• Ellish

Gastric bypass 2015

Hej!

Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?

Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.

• Svar på tråden Gastric bypass 2015
  • theresaaan

Hej! Jag hoppas att det är OK att jag hänger med här trots att det är 2015 ;)

Jag har nyligen påbörjat min resa. Med en vikt på 110kg och BMI på 37 känner jag att det nu är nog. Jag är 24 år och har under 2 års tid försökt att kontrollera min viktuppgång som påbörjades för ca 3-4 år sedan men utan resultat. Jag har provat ALLA dieter som går och har tränat intensivt i perioder. På grund av att jag har fortsatt att gå upp i vikt har träningen runnit ut i sanden, jag orkar inte och hela kroppen gör ont dagligen. Speciellt knän, rygg och fötter. Jag promenerar ca 3 mil i veckan tack vare skolan som medför otroliga smärtor i fötterna. Jag blir andfådd av att promenera till affären som ligger 100meter hemifrån. Jag orkar inte med det här längre. Den här feta kroppen tillhör inte mig men ändå är jag fången. Jag har högt kolesterol och har på senaste tiden börjar kissa allt mer och är konstant törstig. Jag är livrädd för att utveckla diabetes. 

Jag beställde en tid hos VC igår men ska dessutom till gastromottagningen nästa vecka (IBS) och ska ta upp angående remiss då också. Nu till min rädsla; att få avslag. Jag bor i Gävle och här är det höga kriterier för att bli beviljad en GBP. Man skall ha ett BMI på 41 bland annat. Jag vill inte få avslag! Det här är min sista utväg. Jag klarar inte av att försöka och försöka utan resultat längre. Jag känner en som har gjort en GBP med BMI under 41 men den personen är en mycket påstridig människa. Jag kommer att skicka iväg två egenremisser till Hudiksvall och Söderhamn imorgon.

• sanro

Från mötet på vårdcentralen den 5 februari gick det snabbt, remissen kom till Landskrona, jag ringde och åberopade vårdgarantin, de skickade vidare den till Kristianstad och den 2 mars ska jag på informationsmöte. Om alla prover ser bra ut får jag en operationstid på infomötet, jag skulle kunna vara opererad innan påsk

• jjmh

Jag har äntligen fått ett operationsdatum 18/3 efter ungefär 18 månaders utredning!

Jag är nu inne på dag 5 av totalt fyra veckors flyt. Än så länge har det gått bra, jag tycker Modifast shaken är goda, men fyra veckor känns som en evighet! Jag ska gå ner 13kg på den tiden...

Men nedräkningen är igång, jag trodde aldrig det skulle bli min tur!

• jjmh

Oj... Blev operationen iställd på operationsdagen? Det måste vara fruktansvärt jobbigt! Jag skulle bog bryta ihop! Vad var det för prov som inte var bra? Hoppas verkligen du får ett nytt datum snart och att det går bra!

Ellish skrev 2015-02-07 20:57:04 följande:

Operationen blev inställd tyvärr :( något prov som inte var okey.. får svar på måndag om ny tid..

• MamaJuice

Hakar på här! Infomöte 9e Mars på Aleris Obesitas i Libd, skåne. LIVRÄDD att bli nekad op!!! Hur vanligt tror ni det är att bli nekad om man uppfyller kriterierna? Bmi 38,3

Ligger vaken om nätterna och oroar mig för att jag inte ska bli beviljad. Går inte en vaken minut utan att det cirkulerar i huvudet. Håller på att bli galen!

• Minimajs

Hej allihopa!

Jag är sen några veckor tillbaka godkänd för en gbp i Uppsala så nu väntar jag "bara" på att ett brev om op tid ska dimpa ner i brevlådan. Kommer då också få en tid ca 2v innan op att ha ett möte med kirurg och narkosläkare mfl och då också stämma av att flytet fungerar som det ska.

• jjmh

Härligt! Hur lång väntetid är det nu i Uppsala? Hur lång tid har utredningen tagit? Jag gjorde min utredning i Uppsala men när väl Västerås tog över gick det väldigt snabbt att få en operationstid!

Minimajs skrev 2015-02-22 18:17:57 följande:

Hej allihopa!

Jag är sen några veckor tillbaka godkänd för en gbp i Uppsala så nu väntar jag "bara" på att ett brev om op tid ska dimpa ner i brevlådan. Kommer då också få en tid ca 2v innan op att ha ett möte med kirurg och narkosläkare mfl och då också stämma av att flytet fungerar som det ska.

• Minimajs
    jjmh skrev 2015-02-22 20:13:56 följande:

Härligt! Hur lång väntetid är det nu i Uppsala? Hur lång tid har utredningen tagit? Jag gjorde min utredning i Uppsala men när väl Västerås tog över gick det väldigt snabbt att få en operationstid!

Hej och grattis till din op tid!! Måste kännas grymt skönt

Ja var på Infomöte i Mars förra året, och som det lät så är det inga förseningar så jag ska få veta op tid inom tre månader. Hoppas så sjukt mycket på att hinna innan sommaren.

• jjmh

Då kanske vi var på info samtidigt! Jag hade ställt in mig på efter sommaren för att det har gått så otroligt segt... Men jag fick operationstid så fort Västeås tog över. Det känns väldigt skönt att det blev innan sommaren och jag hoppas verkligen det blir det för dig med! ;) Men om de klarar 3 månaders gränsen så ska det ju vara lugnt, annars får du be dem skicka dig till Västerås!

Minimajs skrev 2015-02-22 21:55:17 följande:

Hej och grattis till din op tid!! Måste kännas grymt skönt

Ja var på Infomöte i Mars förra året, och som det lät så är det inga förseningar så jag ska få veta op tid inom tre månader. Hoppas så sjukt mycket på att hinna innan sommaren.

Svar på tråden Gastric bypass 2015