• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • EnAnonumius
    Solidaritet skrev 2015-01-22 09:17:28 följande:
    Detta är en halmgubbe:

Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw man argument, är ett retoriskt grepp, som kan vara antingen en medveten taktik eller en form av argumentationsfel. En halmdocka används särskilt i ett läge då en motståndares verkliga argument kan vara svåra att bemöta rationellt.[1]

Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild. De förvrängda argumenten framstår på så sätt som absurda och blir lätta att bemöta. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört. Motståndaren tvingas då lägga sin energi på att förklara vad den egentligen menar, och hamnar därmed i ett defensivt läge. Halmdockor kan leda till att en debatts fokus fjärmar sig från kärnfrågan. Jämför rävsax.

Nu tar du med min eventuella bostadsort i ditt resonemang, vilket du inte vet någonting om. Jag tänker heller inte upplysa dig. Jag är helt färdig med att argumentera med dig. Det är fullständigt slöseri med tid och ger mig helt krasst ingenting tillbaka.

Famlar efter halmstrån ser jag.
    Vad fint att du kunde citera om detta med "halmgubbe".
    Vilket stämmer överens perfekt med sammanfattningen jag gav också..
    Jag skrev visserligen karikatyr , dock är det en synonym med "nidbild".

Jag sitter och fortfarande väntar på din bevisning om att SD vill ha asimilering.

"Nu tar du med min eventuella bostadsort i ditt resonemang, vilket du inte vet någonting om. Jag tänker heller inte upplysa dig. "

Verkligen? Kan du citera exakt där jag tar upp om din eventuella boendesituation? Citera det noggrant..  Nej det kan du inte, för du kommer med en driekt lögn här faktiskt.

Mitt inlägg #309 handlar, om hur JAG bor och hur det ser ut på MIN förort.
    Det var jag tydlig med när jag skrev också.
    Märkligt att du missade att se att jag skrev detta jag citera mig själv:
    "Vill du ha en del av vardagen vi har från min förort? Jag skriver det med risk att Dorian (och eventuellt DU ) skall sitta och göra  ÄKTA halmgubbar."

Sedan i stycket under så skrev jag hur det var på MIN förort.. D.v.s. Förorten som jag EnAnonumius bor på och min förorts vardag.

Jag har inte ens i det inlägget (#309) frågat dig, eller ens haft en fråga/utlåtande om "din boendesituation".  Du citerade ju hela mitt inlägg och ändåså lyclkades du sitta och anklga mig på helt felaktiga grunder, eller  mer rätt sagt på inga grunder, om att jag drar upp om din "boende situation".

Så varför sitter du direkt ljuger ihop om att jag har tagit upp om din boende situation? 
    Jag vill ha svaret på denna frågan.  

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Man)
    Solidaritet skrev 2015-01-21 14:26:05 följande:
    Att vänstergrupper skulle vara ett hot mot samhället är en åsikt. 
    Jag har läst om hur våldsam extremhögern är. Hur de attackerat vänsteranhängare. 

Jag läser inte Avpixlat. 
    Åsikt???
    Det finns ju många fall där vissa vänstergrupper attackerat oliktänkande även folkpartister och Centerpartister. Du blundar ju för sanningen precis som nassarna blundar för förintelsen!
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2015-01-22 12:46:50 följande:
    Åsikt???
    Det finns ju många fall där vissa vänstergrupper attackerat oliktänkande även folkpartister och Centerpartister. Du blundar ju för sanningen precis som nassarna blundar för förintelsen!
    Ett adekvat påtalande. Som jag håller med i.

• Froststar
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-22 10:13:20 följande:
    be att få låna hennes "Retorik 1" för gymnasieskolan, så kan du skriva lika "genomtänkta" inlägg, där du kan kopiera in definitioner på olika begrepp, och undvika något egentligt innehåll. Om du nu tycker att metaforer som "väderkvarnar" inte är tillräckligt slagfärdigt, menar jag.
    Lånar nog hellre EnAnonumius böcker än de du använder för att skriva inlägg som det ovan.

Jo, väderkvarnar fick fram just precis exakt det jag menade. Men tack för din omtanke.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • EnAnonumius
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-22 00:02:38 följande:

Vilken typ av problem då? Ingår de problem, med stenkastning och kriminalitet i förorter, bland dessa problem som skapas av olika kulturer?

Vad påstod jag det? citera, med inläggs nummer. 
    Nja, utjämnar klasskillnader gör man genom omfördelning av resurser. men du har kanske en annan tolkning av ordet.

vad har detta med saken att göra? Skrev du det här till just mig av någon särskild anledning? Använder du en vid definition av ordet integration som täcker det mesta, inklusive att anpassa marknader till varandra och liknande? ja, man sysslar med att integrera marknader. Så att...ja?

Nej jag har inte en egen definition av "integration" .. 

• EnAnonumius
    Froststar skrev 2015-01-22 15:04:56 följande:
    Lånar nog hellre EnAnonumius böcker än de du använder för att skriva inlägg som det ovan.

Jo, väderkvarnar fick fram just precis exakt det jag menade. Men tack för din omtanke.
    Precis en perfekt 100% bevisning av din poäng, stod  Ogenomtänkt för till och med.. 
    Måste ju säga att det var egentligen inte oväntat att han skulle bevisa dig rätt.
    Men det blir inte mindre kul för detta.

• Ronga

Din sambo är ju inte en SD anhängare, vore väldigt oklokt att bryta med honom pga hans släktingar. Vägra umgås med släkten bara.

Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Froststar
    EnAnonumius skrev 2015-01-22 16:09:16 följande:
    Precis en perfekt 100% bevisning av din poäng, stod  Ogenomtänkt för till och med.. 
    Måste ju säga att det var egentligen inte oväntat att han skulle bevisa dig rätt.
    Men det blir inte mindre kul för detta.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Ogenomtänkt
    Froststar skrev 2015-01-22 15:04:56 följande:

ja precis. vem vill vara en Don Quijote och skriva spaltmeter av ilskna inlägg mot inbillade oförrätter.
  • Ogenomtänkt
    EnAnonumius skrev 2015-01-22 16:02:37 följande:
    Vad påstod jag det? citera, med inläggs nummer. 
    Nja, utjämnar klasskillnader gör man genom omfördelning av resurser. men du har kanske en annan tolkning av ordet.

vad har detta med saken att göra? Skrev du det här till just mig av någon särskild anledning? Använder du en vid definition av ordet integration som täcker det mesta, inklusive att anpassa marknader till varandra och liknande? ja, man sysslar med att integrera marknader. Så att...ja?

Nej jag har inte en egen definition av "integration" .. 
    Eh...det var en fråga till dig, inte ett påstående. Därav frågetecknet. Förstår du inte skillnaden mellan frågor och påståenden?

Det skulle ju i så fall förklara varför du nästan aldrig svarar på frågor. Samt att du drar lans mot allt möjligt som ingen skrivit om dig.
Svar på tråden Sd-släktingar