• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Ogenomtänkt
    Anonym (Man) skrev 2015-01-22 12:46:50 följande:
    Åsikt???
    Det finns ju många fall där vissa vänstergrupper attackerat oliktänkande även folkpartister och Centerpartister. Du blundar ju för sanningen precis som nassarna blundar för förintelsen!
    Nja,

Att vissa extrema vänstergrupper utövar våld är fakta. Att detta utgör ett samhällshot är en åsikt.

Nu är det säpos åsikt så den väger ju rätt tungt. I alla fall om man tillhör dom som tror att säpo gör korrekta och objektiva bedömningar
  • Ogenomtänkt
    Froststar skrev 2015-01-22 15:04:56 följande:
    Lånar nog hellre EnAnonumius böcker än de du använder för att skriva inlägg som det ovan.

Jo, väderkvarnar fick fram just precis exakt det jag menade. Men tack för din omtanke.
    Det skulle vara väldigt intressant att höra dig förklara denna metafor. Vilka är väderkvarnarna här enligt dig? vem slåss mot dem och på vilket sätt?

• Froststar

Spilld tid. Eftersom de är väderkvarnar och inte riktiga tänkande människor som kan förstå innebörden i en text, som jag först trott, kommer inte en fortsatt förklaring att leda någonvart. Därmed är det som att slåss mot väderkvarnar. Poänglöst, dumt och spilld tid.

Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Solidaritet
    Froststar skrev 2015-01-22 21:49:52 följande:

Spilld tid. Eftersom de är väderkvarnar och inte riktiga tänkande människor som kan förstå innebörden i en text, som jag först trott, kommer inte en fortsatt förklaring att leda någonvart. Därmed är det som att slåss mot väderkvarnar. Poänglöst, dumt och spilld tid.

Tänk att vi ändå kan vara överens om något. Precis så känner jag gentemot dig och din vapendragare Sancho Panza.
    Maken till omaskerat hat är det sällan jag stöter på. En får hoppas att detta bara är ett nätbeteende.

Din signatur säger iofs allt om din inställning.

Ha en trevlig dag, förvänta dig inga svar på eventuella utfall.
  • Solidaritet
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-22 17:28:09 följande:
    Nja,

Att vissa extrema vänstergrupper utövar våld är fakta. Att detta utgör ett samhällshot är en åsikt.

Nu är det säpos åsikt så den väger ju rätt tungt. I alla fall om man tillhör dom som tror att säpo gör korrekta och objektiva bedömningar
    Ja, exakt. Dessutom var det inte extrema vänstergrupper man pratade om i inlägget, utan bara vänstergrupper. Då har man dragit vänsterhatet lite väl långt.

• Froststar
    Solidaritet skrev 2015-01-23 10:21:29 följande:
    Tänk att vi ändå kan vara överens om något. Precis så känner jag gentemot dig och din vapendragare Sancho Panza.
    Maken till omaskerat hat är det sällan jag stöter på. En får hoppas att detta bara är ett nätbeteende.

Din signatur säger iofs allt om din inställning.

Ha en trevlig dag, förvänta dig inga svar på eventuella utfall.
    Mycket glapp, inga bevis, enbart beskyllningar. Just en fin sammanfattning över en väderkvarn.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • EnAnonumius
    Froststar skrev 2015-01-23 10:38:28 följande:
    Mycket glapp, inga bevis, enbart beskyllningar. Just en fin sammanfattning över en väderkvarn.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ogenomtänkt

@ Froststar + EnAnonumious

Ni förstår inte metaforen att slåss mot väderkvarnar. Den betyder att man slåss mot påhittade/inbillade fiender eller oförätter, alltså fiender som inte existerar. Inte att man slåss mot "undermåliga" fiender.

Och därmed har Froststar helt rätt; EnAnonumious har hjälpt till att Slåss mot inbillade och påhittade oförätter.

• Dorian Ertymexx
    EnAnonumius skrev 2015-01-21 12:02:56 följande:
    Just det invandrare det är inte samma sak som att hoppa på enskilda individer.  Men det skall tydligen vara helt okey att snacka ned ett helt Parti baserat på enskilda individer.

Sedan så sitter många med dig och undra varför SD får så många röster. När man inte få ta upp om problematiken som är med invandrarna. Utan att det skall stämplas att man är rasist, "SD-vurmare" och andra nedvärderade epitet fån er  SÅ KALLADE antirasister.

Om du, och andra "Anti-SD'are" och "s.k antirasister" vägrar att se att det kan bli stora problem när man klumpar ihop människor från helt olika kulturer och religioner, som det är i olika förorter, utan någon som helst strukturell politisk plan på integration, så får det stå för dig/er. 

Det som är märkligt oavsett om det vari röd eller blå regering är att det har lags ned mer resurser på att ta emot flyktingar, men det läggs nästan inga resurser på integrationspolitik. Och det var problem med detta innan SD kom in och började föra sin politiska agenda och fick väljare.

Ja SD måhända vara i mångt och mycket ett missnöjesparti, och jag kommer aldrig att rösta på dem heller för deras HBT-politik och det hunden skiter stoppar jag i samma påse, dock så är jag inte ett dugg förvånad att de har fångat upp så många som de har gjort som är missnöjda med hur invandra politiken har skötts av de övriga partierna.

Jag ser fram emot att du på samma sätt försvarar S, V, MP och F! när SD-fansen börjar hacka på dem. Såvida du inte hycklar förstås?

Visst kan det bli problem när man klumpar ihop folk från olika kulturer och religioner. Vi märker ju problemen som uppstår när vi får hit skåningar till exempel, som kommer hit med sin rassetro och ska försöka passa in i riksdagen. De förstår ju inte alls hur demokrati fungerar, utan tror att de ska ha all makt för att de fick 13% av rösterna. Så visst, vi kan tömma Stockholm på "restsvenskar".

Bullshit. Invandringspolitiken har inte misskötts. Invandringen är inte i sig ett problem. Såvida man inte ogillar eller är rädd för folk som ser olika ut, förstås. Praktiskt taget allt som invandringen beskylls för är sociala problem som funnits hela tiden. När man talar om överrepresentation av invandrare så pekas det finger, när det på samma vis visas att överrepresentationen av män är extremt mycket större så gastas det om manshat. Allvarligt, man kan ha synpunkter på invandringen, men det är jäääkligt svårt att försvara SD och inte framstå som en rasist.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Linnea1994 skrev 2015-01-21 12:54:38 följande:
    Skillnaden är kanske att dessa ungdomar i förorten bedriver krig med vapen där även oskyldiga blir drabbade av förlupna kulor....
    Du menar att när unga kastar sten på invandrare i småorter så är det INTE oskyldiga som blir drabbade?

Då vet vi det.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Sd-släktingar