• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • NyttNamn

Det gäller verkligen att tänka efter vad man ger i present på bröllop eller fest, så man inte hamnar på familjeliv utpekad som snål - det finns viktiga saker att haka upp sig på i världen  

När vi gifte oss ville vi inte ens ha presenter... Men eftersom det inte alls är tillåtet bland folket i omgivningen att frånsäga sig present ("när man går på bröllop ger man tydligen present, punkt!") så sa vi att de som absolut inte kunde låta bli present fick sätta in valfri summa anonymt på ett konto som bidrag till festen...  

Tror faktiskt inte att det var någon/något sällskap som inte gav ett bidrag?  Eller jo, det var nån som liks förbaskat hade med sig en present i paket också!!! Och så var det dåvarande vännerna som påtalade att de minsann inte tänkte ge oss några pengar (nä men låt bli så, sa jag, huvudsaken ni kommer och delar vår dag ),  utan skulle hitta på något myyyycket bättre och originellt... 

De kom med ett gåvobevis på en handfull träd i Himalaya...  Förvisso något helt annat än ett pengabidrag, men helt ärligt den sämsta present jag nånsin fått...  De skulle heller kunnat spara de kronorna. 

Men - när vi traskade hem mitt på vägen, barfota i ett stulla sommarregn, kl tre på natten efter festen - var det enda jag tänkte på hur lycklig jag var över alla de nära och kära som valt att lägga sin tid på att spendera dagen och natten med oss, för att uppmärksamma vår dag!!    

Pour some sugar on me...
  • Anonym (brud)
    aysn skrev 2015-01-11 09:08:39 följande:

Jag tycker sådana trådar är obehagliga. En present är en present och inte betalning. På vårt bröllop fick vi bland annat två plastskeder att äta grapefrukt med. Fantastiskt användbart och en charmig present!

Jag sa redan från början att jag VET att en present inte är en betalning. Men presentkort på 300 kr är både snålt och fantasilöst. 

Förresten, ni som undrar om deras ekonomi. Det är klart jag inte har detaljkännedom om deras ekonomi men de är i alla fall heltidsarbetande, ett av paren har två mindre barn, de övriga inga barn. 

Ni som tycker det faktum att det just varit jul är ett skäl till en snål present, ni behöver planera er egen ekonomi lite bättre... Det är 12 månader till nästa jul, börjar ett sparkonto inför julen 2015 redan nu är mitt tips om det är så att ni inte klarar av mer än 100 kr i oväntad utgift veckan efter jul! (Inte för att det här var oväntat, inbjudan kom redan i augusti, save the date i maj). 
  • Anonym (...)

Ja, för man gifter sig ju för att få mycket presenter. Trodde det bara var konfirmation man gjorde så.
    Ni väljer själva hur stort bröllop ni vill ha och hur mycket pengar ni vill lägga ut på det. Om ni känner att ni vill ha lite mer valuta för pengarna än att bli man och hustru kunde ni ju skrivit på inbjudningskortet att bröllopsgåva får som minst understiga 1000:- Då vet de inbjudna om detta och kan förhålla sig till det.
    Du vet väl inte hur deras ekonomi är, eller hur? 100:-/familj var kanske vad de kunde avvara.
    Så trist med bortskämda brudpar som kräver att få allting betalt, varför ska andra bekosta ert bröllop. Så jävla fult gjort!!!

• Anonym (brud)
    Anonym (finnen) skrev 2015-01-11 08:28:17 följande:
    ooops... TystDrömmer
    Oroa dig inte, personen ljuger, hen var inte med på bröllopet och jag har inte den blekaste om vem hen tror hen är... 
  • Anonym (brud)
    Anonym (...) skrev 2015-01-11 10:07:20 följande:

Ja, för man gifter sig ju för att få mycket presenter. Trodde det bara var konfirmation man gjorde så.
    Ni väljer själva hur stort bröllop ni vill ha och hur mycket pengar ni vill lägga ut på det. Om ni känner att ni vill ha lite mer valuta för pengarna än att bli man och hustru kunde ni ju skrivit på inbjudningskortet att bröllopsgåva får som minst understiga 1000:- Då vet de inbjudna om detta och kan förhålla sig till det.
    Du vet väl inte hur deras ekonomi är, eller hur? 100:-/familj var kanske vad de kunde avvara.
    Så trist med bortskämda brudpar som kräver att få allting betalt, varför ska andra bekosta ert bröllop. Så jävla fult gjort!!!

Eh, har du läst mina inlägg? Eller gillar du att bara kliva in på sidan 13 i en random diskussion och spy lite ogrundad galla? 

Jag har aldrig sagt att presenten är "betalning" för festen, det skrev jag till och med i TS. Vi fick två vackra skålar från min gudmor, vad jag vet kan hon köpt dem för en 50-lapp på loppis, men det kvittar för det är hennes tanke bakom som jag tycker om. Och som många skrivit i tråden, det finns många saker man kan ge som inte kostar många kronor som är betydligt mer personliga än ett presentkort på blommor. Men bristen på engagemang är tydlig, gå på middagen och festen och nyttja de arrangemang vi gjort med minibuss tillbaka till stan osv gick tydligen utmärkt, men att lägga mer än 30 sekunder på att planera en bröllopsgåva var tydligen för jobbigt. 

Och som jag sa nyss, om 100 kr/familj är gränsen för vad man klarar i utgift veckan efter jul bör man VERKLIGEN se över sin ekonomiska planering. 
  • Anonym (hm)

Själv fick vi ingenting av min mans mamma......undrar varför.

• Anonym (finnen)
    Anonym (brud) skrev 2015-01-11 10:06:59 följande:
    Jag sa redan från början att jag VET att en present inte är en betalning. Men presentkort på 300 kr är både snålt och fantasilöst. 

Förresten, ni som undrar om deras ekonomi. Det är klart jag inte har detaljkännedom om deras ekonomi men de är i alla fall heltidsarbetande, ett av paren har två mindre barn, de övriga inga barn. 

Ni som tycker det faktum att det just varit jul är ett skäl till en snål present, ni behöver planera er egen ekonomi lite bättre... Det är 12 månader till nästa jul, börjar ett sparkonto inför julen 2015 redan nu är mitt tips om det är så att ni inte klarar av mer än 100 kr i oväntad utgift veckan efter jul! (Inte för att det här var oväntat, inbjudan kom redan i augusti, save the date i maj). 

sen VILL inte alla spendera tusentalskronor på DIN dag.. Alla är olika! 

• Anonym (brud)
    Anonym (finnen) skrev 2015-01-11 10:25:34 följande:

Vem har sagt något om tusentals kronor? Vi brukar lägga mellan 500-1000 kr på bröllopspresenten när vi går på bröllop, förutom när våra respektive bröder gifte sig, då la vi mer. Men summan vi spenderar är inte särskilt viktig, tanken räknas mer tycker jag. Men att du kommer och hävdar att vi KRÄVER att folk lägger tusentals kronor på vårt bröllop är bara absurt, du har uppenbarligen inte brytt dig om att läsa tråden... . 

Vi bjöd på ALLT utom boende, vi valde till och med att ha festen på orten alla bor så att ingen behövde bekosta boende om de inte ville. Vi hade inte ens någon överdriven klädkod, inte ens kavaj/mörk kostym. Jag vet inte vilken knytkalasvärld du lever i men i mina ögon gjorde vi allt för att göra det möjligt för alla gäster att kunna komma utan att det skulle kosta något för dem. Det gick till och med att åka kommunalt ut till herrgården.
    Men du kanske är en sådan där bitter typ som inte får gifta sig och därför ser alla bröllop som en personlig kränkning. De flesta andra skulle uppskatta att bli bjuden på femrätters bröllopsmiddag, och dessutom ha bekväm transport ordnad hem. 
  • Anonym (tackade nej till två inbjudningar igår)

Jag läste igenom tråden och eftersom jag och min man nu har en tuff ekonomi efter sjukskrivningar och jul, så hade vi tänkt oss två enkla presenter, så förstod vi att man inte var välkommen om man inte hade minst 500 kronor att ge.

Vi ringde båda paren och sa som det var, att vi inte hade råd.

Det ena paret frågade självklart efter våra prioteringar, för man vet ju att julen kommer varje år. Och min man sa som det var, bröllopet hade vi råd med, men presenten hade vi inte råd med, nej vi var inte välkomna.

Det andra paret frågade om de skulle bidra med bensinpengar, present var inte viktigt. Paret ville ha oss med.

• micromat
    Anonym (finnen) skrev 2015-01-11 10:25:34 följande:

Inte riktigt vad det handlar om.. Tror TS hade blivit gladare för några roliga udda glas köpta på second hand för samma summa eller mindre..

Men vilka ger 50 kr var på ett presentkort på interflora när någon gifter sig.. Det är så opersonligt så det skriker om det. Dom hade kunnat lagt 50kr var och köpt några goda ostar & kex, en fin kort med lite personliga hälsningar och lite choklad.
Svar på tråden Snål bröllopspresent?