• Ellish

Gastric bypass 2015

Hej!

Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?

Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.

• Svar på tråden Gastric bypass 2015
  • theresaaan
    MamaJuice skrev 2015-03-09 19:21:02 följande:
    Alla som va på samma som mig fick! Vi va sju stycken!
    Åh, jag hoppas verkligen! Frågetecknen som var i mitt inlägg var förövrigt glada emojis. Vet inte varför det blev frågetecken :)
  • theresaaan
    Bettan85 skrev 2015-03-09 14:41:54 följande:

Jag hoppas på att få en tid detta året.

Åberopa vårdgarantin och om inte ditt landsting kan uppfylla vårdgarantin får du ta din OP till ett annat landsting alt privat klinik Glad
  • MamaJuice
    theresaaan skrev 2015-03-09 22:53:10 följande:

Åh, jag hoppas verkligen! Frågetecknen som var i mitt inlägg var förövrigt glada emojis. Vet inte varför det blev frågetecken :)

:) lycka till! Uppfyller du bara kriterierna och proverna ser bra ut så är det ingen fara!
  • theresaaan

Hur är "reglerna" gällande viktnedgången innan OP? Utgår läkaren från någon procentenhet utifrån startvikt eller hur fungerar det? Jag väger 110kg nu på 172cm = BMI 37,2. 

• MamaJuice
    theresaaan skrev 2015-03-09 22:58:23 följande:

Hur är "reglerna" gällande viktnedgången innan OP? Utgår läkaren från någon procentenhet utifrån startvikt eller hur fungerar det? Jag väger 110kg nu på 172cm = BMI 37,2. 

Jag ska gå ner 4,7 kg på 16 dagar. Har BMI 38,6. Min syster som opades på samma ställe för snart 3 år sedan, hade samma start-BMI men skulle gå ner 8 kg på 3 veckor. Så vet inte vad dom grundar det på riktigt.
  • sanro
    theresaaan skrev 2015-03-09 22:58:23 följande:

Jag tror att viktnedgången innan OP baseras dels på din vikt men även vilken kondition din lever är i, det är ju den som ska bli mindre innan operationen. De kan säkert se hur "den mår" på någon av blodproverna.
  • sanro
    MamaJuice skrev 2015-03-09 21:13:23 följande:
    Ja haha kom på det sen! Hjärnsläpp nu när alla nerver kryper tillbaka in i kroppen! 26/3 menar jag!
    Vad roligt! Då ska vi opereras samma dag. Då lär vi ju garanterat träffas där.
  • MamaJuice
    sanro skrev 2015-03-10 08:55:55 följande:

Vad roligt! Då ska vi opereras samma dag. Då lär vi ju garanterat träffas där.

Haha det var ju faktiskt lite häftigt! När började du flyta och hur mycket ska du gå ner? (du har kanske skrivit det redan)

Idag är första dagen på mitt nya liv! Känns inte ens som en uppoffring att inte få äta mat på så länge! Jag är redo!
  • sanro
    MamaJuice skrev 2015-03-10 09:00:50 följande:
    Haha det var ju faktiskt lite häftigt! När började du flyta och hur mycket ska du gå ner? (du har kanske skrivit det redan)

Idag är första dagen på mitt nya liv! Känns inte ens som en uppoffring att inte få äta mat på så länge! Jag är redo!
    Jag börjat flyta imorgon, ska gå ner 4,4 kg innan OP. Tycker inte heller att det känns som en uppoffring, nu vet jag att det kommer att bli en långsiktigt resultat.
  • sanro
    MamaJuice skrev 2015-03-10 09:00:50 följande:

Vilken tid ska du vara i Kristianstad? Jag är först ut den dagen och ska vara där klockan 7. Jag är mer nervös över att vara ifrån barnen än för själva operationen
Svar på tråden Gastric bypass 2015