• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Anonym (brud)
    micromat skrev 2015-01-11 10:49:05 följande:
    Inte riktigt vad det handlar om.. Tror TS hade blivit gladare för några roliga udda glas köpta på second hand för samma summa eller mindre..

Men vilka ger 50 kr var på ett presentkort på interflora när någon gifter sig.. Det är så opersonligt så det skriker om det. Dom hade kunnat lagt 50kr var och köpt några goda ostar & kex, en fin kort med lite personliga hälsningar och lite choklad.
    Exakt! Ju mer jag funderar på det, ju mer är det just fantasilösheten som stör mig. Men, men, jag får väl bara lägga det i facket "vissa människor är fantasilösa". De är fortfarande trevliga att umgås med, vi ska över dit på middag om några veckor, och jag tänker inte nämna något överhuvudtaget, bara tacka för att de var med på vår dag. 
  • Anonym (brud)
    Anonym (tackade nej till två inbjudningar igår) skrev 2015-01-11 10:48:03 följande:

Jag läste igenom tråden och eftersom jag och min man nu har en tuff ekonomi efter sjukskrivningar och jul, så hade vi tänkt oss två enkla presenter, så förstod vi att man inte var välkommen om man inte hade minst 500 kronor att ge.

Vi ringde båda paren och sa som det var, att vi inte hade råd.

Det ena paret frågade självklart efter våra prioteringar, för man vet ju att julen kommer varje år. Och min man sa som det var, bröllopet hade vi råd med, men presenten hade vi inte råd med, nej vi var inte välkomna.

Det andra paret frågade om de skulle bidra med bensinpengar, present var inte viktigt. Paret ville ha oss med.

Om någon ringde och sa att de inte hade råd med bröllopet skulle jag, lite beroende på vem det var, hjälpa till ekonomiskt om de ville. Men jag skulle ALDRIG säga att man inte var välkommen bara för att man inte har råd med presenten! 

Just mitt fall med 300 kr på presentkort är dock lite annorlunda. Det handlar ju om tre familjer, som då lagt 100 kr var. Jag vet att de alla är heltidsarbetande så jag har svårt att tro att det var ekonomin som satte stopp. Det är inte riktigt så att vi krävt minst 500 kr i present av varje gäst...
    Och även om de på riktigt bara kunde lägga en hundring var hade de kunnat lagt lite mer tankemöda på presenten. Många enkla förslag bara här i tråden. 
  • Anonym (brud)
    ostusch skrev 2015-01-11 10:55:56 följande:

nouw.com/queen

Men vad fan! Sluta spamma varenda jävla tråd med din trista blogg eller vad sjutton det nu är! Du har redan fått flera inlägg bortplockade, hoppas moderatorerna stänger av dig. 
  • Anonym (Maja)

Jag kan väl tycka att det var en opersonlig present (utifrån ta reaktion gissar jag att hon inte pratat med kusinerna om att hon vill ha blommor eller liknande), men samtidigt är det ju ett praktiskt val om man nu ska ge presentkort.

Blir lite förvånad dock av reaktionerna här i tråden, att man som vanlig gäst ger presenter för omkring tusen kr. Det är ju väldigt mycket pengar kan jag tycka. Vad ger ni vid jämna födelsedagar och liknande? (lär bli dyrt om ni har många vänner).

• Anonym (!)

Har inte läst allt.. Men tycker man ska uppskatta det man får!

Dock är det ju alltid härligt o få en personlig present.

Man kan ju heller inte räkna med att alla tänker som du ts.. Bara för att du gör på ett visst sätt med presenter så gör inte alla andra det.

• Anonym (Maja)
    Anonym (!) skrev 2015-01-11 11:02:57 följande:

Har inte läst allt.. Men tycker man ska uppskatta det man får!

Dock är det ju alltid härligt o få en personlig present.

Man kan ju heller inte räkna med att alla tänker som du ts.. Bara för att du gör på ett visst sätt med presenter så gör inte alla andra det.

Jag tänkte också på det att man har olika preferenser. Personligen skulle jag ha blivit väldigt glad för ett presentkort på snittblommor eftersom att jag tycker att det är väldigt vacker men inte brukar unna mig själv det. Dessutom passar det ju bättre med presentkortet än att få blommorna på själva festen av praktiska skäl.

Ts och flera andra i tråden tycker däremot att det är en tråkig present. Och det är väl det som är det svåra (och den roliga utmaningen tycker jag personligen) med presenter - att hitta något som passar mottagaren.
  • Anonym (...)
    Anonym (brud) skrev 2015-01-11 10:12:44 följande:
    Eh, har du läst mina inlägg? Eller gillar du att bara kliva in på sidan 13 i en random diskussion och spy lite ogrundad galla? 

Jag har aldrig sagt att presenten är "betalning" för festen, det skrev jag till och med i TS. Vi fick två vackra skålar från min gudmor, vad jag vet kan hon köpt dem för en 50-lapp på loppis, men det kvittar för det är hennes tanke bakom som jag tycker om. Och som många skrivit i tråden, det finns många saker man kan ge som inte kostar många kronor som är betydligt mer personliga än ett presentkort på blommor. Men bristen på engagemang är tydlig, gå på middagen och festen och nyttja de arrangemang vi gjort med minibuss tillbaka till stan osv gick tydligen utmärkt, men att lägga mer än 30 sekunder på att planera en bröllopsgåva var tydligen för jobbigt. 

Och som jag sa nyss, om 100 kr/familj är gränsen för vad man klarar i utgift veckan efter jul bör man VERKLIGEN se över sin ekonomiska planering. 
    Som sagt, du kunde skrivit på inbjudningskortet att gåvor under en viss summa är snålt och accepteras inte.
    Jätteroligt om eran ekonomi är bra, men så ser inte verkligheten ut för alla.
    Dessutom så kanske de lagt ut pengar på kläder, hår osv till själva bröllopet.
    Och du kanske tycker att 100:-/familj är snålt. Ja, det kanske det är. Men såvida du inte skrivit ett kravsumma dina gäster måste betala i bröllopspresent så ska du inte klaga heller.
    Du skriver att du inte lägger tillräckligt mycket energi på detta, men tydligen tillräckligt mycket för att snacka skit om dina egna släktingar på familjeliv, för att presenten inte dög till herrskapet. Patetiskt! Väx upp!
  • Anonym (...)
    Anonym (brud) skrev 2015-01-11 10:56:42 följande:
    Om någon ringde och sa att de inte hade råd med bröllopet skulle jag, lite beroende på vem det var, hjälpa till ekonomiskt om de ville. Men jag skulle ALDRIG säga att man inte var välkommen bara för att man inte har råd med presenten! 

Just mitt fall med 300 kr på presentkort är dock lite annorlunda. Det handlar ju om tre familjer, som då lagt 100 kr var. Jag vet att de alla är heltidsarbetande så jag har svårt att tro att det var ekonomin som satte stopp. Det är inte riktigt så att vi krävt minst 500 kr i present av varje gäst...
    Och även om de på riktigt bara kunde lägga en hundring var hade de kunnat lagt lite mer tankemöda på presenten. Många enkla förslag bara här i tråden. 
    Nej, du väljer att snacka skit om dem på FL istället!
  • Anonym (brud)
    Anonym (...) skrev 2015-01-11 11:20:45 följande:
    Nej, du väljer att snacka skit om dem på FL istället!
    Om du nu bekymrat dig med att faktiskt läsa mina inlägg, skulle du sett att jag redan tidigare påpekat att jag ändrat detaljer så att det inte går att identifiera eller känna igen sig själv. 
  • Anonym (brud)
    Anonym (...) skrev 2015-01-11 11:14:08 följande:
    Som sagt, du kunde skrivit på inbjudningskortet att gåvor under en viss summa är snålt och accepteras inte.
    Jätteroligt om eran ekonomi är bra, men så ser inte verkligheten ut för alla.
    Dessutom så kanske de lagt ut pengar på kläder, hår osv till själva bröllopet.
    Och du kanske tycker att 100:-/familj är snålt. Ja, det kanske det är. Men såvida du inte skrivit ett kravsumma dina gäster måste betala i bröllopspresent så ska du inte klaga heller.
    Du skriver att du inte lägger tillräckligt mycket energi på detta, men tydligen tillräckligt mycket för att snacka skit om dina egna släktingar på familjeliv, för att presenten inte dög till herrskapet. Patetiskt! Väx upp!
    Du fokuserar väldigt mycket på pengar hela tiden, trots att jag påpekat att jag inte haft några som helst krav på att gästerna ska lägga ut en viss summa, vare sig på kläder, transport, boende eller presenter. Men pengar är ditt fokus, har du inga själv eller?

Du läser tydligen det du vill läsa för jag har redan, upprepade gånger, sagt att summan egentligen inte är relevant. Det är fantasilösheten som stör mig. Hur mycket de la på kläder, frisör och dylikt intresserar mig inte, vi hade ingen klädkod på bröllopet, just för att ALLA skulle kunna komma, oavsett ekonomisk situation. Jag kan ju nämna min gudmor (OBS, hon är inte min gudmor men jag väljer den titeln för att hen inte eventuellt ska kunna känna igen sig), som är arbetslös sedan två år tillbaka (OBS! Även denna detalj är ändrad). Hon (OBS! Även den här detaljen är ändrad!) gav oss två (OBS! Även den här detaljen är ändrad!) skålar (OBS! Även den här detaljen är ändrad!). Hon kunde köpt dem på loppis, eller haft dem stående i skåpet hemma, det kvittar. Hon la ner lite mer tanken än att gå till interflora.se och beställa ett presentkort. 

Om någon gav oss 5000 kr på Interflora hade jag fortfarande tyckt det var en jäkligt trist present, även om jag inte tyck att den var snål så klart. 
Svar på tråden Snål bröllopspresent?