur det går. Tänkte faktiskt försöka ikväll redan. Ska ha resesängen hos oss och blir det jobbigt får hon ligga där lite.

• Mandy

Troll77: Här är en bebis till som är otroligt mammig! Trots att jag la leksaker precis utanför klädkammaren där vi har vår dator och hon såg mig så fick jag inte sitta vid datorn medan hon lekte lite.
    Vill helst att jag sitter med henne hela tiden och leker.
    Hon kryper efter mig och gråter när jag måste göra nåt och går i väg. Vill upp i famnen. Jag försöker få henne att gå lite med vagnen men till slut tar det stopp nånstans och då är det tråkigt igen.

Bonanza: Va kul.
    Man kan ju inte jämföra med andra. Det som räknas och betyder nåt är ju när ens egen bebis klarar av nåt. Jag var hur glad som helst när min tjej lärde sig gå, kanske ännu gladare för att jag fick vänta så och kämpade så med henne för att hon skulle lära sig.

• Mandy

Har äntligen flyttat in Blenda i Ebbas rum! Gick jättebra! De vaknade inte av varandra och Blenda som från 20 till 4.45 med ett avbrott vid 23 för nappen. Ammade och somnade sen direkt om till7.20! vet inte när hon sist sov så bra!

Glad mamma: Wow, gått steg helt själv!
    Blenda kan gå om man håller henne i en hand nu men det går lite vingligt så det dröjer nog innan hon går själv.

Hennes matschema:
    Amning på morgonen, oftast runt 6
    ca. 9 välling ca. 150ml+amning
    ca.11.30 hel burk mat + fruktpuré
    ca. 14.30 gröt
    ca. 17.30 halv burk mat + fruktpuré
    ca.19.30 välling 160ml+amning

• Mandy

Jag ger turkisk eftersom den innehåller mkt fett och inget socker. Så kan man blanda i det man vill ha. Tycker de smaksatta blir för söta. Finns ju även yoghurt i barnmatsburkar.

• Mandy

Lady Namárie: Så är schemat som jag önskar det ska se ut. Lyckas inte alltid och det beror bl.a. på om jag lämnar på dagis eller inte. och idag vaknade Blenda nästan 2h senare än vanligt, totalkaos på schemat
    Och jag har precis lyckats få något sånär rutiner. Samt Blenda har ganska nyligen börjat äta så pass bra att det går att få till ett schema. Förrut åt hon sämre och då gav jag henne lite småmål då och då.
    Av erfarenhet med min äldsta dotter tycker jag det är skönt med rutiner och min dotter mår bättre då, mer harmonisk. Men alla är vi olika, både barn och vuxna.

CamillaJ: Blenda är född 27/6 så jag ser henne oxå fortfarande som 8 månaders. Men får väl inse att hon hastigt närmar sig 8,5

Ska på 10 månaderskontroll 6/4 så då får jag se om hon börjat växa till sig. Hade dalat på kurvan förra gången när vi var på BOEL testet och vägde 8760 och var 72 lång. Men nu tycker jag som sagt att hon äter bättre.

Svar på tråden Junibebisar del 3