• Ellish

Gastric bypass 2015

Hej!

Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?

Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.

• Svar på tråden Gastric bypass 2015
  • Minimajs

Hihi ja det kanske vi var!

Ja jag hoppas..annars får jag satsa på Västerås

jjmh skrev 2015-02-22 22:23:23 följande:

Då kanske vi var på info samtidigt! Jag hade ställt in mig på efter sommaren för att det har gått så otroligt segt... Men jag fick operationstid så fort Västeås tog över. Det känns väldigt skönt att det blev innan sommaren och jag hoppas verkligen det blir det för dig med! ;) Men om de klarar 3 månaders gränsen så ska det ju vara lugnt, annars får du be dem skicka dig till Västerås!

• Monsters inc

Jag tror jag blev lite deppig, har skjutit på att skicka in mina papper så länge och äntligen bokat tid på vårdcentralen och fyllt i patient ansökan formuläret. Verkar som att utredning tar lång tid, jag hör till Västerås. Är det 18 mån eller längre kö? Någon som vet?

• jjmh

Jag tror att det går betydligt snabbare nu, 6-12 månader kanske. Jag var tvungen att göra min utredning i Uppsala för när den startade hade de inte börjat göra utredningar här i Västerås. Men överviktsmottagningen öppnades i höstas så nu kan allt göras här istället.

Så fort min utredning var klar och Västerås tog över har de gått jättefort! Och de har inga köer för operation alls! Lycka till!

Monsters inc skrev 2015-03-02 14:06:52 följande:

Jag tror jag blev lite deppig, har skjutit på att skicka in mina papper så länge och äntligen bokat tid på vårdcentralen och fyllt i patient ansökan formuläret. Verkar som att utredning tar lång tid, jag hör till Västerås. Är det 18 mån eller längre kö? Någon som vet?

• carolinawest
    jjmh skrev 2015-03-02 22:23:36 följande:

Jag tror att det går betydligt snabbare nu, 6-12 månader kanske. Jag var tvungen att göra min utredning i Uppsala för när den startade hade de inte börjat göra utredningar här i Västerås. Men överviktsmottagningen öppnades i höstas så nu kan allt göras här istället.

Så fort min utredning var klar och Västerås tog över har de gått jättefort! Och de har inga köer för operation alls! Lycka till!

Tror ni man kan hamna på väntelistan i v-ås om man bor i Enköping ? Är ju närmre dit :p
  • MamaJuice

Ingen som vet någon eller hört hur vanligt det är att bli nekad gbp när man väl varit på infomöte och teamträff med läkarteamet? En vecka kvar för mig. Berverna ligger utanpå nu!

• Monsters inc

Jag håller tummarna då, jag uppfyller alla krav på listan för västmanland. Jag har en tid den 16/3 hos husläkaren, hoppas det inte är problem med att få honom att skicka remissen och min ansökan. Men vilken väntan det ska bli, jobbigt när man tagit så god tid på sig att bestämma sig för att försöka.

• sanro
    MamaJuice skrev 2015-03-03 12:31:33 följande:

Ingen som vet någon eller hört hur vanligt det är att bli nekad gbp när man väl varit på infomöte och teamträff med läkarteamet? En vecka kvar för mig. Berverna ligger utanpå nu!

Jag tror inte att det är speciellt vanligt att bli nekad, så länge alla prover är ok och du uppfyller bmi kraven så blir du inte nekad operation. Jag var på infomöte i Lund igår och alla som var där fick operationstid. Jag fick själv välja när jag vill bli opererad, som tidigast om två veckor men jag valde om tre och en halv vecka.
  • MamaJuice
    sanro skrev 2015-03-03 21:43:29 följande:

Jag tror inte att det är speciellt vanligt att bli nekad, så länge alla prover är ok och du uppfyller bmi kraven så blir du inte nekad operation. Jag var på infomöte i Lund igår och alla som var där fick operationstid. Jag fick själv välja när jag vill bli opererad, som tidigast om två veckor men jag valde om tre och en halv vecka.

Du förstår inte hur lycklig du jusg gjort mig! Får man lov att fråga vad du har för bmi? Mitt ligger på 38,6. Stort lycka till!
  • jjmh

Om de har längre operationsköer än 3 månader kan man ju åberopa vårdgarantin men i det var ju utredningen som tog lång tid i Uppsala. Eventuellt går det lite snabbare nu när alla västmanlänningar försvunnit därifrån, dock tror jag ändå att de medvetet vill ha lite längre utredningar så att man hinner göra en del förändringar innan operationen.

carolinawest skrev 2015-03-03 08:04:55 följande:

Tror ni man kan hamna på väntelistan i v-ås om man bor i Enköping ? Är ju närmre dit :p

Svar på tråden Gastric bypass 2015