• Mandy

Junibebisar del 3

Ja det var ju lite olika det där med maten.

Helen H 79. Funkar det bra, dvs de går upp bra i vikt får man väl göra som man vill. Jag gav gröt till middag ganska länge med Ebba men nu med Blenda kändes det naturligt att ge henne riktig mat tillsammans med oss andra.

Gav länge en lite burk till middag men när jag bytte till en stor märker jag att hon inte har några problem att få i sig den.
    Man får prova sig fram.

Kajsa835: Vill han inte ha mer orkar han ju inte. han kanske fortfarande ammas rätt mycket emellan målen? Men visst kan du ge resten ellr en annan halv burk till middag.

Bonanza: Blenda har haft ganska mycket problem med 8 månaders burkarna. Tror inte det beror på om man har några tänder för de kommer ju oftast framtill och min stora tjej hade inte fler men åt mycket bättre vid samma ålder.
    Jag har varvat med 6 månaders burkarna och erbjudit lite av 8 månaders då och då. Provat vilka hon gillar bäst. Helt klart de med tomat och pasta. De går ju ganska bra att mosa. Nu äter hon fler och fler. Tagliatelle med grönsaker från Hipp är favvon

• Mandy

Oj, vad jag skriver
    Ville bara berätta att vi haft ytterligare en bra natt. Hon sov från 19.30 till 5. Sen var hon visserligen vaken 1h (mindre bra) men somnade sen om och sov till 8. Så skönt att få många sammanhängande timmars sömn. Har vi inte varit bortskämda med!

• Mandy

Jag tänkte låta Blenda börja i december. Ebba började i februari (född 3 veckor senare på året) men med Blenda vet jag ju att jag får en jättebra förskola + att syrran finns där. Inte samma avdelning men de integreras ganska mycket, litet med ca.40 barn.
    Så jag tror det kommer funka bra. Märker att hon trivs bra med andra barn och är väldigt framåt.

Vilket inte Ebba var alls men efter några lite jobbiga inskolningsveckor har det gått jättebra. Hon behövde lite mer tid bara.

Annars har jag bra erfarenhet av förskolan! Här där vi bor är öppna förskolan inte öppen mer än ett par dagar i veckan + att det är dåligt med lekparker tyvärr. Ebba pratar om dagis på måndagar när vi är hemma, har sina bästisar där.

Ebba fick vara hemma med oss under sommaren när Blenda kom sen tyckte hon det var kul att komma tillbaka dit. kanske lite långtråkigt med oss Jag tyckte att Ebba fick all tid och jag fick ingen tid med Blenda. Bara när jag ammade och skulle söva. Och då tyckte Ebba jag var trist (enda gången hon betedde sig neagivt mot mig och lillasyster) Blenda var tvungen att amma där det var tyst och det blev ju extra jobbigt med Ebba som i början inte förstod att hon inte fick vara där vi var, att hon störde. Rätt jobbigt och då var hon ändå 2 år. Hade ständigt dåligt samvete.
    Nu funkar det jättebra. jag lämnar vid 9 och hämtar kl.15. Under den tiden har jag tid att göra saker bara Blenda och jag och tycker det är supermysigt när Ebba kommer hem och vi kan leka alla 3. Skönt oxå att kunna sova lite på dan när nätterna varit jobbiga. vet inte hur jag skulle orkat annars!

• Mandy

Jag har bara hört att man kan ge litegrand. Ger inte i samband med måltiden eftersom det gör att järnupptaget blir sämre. Men gärna som mellis och då yoghurt med frukt. Mjölk till maten blir först efter 1.

Ger barngröt. Mest för att den är så lätt + den innehåller så mycket mer näringsämnen. men naturligtvis kan man ge havregrynsgröt. De får ju i sig tillräckligt med allt de ska i maten.

• Mandy

Javisst är det skönt om de kan prata och göra sig förstodda. Speciellt oxå när man går hem därifrån och vill ha lite info om vad de gjort Men skulle jag väntat på det hade jag fått vänta tills min dotter var drygt 2år.
    Nu behöver det ju inte betyda att det är bäst för dem att skolas in då, men jag har hört att det är lättare upp till 1 1/2 år. Sen blir de mer medvetna och svårare att avleda från att sakna mamma o pappa.
    Ja ibland har man inget val och ibland vill man helt enkelt gå tillbaka till jobbet. Jag kände det lite så men då var henna pappa hemma som tur var. Fast det hindrade mig ju inte från att lida av separationsångest.

• Mandy

Blenda är oxå väldigt förtjust i böcker Fast hon gillar att läsa dem själv, hårda såna alltså. Sitter där och tittar och smakar på dem. Ibland visar Ebba henne. Härom dagen satt hon och frågade "Vad heter hon, Blenda? Säl, säl. Kan du säga det Blenda?"
    Världens bästa storasyster!

• Mandy

Vi sänkte fullt när Blenda kunde ställa sig upp, för ca. 2 månader sen.
    Ja vi sänkte ju ett steg tidigt när hon verkade va på gång att sitta.
    Sänkte nog lite sent.

Blendas matschema:
    04 el.05 amning.
    Beroende på hur tidig nattamning ibland en slurk ersättning el.amning.
    09 välling ca. 150 ml + amning
    sover ca. 1 1/2 till 10.30,1100
    11.00 8 månaders burk + fruktpuré
    13.45, gröt 150 ml vatten
    14.15 sover ca.1h
    17.00 8 månaders burk
    19.15 välling ca. 150 ml + amning

Har lite problem att få det att gå ihop eftersom jag hämtar på dagis och går hemifrån 14.30. Nu går jag tidigare så hon får sova men hon har lite svårt att hålla sig vaken på kvällen och jag vill inte att hon ska somna för tidigt.

• Mandy

Ammade inte i natt. Är tredje natten (dock ej i följd) som det funkar. Alltså jag har inte varit så aktiv i att sluta. Blenda vaknade redan kl2 och det var väl anledningen till att jag försökte få henne att somna om utan att ta upp henne. och så var hon inte så ledsen som hon brukar.
    Fast det tog nästan 1 h innan jag fick henne att somna utan att klappa på huvudet. Försökte gå iväg men hon vaknade och grät då.

Sen vaknade hon 5.45 och då gick vi upp, Blenda klarvaken
    med mina mått mätt en hyfsad natt. Gick och la mig tidigt och det är en förutsättning känner jag.

• Mandy

Grattis Felixxmor!

Här har du en som har väntat på ett par steg länge Tycker hon borde kunna liksom eftersom hon har gått med stöd så länge. Men det verkar ha stagnerat. Men står själv kan hon lite så det kommer väl.

Inga ord här på långa vägar. Blenda verkar inte va så framme med sånt, mer en grovmotorisk tjej

• Mandy

Felixxmor:
    Lära-gå-vagn började jag med till Blenda kort efter hon började ställa sig upp. Hon var nästan 7 månader då. Utvecklingen tar nog språng och just nu händer inte så värst mkt här. Det mesta hände mellan 6 och 7 månader. Efter det har hennes balans förbättrats och hon kan gå när jag håller henne i handen annars inga stora framsteg. Hon är väl inte riktigt redo än.

A lie: Oj, tänk vad olika det kan va! Låter nästan rekord tidigt, va kul det måste va! Jag hör bara dada och wawa här mest och lite tjut

Svar på tråden Junibebisar del 3