• Mandy

Junibebisar del 3

Min BVC säger att man kan ge yoghurt som mellanmål från ca.6 månader. Inte mkt och med ev. smörgås. Inte mjölkprodukter till maten eftersom det gör så att järnupptaget blir sämre.

Vet att det finns barnmatsburkar från 5 månader med yoghurt.

• Mandy

Turkisk brukar finna i små hinkar men det är detsamma som grekisk som finns i mindre förpackningar. Vanlig går såklart bra. Ger som sagt turkisk för att den är mildare i smaken, inte lika sur.
    Små yoghurtarna innehåller lite för mkt socker tycker jag. Finns ju de med tillsatt fruktsocker men när det är tillsatt har jag hört att det inte heller är bra.

Blenda var en tidig tjej (mkt tidigare än storesyrran) och ställde sig vid 6,5. Började ganska snart gå med sin gåvagn. Men mkt har ju hänt sen dess vad gäller balansen. Nu slår hon sig inte 1 gång i timmen längre. Höll på att bli gråhårig ett tag och funderade starkt på en hjälm

Är väl lite senare med språket. Tycker jag hör hej när hon vinkar men det är allt och jag är inte säker

• Mandy

Jag går och väntar på att Blenda ska vakna och sen bär det av till kyrkans babysång och träff med mammagruppen. Efter det hämtning på dagis. Snö och sol om vartannat här.

• Mandy

Karin gbg:
    Min tjej sysselsätter sig ganska bra genom att hon går in till syrran och leker med hennes grejer. De är lite roligare verkar det som Hon brukar stå vid hennes lilla bord och smaka på leksaksfat, bestick, koppa mm. De sakerna är ju ok att leka med.

Annars går hon mest omkring med gå vagnen, dammsugaren. med stöd mor leksakslådan ( det mesta som funkar)och undersöker saker.

Så det låter kanske som din lille kom jag på Att leka med det man inte får är roligast. Hon har en leksakstv som hon kan sitta länge med. Jag har lagt lite ofarliga köksgrejer i understa kökslådan som hon kan fixa med oxå medan jag röjer i köket.

• Mandy

Felixxmor: Hoppas han mår bättre idag?

Här har vi haft den bästa natten sen Blenda var 4 månader kanske!
    Hon sov från 19.15 till 4.30. Då vaknade hon förmodligen av att storesyrran, de delar rum, gick upp och öppnade dörren. Men det var inte hela världen för jag ammade. Sen hade hon lite svårt att somna om så då fick hon göra det i min säng och sov sen till 7.30 då min sambo kom in och skulle till jobbet. Jag var tvungen att gå upp till min äldsta tjej då.
    Men vilken natt helt utvilad. Gick nämligen och la mig 21.30.
    Ja att flytta in Blenda i Ebbas rum skulle jag gjort för länge sen.
    Kanske är fullkornsvällingen på kvällen, vem vet.....

Hur har ni sovit?

• Mandy

Tahn: Tänder kanske?
    Blenda har haft ont. I förrgår natt var hon vaken väldigt mkt pga det. Igår natt var det som sagt en supernatt men i morse när jag skulle lägga henne hade hon ont igen. Inte jätteont men hade svårt att somna och man hörde liksom att hon hade ont. Försökte gnugga tandköttet med alvedon och det kanske hjälpte.

Nu är hon lite förkyld oxå och Ebba har lite feber men det var en ganska mild förkyldning verkar det som.

Så här är det full fart Ebba är på världens bushumör trots febern och Blenda är överallt där man inte ska va. Favoritsysselsättning just nu att dra ut alla kökslådor. Hade den understa som "hennes" men den blev snabbt tråkig. har barnsäkrat en för Ebba med farliga saker men nu måste jag nog göra detsamma med alla.

• Mandy

CamillaJ:
    Ha inte dåligt samvete om ni inte gör så väldans mycket. Jag tror nog att bebisen tycker det är allra roligast hemma med mamma och leka med henne. Sitta på kafé tror jag inte att en bebis tycker är lika intressant som mamma tycker

Här går dagarna väldigt fort med hämtning och lämning på dagis trots att min dotter går där ganska mycket.
    Brukar gå på kyrkans babykafé 1 gång/veckan med mammagruppen och träffa en annan mammaledig kompis ibland. Så det blir högst nåt 2ggr/veckan.
    Tänkte börja gå på öppna förskolan nu när Blenda nog skulle uppskatta det mer. Få se om jag hinner

• Mandy

Majflickan: Tror jag vet hur du känner dig. Har för tillfället oxå en jobbig period. Är nog vädret samt att Blenda är lite mer krävande. Försöker tänka på hur enormt härligt det var med Ebba förra gången jag var mammaledig just på våren! För den kommer ju snart. Bara sitta på uteserveringar eller på en filt och mysa i solen.

Jag brukar må bättre av att komma ut lite. En kort promenad får mig att se lättare på saker. Det ska bli finare väder imorgon tror jag det var.
    Just nu är Ebba hemma med lite feber och då blir dagarna mer instängda och lite jobbiga.

Ska åka till sälen över påsken och det ser jag fram jättemycket emot! Bara det blir soligt.

• Mandy

Blenda är ganska så mammig. Sticker hon iväg själv på upptäcksfärd går det bra att vara utan mig långa stunder men går jag efter och sen går ifrån henne igen blir hon ledsen.

Ganska pappig oxå som tur är, hon är aldrig så glad som när pappa kommer hem efter jobbet

Jessi74: Ja babysim är härligt! Gick med Ebba i 4 terminer så vi har flera undervattenskort, jättekul minne.
    Gick även med Blenda och Ebba på syskonsim men nu blir det nog inte förrän efter sommaren för det är så himla dyrt, synd.

Tahn: Håller tummarna. Säkert bara nåt litet virus.

• Mandy

Missy:
    Det slog mig när jag läste en tråd om krävande barn (eller nåt sånt) att Blenda aldrig vill sitta/ligga i famnen och gosa. Ska alltid iväg nånstans Hade liksom inte tänkt på det förrut konstigt nog. Hon är ju väldigt intensiv och aktiv och det har jag tyckt varit mest kul men lite jobbigt. Fast det där att hon inte vill gosa är ju inte så kul. Kanske därför jag uppskattar amningsstunderna fortfarande för det är enda gången då hon ligger still

Det mammig visar sig på så sätt att hon gnäller när jag går ifrån men kommer jag tillbaka behöver jag inte ta upp henne utan hon är nöjd med att jag finns brevid. Lite synd.

Får se på 10 månaders kontrollen i början av april vad hon väger. Hade gått upp lite dåligt förra gången men nu äter hon riktigt bra och har fasta rutiner för en gångs skull. Hoppas hon klarar kontrollen för hon är bara drygt 9 månader då. Men det tar de väl med i beräkningen.

Svar på tråden Junibebisar del 3