• Mandy

Junibebisar del 3

Måste bara berätta att Blenda sov en hel natt i natt utan att äta!
    Vaknade förstås men vid 0.30 och jag hade sagt till min sambo att jag inte ville amma före 3. Så han fick masa sig upp och försöka få henne att somna om. Vilket oxå lyckades efter lite vaggande Tyckte lite synd om honom när hon gallskrek en stund för man blir lite extra stressad när Ebba sover i samma rum och vaknar.
    Sen vakande hon kl.6 (som vanligt. Konstigt nog inte så värst hungrig.

Tja man kanske skulle försöka med lite avvänjning ändå.....

• Mandy

Jessi74: Javisst är det bra. Dock vaknade hon ju 0.30 och då var jag oxå vaken trots att sambon tog det.
    Sov i förra veckan från 19-4.30 och det kändes bättre trots att jag ammade då.
    Fast det optimala vore ju ostört från läggning till morgon.
    Vaknar hon många ggr/natt kan jag lika gärna amma nån av gångerna. Men om man förösker sluta är väl chansen större att hon sover.
    Blenda äter mat runt 18 sen precis innan nattningen 150ml välling samt ammas. Ska gå över helt till 8 mnadersvällingen snart.

• Mandy

Jag väger ca. 10 kg mindre nu än före jag fick mina två barn. Och det är bra det för innan var jag lite överviktig. Fast under graviditeten med Blenda var jag närmast lite orolig att jag inte gick upp nåt. Kändes så skönt när Blenda kom och jag kunde släppa den där oron helt.

Glad mamma: Vad jag har hört så är det Isaac som kan ta steg utan stöd.
    Blenda kan gå med hjälp när jag håller henne i en hand men längre än så har hon inte kommit. Fast hon är ju född så sent i juni Nä, jag tror faktiskt att det dröjer för inte tycker jag att hon har balansen att kunna släppa och gå själv. Vi får se, Ebba var ju 14 månader.....

• Mandy

Ja jag kan ju inte påstå att jag känner mig så fit trots förlorade kilon, den där magen vore ju trevlig att få bort.

• Mandy

Jag tror de brukar kunna stå själva först. fast det kan nog komma samtidigt. Blenda kan stå kortare stunder själv när hon är helt i balans. Min Ebba vågade inte stå själv förrän hon även kunde gå, då först litade hon på att hon klarade av det.

• Mandy

Bonanza: Var tvungen jag med att gå in och kolla på klänningen
    Jättefin, lagom enkel och passar sig superbra!

Grisen: ja jag har oxå hört det där med att det är bra att de kryper och gärna länge. Det tröstade mig lite när min äldsta tjej aldrig ville lära sig gå (kändes det som).

Jag ammar fortfarande 1gång/natt fast har två nätter inte behövt det så jag hoppas sluta med det snart. Sen ammar jag på morgonen
    direkt vid uppstigning. Brukar amma lite med som sävning på dagen. Och ammar i samband med nattningen men ger först välling.

Blenda brukar sova 1 1/2 på fm mellan 9 och 10.30. Sen är det lite olika. Sover hon till 10.30 sover hon igen runt 13 och 1 h för att sen behöva sova ytterligare 1 gång ca. 45 minuter. Men sover hon senare på fm så brukar det räcka. Så ca. 3h/dag.
    Vaknar oftast kl.6 på morgonen och lägger sig kl.19.30.

• Mandy

Felixxmor: Förrut kunde Blenda bara va vaken 2h och länge la jag henne då för hon kunde alltid somna. Nu blir det oftare 3h. Sista vakenpasset på kvällen blir ibland från 15 till 19 och det går det med.

• Mandy

Felixxmor: Jag tror inte heller att det spelar nån roll. Gud så härligt att kunna ha barnvakt så tillgängligt. Lider av att varken ha mor eller farföräldrar i samma stad. Vore så skönt med lite avlastning ibland

Jag skulle nästan haft Blenda i eget rum från början om vi hade haft ett Tyckte med Ebba att det var underbart att få ha sovrummet för oss själva. Slippa smyag, kunna tända, gå upp på natten utan att va rädd för att väcka och kunna ligga och prata innan läggdax.
    Blenda vaknade oxå precis när vi la oss, väldigt jobbigt.

Nu har vi bara 3 rum så jag provade att låta Blenda dela med Ebba i förra veckan. Går jättebra! De båda sover bättre. Ebba hela nätter igen och Blenda vaknar "bara" en eller två ggr/natt.
    Önskar att jag vågat göra det tidigare. Vill man mysa är det ju bara att ta med barnen i sängen på morgonen

• Mandy

Blenda sov jättebra i natt! Från 20 till 5. Sen var jag lite lat och tog upp henne och ammade. Blir ju som sagt lite stressad oxå av att Ebba ska bli väckt när hon skriker och har svårt att somna om.
    Efter amningen somnade hon om och sov till 7. Trevligt!
    Fast då var det Ebba som vaknade 5.40 av en mardröm Ja så kan det va med två barn.

Tahn: Ja jag förstår om du ger honom mat på natten. Jag kände oxå så ett tag när Blenda inte gick upp så bra. Kändes skönt då att kunna ge ett mål på natten.

Blenda dricker inte så jättemkt vatten tror jag. Svårt att säga, kanske 50ml. Men sen ammar jag henne en del + vällingen så jag är inte rädd att hon får för lite vätska i sig.

• Mandy

Bara bra här med! Vi har varit och ätit lunch på kafét som ligger i samma hus (nära och bra) och sen tog vi en ordentlig promenad med tvillingvagnen. Båda barnen somnade, perfekt

Märkte nu när jag började kolla hur mkt vatten Blenda dricker att det är mer 100ml, hade lite fel förrut.

Äter era barn stor burk både till lunch och middag? bara nyfikn på att se hur vanligt det börjar bli.

Svar på tråden Junibebisar del 3