• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (Man)
    Anonym (Frågvis) skrev 2015-01-26 14:45:21 följande:
    Så uppfattade inte jag det du skrev. Jag tror att man genom att bara nämna pedofiler och homosexuella samtidigt har gjort ett slags ställningstagande.
    Anonym (Man) skrev 2015-01-26 11:46:20 följande:
    Folk som ger sej pedofiler, homosexuella och andra sexuellt olika är knappas från någon speciellt politisk sida. 
    Dessutom så gissar jag att du har fel. Folk som ger sig på homosexuella kan mycket  ofta definieras politiskt - och det är knappast dom autonoma som står för detta våld - vilket på intet sätt ursäktar de autonomas våldshandlingar.
    Anledningen var att dessa grupper åker på mycket stryk, sa aldrig att dom har något gemensamt förutom att dom inte tillhör heterosexuella.
  • Anonym (Man)
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-26 15:49:29 följande:
    Det är lika illa oavsett om vi talar om extremvänster, extremhöger eller extremliberaler som skiter i demokratin.

SÄPO har en... intressant agenda måste man väl säga. Och du har fel, extremhögern har inte dödat "någon", utan sjutton personer i en tioårsperiod. Och tror du att de bara ger sig på "rätt" personer (vilka det nu skulle vara enligt dig) har du fel, de ger sig gärna på civila, politiker och andra.
    Då kanske du kan komma med lite fakta då dessa 2 grupper gett sej på andraoliktänkande som inte tillhör den extrema falangen?
  • Anonym (Man)
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-26 15:59:31 följande:
    Få se nu, vilken ideologi har utrotat, mördat och slaktat sig igenom fyra, nästan fem kontinenter? Hmmmm...
    Kommunismen! Det är de som dödat överlägset flest egna invånare....
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Man) skrev 2015-01-26 16:14:47 följande:
    Kommunismen! Det är de som dödat överlägset flest egna invånare....
    Och jag som då skiter i vems invånare de dödat flest av, ser att det där bara är retorik. Givetvis är det illa att Stalin (!!!) dödat flest, men det förefaller mig lustigt hur lätt ni ignorerar liberalismens och kapitalismens brott.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Man) skrev 2015-01-26 16:12:54 följande:
    Då kanske du kan komma med lite fakta då dessa 2 grupper gett sej på andraoliktänkande som inte tillhör den extrema falangen?
    Va? Hur menar du nu?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • EnAnonumius
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-26 15:51:04 följande:
    Lustigt... så stenkastning är inte värre alltså. Dåså. Då vill jag inte höra att stening är urbarbariskt från dig. Det är ju ingenting mot att kasta sten på fordon eller skjuta på folk.
    Men vad bra då skall jag använda mig av din debattmetod och svara ditt inlägg #340.
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-23 16:06:59 följande:
    Du menar att när unga kastar sten på invandrare i småorter så är det INTE oskyldiga som blir drabbade?

Då vet vi det.
    Du anser alltså det är värre att kasta sten på EN invandrare än att en invandrar skjuter en svensk, eller att en svensk blir träffad (dödad) av en kula som hamnade lite fel?
    Men hey låt oss glömma detta, det var ju bara ändå en kula som invandringen sköt som dödade svensken, för det är ju bara helt okey att svensken dog. Vad skönt för invandraen att han dödade svensken i stället...
    Det blir ju en svensk mindre som kunde fått för sig att kasta sten  på en invandrade och det är detta som skall vara viktigast med enligt dig.

Jag vill inte höra dig komma dragandes med något förklaring att det är fel att tolka dig så.
    För det är helt korrekt att tolka dig så oavsett vad du försöker säga.
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-26 15:51:04 följande:
    Lustigt... så stenkastning är inte värre alltså. Dåså. Då vill jag inte höra att stening är urbarbariskt från dig. Det är ju ingenting mot att kasta sten på fordon eller skjuta på folk.
    Tja det är knappast mina problem om du vägra att att förstå att det ena inte utesluter det andra per se.  Eller att du vill använda dig av mallen "frånvaro av bevis, är ett bevis".

Även om jag tycker att skjutande är värre så behöver det knappast vara en motsägelse att tycka att stenkastning kan vara (ur)barbariskt metod för den saken skull även om man inte dra upp och benämner det. 

Även om du försöker att tysta ned mig (även andra) indirekt med dina smaklösa fjantiga retorik som; "då vill jag inte höra".  
    Jag kommer knappast att vara tyst opch "tycka" anorlunda hur mycket du försöker be mig indirekt/direkt att hålla käften eller sitta och använda "frånvaro av bevis, är ett bevis" när du dömer och svara mig och andra. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ogenomtänkt
    EnAnonumius skrev 2015-01-26 14:44:13 följande:
    Suck.. Vad du tycker (eller som du skrev "jag skulle vilja påstå") och vad som är fakta är inte samma sak.
    Nej Ryssland är inte "ultranationalistiskt". Att du kläcker ur dig en sådan sak bevisar bara att du inte vet ett skit om Ryssland och att du knappast har "läst på".  Utan bara "ser det du vill se".

Det går faktiskt att ta reda på fakta i stället för att godtyckligt anta (eller som du skrev; "jag skulle vilja påstå") som du gör.
    Nej Ryssland har huvudsaklig kommunistiskt styre.
    Den huvudsakliga makten innehas av just kommunister, men även en del "obunda".

Alltså det är bara befängt att utgå från det inte är så vanligt  att vänsterextminister" skulle göra så.. Vad har det med saken att göra över huvud taget? Inget alls.
    Apropå befängt... Det här är ju rena rama påhittet. Skriv inte om sådant du inte vet något om. Det blir bara pinsamt.
    Rysslands kommunistiska parti fick ca 20% i senaste valet. De har ingen makt i dagsläget. Det har Putins "Enade Ryssland som är ett nationalistiskt, konservativt parti.Var har du fått dessa tokerier ifrån?

Det är enkelt att kolla upp dessa fakta.
  • Ogenomtänkt
    Linnea1994 skrev 2015-01-26 09:46:06 följande:
    Kanske lite värre att skjuta med vapen som dom gör i Gbg:s förorter.....
    Är det viktigt att ha en diskussion om vilket av det här som är värst? Är det straffskalan du tycker är intressant? Eller varför är detta relevant?

Det handlar snarare om huruvida man menar att kriminalitet i förorterna är invandringens fel (SD), enskilda individer fråntagna all kontext (liberaler), eller ojämlikhet och sociala problem (vänster).

Vad är din åsikt?
  • Ogenomtänkt
    EnAnonumius skrev 2015-01-26 10:15:19 följande:
    Nej nej självklart är ju stenkastning mycket värre.
    Hur kan du, jag, och andra (SD:are, icke SD:are som liberaler, konservatister etc ) vara så oförskämda att tro något annat?
    (Den självutnämnde) Experten har ju sagt detta till oss att stenkastning mot en invandrare är mycket värre än att det används skjutvapen av invandrare som hotar och ibland skjuter folk till döds..
    Vad spelar det för roll vilket som är värst? PÅ vilket sätt påverkar det poängen med dina inlägg? (vilka de nu är)
  • Ogenomtänkt
    EnAnonumius skrev 2015-01-26 14:44:13 följande:
    Så även om det nu skulle vara "mindre" i antal bland vänsterexminister som finner stöd i att ge sig på homosexuella och kallblodigt mörda dem för att de är homosexuella, så är det ändå det antalet för många.
    Vilka vänsterextremister har gett sig på homosexuella? Kan du länka till någon källa?
Svar på tråden Sd-släktingar