• Ellish

Gastric bypass 2015

Hej!

Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?

Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.

• Svar på tråden Gastric bypass 2015
  • Bananflugan

God kväll,

Jag har varit hos läkaren och fått en remiss skickad för viktoperation. Jag har ett BMI på 36, ont i höfter, rygg, knän och fotleder. Jag har alltid varit överviktig, även som barn. I släkten finns både diabetes och hjärt/ kärl-sjukdomar. Hur stor är risken att jag blir nekad en operation?

• muffinsmagen
    Bananflugan skrev 2015-11-29 20:20:01 följande:

God kväll,

Jag har varit hos läkaren och fått en remiss skickad för viktoperation. Jag har ett BMI på 36, ont i höfter, rygg, knän och fotleder. Jag har alltid varit överviktig, även som barn. I släkten finns både diabetes och hjärt/ kärl-sjukdomar. Hur stor är risken att jag blir nekad en operation?

Det beror på var du bor. I VG-region kommer du troligtvis bli nekad men få annan hjälp i stället. De håller stenhårt på bmi 40 och det är extremt få under 40 som fått operation trots överviktsrelaterade sjukdomar.

Exoticthrill..hur har det gått?
  • Bananflugan

Jag bor i Halland, min läkare skulle skicka min remiss till Skåne. Vad jag förstår så utför inte Varberg Sleeve operationer?
    Vad kan det vara för annan typ av hjälp?
    Jag har testat alls typer av dieter, tränat med PT och gått hos en dietist... Vad mer finns det att göra?

• BobsQueen
    På tisdag är det dags för mig. Om exakt en vecka. Fick bara två veckor på mig! Jag tyckte det var raskt marscherat. Men lika bra det. Jag är som ovan lite nervös. Jag ser nog allt lite svart just nu... Lite sådär; kommer aldrig kunn äta detdär.. kommer aldrig kunna äta si.
    Hur är det för er som har operationen i ryggen? Hur tycker ni att det är?
    (är från Halland och operarar mi i Krsitianstadden 8 december)
  • Bananflugan
    BobsQueen skrev 2015-11-30 10:20:21 följande:

På tisdag är det dags för mig. Om exakt en vecka. Fick bara två veckor på mig! Jag tyckte det var raskt marscherat. Men lika bra det. Jag är som ovan lite nervös. Jag ser nog allt lite svart just nu... Lite sådär; kommer aldrig kunn äta detdär.. kommer aldrig kunna äta si.
    Hur är det för er som har operationen i ryggen? Hur tycker ni att det är?
    (är från Halland och operarar mi i Krsitianstadden 8 december)

Så skönt för dig! Grattis!!
    Har det gått snabbt från första besöket på vc? Vad har du för BMI?
  • BobsQueen

Jag har ett BMI på typ 45 tro jag. Jo jag tycker det har gått fort. Var på VC i sept.  och gruppinfo i LUND i måndags (23 nov) och nu op 8 dec.

• muffinsmagen
    Bananflugan skrev 2015-11-30 07:39:42 följande:

Jag bor i Halland, min läkare skulle skicka min remiss till Skåne. Vad jag förstår så utför inte Varberg Sleeve operationer?

Vad kan det vara för annan typ av hjälp?

Jag har testat alls typer av dieter, tränat med PT och gått hos en dietist... Vad mer finns det att göra?

Varberg gör väl inte dessa operationer alls?

Annan hjälp är medicin eller vcdl. Du måste ju ändå gå ner en del innan operationen så du måste "bevisa" att du är beredd att jobba.
  • muffinsmagen

[quote=76061951][quote-nick]BobsQueen skrev 2015-11-30 10:20:21 följande:[/quote-nick]På tisdag är det dags för mig. Om exakt en vecka. Fick bara två veckor på mig! Jag tyckte det var raskt marscherat. Men lika bra det. Jag är som ovan lite nervös. Jag ser nog allt lite svart just nu... Lite sådär; kommer aldrig kunn äta detdär.. kommer aldrig kunna äta si.Hur är det för er som har operationen i ryggen? Hur tycker ni att det är?(är från Halland och operarar mi i Krsitianstadden 8 december)[/quote

]

Jah var så redo att just de frågeställningarna har aldtig varit aktuella. Jag har inga som helst sug efter något och blir mätt så fort att det inte är några problem.

• BobsQueen
    muffinsmagen skrev 2015-11-30 14:59:18 följande:
    Varberg gör väl inte dessa operationer alls?

Annan hjälp är medicin eller vcdl. Du måste ju ändå gå ner en del innan operationen så du måste "bevisa" att du är beredd att jobba.

Det görs inga sådana operationer i Halland nej. Kristianstad är det som gäller för vår del, Aleris.

Vad gäller vikten så har ju kravet på viktminskning inte något med att vi ska bevisa något, utan för att levern ska minska i storlek och därmed underlätta operationen. 

• Bananflugan
    BobsQueen skrev 2015-11-30 15:57:49 följande:

Det görs inga sådana operationer i Halland nej. Kristianstad är det som gäller för vår del, Aleris.

Vad gäller vikten så har ju kravet på viktminskning inte något med att vi ska bevisa något, utan för att levern ska minska i storlek och därmed underlätta operationen. 

Vad har Halland för BMI krav, eller går man på "Skånes krav" om man blir opererad på aleris?

Ner kan jag gå, inga problem!
    Men man ska ju stanna där också!
  • muffinsmagen
    BobsQueen skrev 2015-11-30 15:57:49 följande:

Inte enbart för att krympa levern. Det är också för att visa motivation. Det finns folk som blivit nekade på operationsdagen för att de inte gått ner alla kilon. Min väninna behövde inte gå ner ett gram inför sin operation då hon ingick i en studie där de kollar just på vad grundorsaken till att gå ner är. Enligt dem handlar det också om att sänka blodfetterna.
  • Maja1982

Hej

Jag ska på gruppinformation den 17/12 och träffa läkare den 4/1. Bor i Stockholm och ska till Ersta sjukhus. Är det någon som är opererad där?
    Har blivit jättenervös! Hur svårt tror ni det är att bli godkänd för op? Och hur långt efter godkännande fick ni vänta? Har väntat sedan juli på att bli kallad och nu när det börjar hända något blev jag plötsligt otålig ????

Med vänliga hälsningar
    Maria

• Monsters inc

Yes, jag var på inskrivningsmöte 24/11 och fick en prell datum för Op, den 27/1-16. Jag har inte riktigt våga tro på det men idag ramlade kallelsen ner i min brevlåda. Flytstart 5/1, men jag tror jag startar lite tidigare, kanske direkt efter julhelgen så jag inte behöver känna mig orolig för extra kilona som julhelgen normat brukar ge mig :)

• MAskorpion85

Hej alla. Jag står i kö för GBP och börjar få lite oroväckande känslor. Jag är så rädd inför operationen och dess komplikationer både före och efter. Har nyligen fått reda från en bekant att hennes som gjorde operationen i okt 2015 och avled i efterhand för att Man gjort misstag i operationssalen. Man har tydligen råkat punktera lite av magsäcken och detta orsakade hans död. Såna historier får mig att ifrågasätta mitt beslut. Jag är i stort behov Av operationen men jag har i nuvarande fall inga hälsoproblem förutom vikten. Hur känner ni andra som skall göra operationen ? Får ni också samma känslor som jag . Och ni som redan gjort operationen, hur gick det för er? Ångrar ni er?

• muffinsmagen

Ångrar inte en sekund! !! Visst var jag orolig. Men det är faktiskt inte fler risker med en GBP än med någon annan operation.

Jag har gjort två operationer tidigare varav en öppen bukoperation under tiden jag var gravid så jag kände mig ändå rätt lugn.

Största delen av problem efter operationen orsakas av att man inte följer kostråden. Äter man fel, för mycket och/eller för fort så kan man få problem så tänker man på det så eliminerar man de värsta riskerna.

Jag gjorde min operation 20 oktober 2015 efter tio års funderande.

Jah gick ner tolv kilo före operationen och har sammanlagt gått ner 32 kg i dag.

Mår bättre än på många år och det känns som att de resterande 18-22 kg som är kvar kommer att trilla av också

• Blyger79

Hejsan

I slutet på januari 2015 gjorde jag min årliga hälsokontroll pga min Adhd medicin jag äter. Överviktig visste jag att jag var den visade 135 kg. men de som var mest oroande var att jag hade högt blodtryck samt hade en förhöjd fettmassa runt levern som inte var bra samt låg på gränsen till diabetes. Det ringde en massa varningsklockor att detta kommer inte sluta väl om jag fortsätter som jag gör.

Så jag bestämde mig och började väl som jag alltid gör All in vad det gäller mat och träning men efter 2 veckor slutar det alltid som det har gjort fritt fall. Men droppen var i slutet på juni sommaren hade kommit och alla gick i kort byxor och det började bli badväder. Min son var då 2 år och jag insåg att jag bara ville vara hemma och gömma  i mjukiskläder och inte gå ut eller ta av mig för jag skämdes över hur jag såg ut och min övervikt.

Så den 15 september så fick jag mitt privata samtal och fick veta mer om min hälsa. Vägde då 133 kg. Han sade att när du har gått ner 9 kg så ska jag ringa för  näst sista träffen. Köpte pulver diet och körde ganska strikt. veckorna åt jag ägg och pulver helgerna vart det vanlig go mat. 3 november så hade jag gått ner mina nio kilo. den 24 november  fick  jag min kallelse tills sista träffen där dom gjorde i ordning allt prover togs och massa information. när jag skulle gå så fick jag min kallelse för operation. Den 16 var här. Minns när jag ställde mig på vågen och det visade att jag hade gått ner 15 kg.

Nu  har det gått ca 5 veckor  sen operationen och har gått ner 25 kg+ och jag ångrar inte att jag fick göra den.
    Den stora utmaningen är nu som jag är lite orolig för är att jag äter eller får i mig för lite mat. De säger att man ska äta 6 gånger om dagen och i ca 20 - 30 min men jag klarar inte det. Det går bara inte. Jag äter frukost klockan 8 och sen är Lunch mellan 11 och 12. Hinner då inte få i mig ett mellanmål mellan dem tiderna. har testat men då vart kontentan att jag inte orkade någon lunch. Sen vet jag inte om jag äter näringsenligt och så jag får i mig tillräckligt med kcal.
    Har känt mig yr ibland när jag ställer mig snabbt upp  samt känt mig lite hängig vid lunch tiden. Annars pigg och fräsch.

Skulle vara tacksam för råd om just med maten för det är den jag tycker är svårast att bemästra.

vanlig dag.

frukost: ca 1 dl kvarg + en macka eller enbart 1.5 dl kvarg
    Mellis  Ingenting
    Lunch Det skolan erbjuder
    Mellis Oftast kvarg igen. Lätt att ha på jobbet.
    Middag Oftast potatis och någon köttbit eller lax + 1 mks creme fraiche
    kvällsfika  macka med smör och skinka eller ägg.

Svar på tråden Gastric bypass 2015