• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Marie14

Jag går in i vecka 13 på tisdag typ.
    Fick röda-rosa flytningar igår kväll. Höll på att svimma och kräkas när jag upptäckte dom.
    Blev lite mer under kvällen men ändå samlat.
    Idag så har det bara varit rosa.

Ringde KK och hon var så trevlig som svarade - hon trodde inte det var missfall. Jag har ont i blygdbenet men inte i magen,....bara i tarmarna.
    Oavsett vad som händer så blev jag så fint bemött. Jag fick verkligen fråga.

Ska försöka att inte pilla så mycket, men man är ju så nojjig.
    Någon som varit med om samma slags flytningar.

Sjuksköterskan sa att blodiga flytningar och små blödningar är så oerhört vanligt.

• Mirjam91

Nu är det dags! Var jättelänge sen jag skrev i tråden, men jag har följt er i tystnad.

Går in i vecka 13 imorgon. Gjorde VUL i vecka 10 efter mindre blödning. Allt var perfekt och läkarna sa att jag inte längre behövde vänta till vecka 13 för att "pusta ut" eftersom alla organ hade bildads och gulesäcken tillbakabildades.

Hur som helst.. Igår fick jag världens smärta till höger om svanskotan typ. Det gör djävulsk ont när jag går. När jag tar steget med höger fot får jag en skarp smärta som ibland strålar ner en bit i benet. Jag har börjat gå saktare och släpande med benet när det är som värst. Det gör mindre ont efter en god sömn för att sen komma tillbaka när jag rör på mig. Jag ringde 1177 som tror att det antingen är en nerv i kläm nu när allt flyttas runt och mjuknar till, eller att det är foglossning. Oavsett ville hon att jag skulle boka läkartid i veckan om det inte är bättre. Såå, har ni varit med om liknande och vad har hjälpt då? Vad tror ni att det kan bero på?

För övrigt har jag en mage som ser ut som vecka 20. Haha! Men det är ju mysigt att det syns än tvärtom :)

• naturbarn

10+5 idag, imorse och i torsdags så hade jag en lite "boll" som låg lite till höger ända upp till naveln . :) när jag reser mig så glider den ner i sin grotta igen, och jag känner livmoderns överkant ca 10 cm över blygbenet.

Himla lustigt att den kan flytta sig sådär, när den glidit ner igen så är magen helt platt när jag ligger ner.

Någon mer vars livmoder syns så tidigt?

Detta är andra barnet för mig, såg den senare med första.

Annars så är jag den suraste i världen, skitjobbigt!!

Vill vara glad och trevlig istället!

• KaDa89
    naturbarn skrev 2015-03-28 20:08:39 följande:

10+5 idag, imorse och i torsdags så hade jag en lite "boll" som låg lite till höger ända upp till naveln . :) när jag reser mig så glider den ner i sin grotta igen, och jag känner livmoderns överkant ca 10 cm över blygbenet.

Himla lustigt att den kan flytta sig sådär, när den glidit ner igen så är magen helt platt när jag ligger ner.

Någon mer vars livmoder syns så tidigt?

Detta är andra barnet för mig, såg den senare med första.

Annars så är jag den suraste i världen, skitjobbigt!!

Vill vara glad och trevlig istället!

Min BM sa att man inte kan känna livmodern förrän man närmar sig vecka 20. Innan det är det tarmar och annat som är svullet och flyttar på sig. Livmodern "gömmer" sig i bäckenet för att skydda bebis så länge det bara går... men jag har hört flera som säger att dom känner kanten tidigare!
  • Marie14
    Mirjam91 skrev 2015-03-28 18:50:33 följande:

Nu är det dags! Var jättelänge sen jag skrev i tråden, men jag har följt er i tystnad.

Går in i vecka 13 imorgon. Gjorde VUL i vecka 10 efter mindre blödning. Allt var perfekt och läkarna sa att jag inte längre behövde vänta till vecka 13 för att "pusta ut" eftersom alla organ hade bildads och gulesäcken tillbakabildades.

Hur som helst.. Igår fick jag världens smärta till höger om svanskotan typ. Det gör djävulsk ont när jag går. När jag tar steget med höger fot får jag en skarp smärta som ibland strålar ner en bit i benet. Jag har börjat gå saktare och släpande med benet när det är som värst. Det gör mindre ont efter en god sömn för att sen komma tillbaka när jag rör på mig. Jag ringde 1177 som tror att det antingen är en nerv i kläm nu när allt flyttas runt och mjuknar till, eller att det är foglossning. Oavsett ville hon att jag skulle boka läkartid i veckan om det inte är bättre. Såå, har ni varit med om liknande och vad har hjälpt då? Vad tror ni att det kan bero på?

För övrigt har jag en mage som ser ut som vecka 20. Haha! Men det är ju mysigt att det syns än tvärtom :)

Välkommen tillbaka.
    Låter hemskt med smärtan.

Det är så skönt att de kan "lugna" en...det är så mycket oro hela tiden för iallafall min del. Jag har varit så orolig idag och igår men när jag pratade med KK så blev jag lugn och kunde helt plötsligt sova några timmar som jag hade förlorat.
  • naturbarn
    KaDa89 skrev 2015-03-28 20:36:51 följande:

Min BM sa att man inte kan känna livmodern förrän man närmar sig vecka 20. Innan det är det tarmar och annat som är svullet och flyttar på sig. Livmodern "gömmer" sig i bäckenet för att skydda bebis så länge det bara går... men jag har hört flera som säger att dom känner kanten tidigare!

Jag kan mycket väl ha fel, men jag har svårt att tro att det skulle vara tarmarna. Den känns rund och lite hård, vågar inte trycka speciellt mycket. Jag tycker själv att det känns väldigt tidigt att jag känner den nu.

V 20 låter dock sent, tycker jag.

Men vad vet jag. ????
  • naturbarn

Frågetecknen skulle vara en skrattande smilie. :)

• Skogisen
    naturbarn skrev 2015-03-28 21:35:14 följande:
    Jag kan mycket väl ha fel, men jag har svårt att tro att det skulle vara tarmarna. Den känns rund och lite hård, vågar inte trycka speciellt mycket. Jag tycker själv att det känns väldigt tidigt att jag känner den nu.

V 20 låter dock sent, tycker jag.

Men vad vet jag. ????
    Fick MA i v 12-13 hade slutat utvecklad i v 7-8 o gyn sa att hade jag varit i v 12-13 så borde han ha känt o sett livmodern ovanför blygdbenet. Om man går på vad han säger så är v 20 sent men är väl som med allt annat olika för alla o väldigt beroende på hur livmodern ligger :)
  • Zam96

Jag fick en rosa flytning efter att jag och maken haft sex i torsdags. Jag som har varit otroligt orolig sedan plusset med sonen och sedan jag plussade denna gången också fick ju panik och tårarna rann där när jag skulle sova.

Dagen efter var det gul/bruna flytningar men jag hade ändå ont i magen till och från så framåt eftermiddagen åkte vi in till akuten eftersom vi inte har någon riktig kvinnoklinik som tar emot akut i närheten. Vi fick ett ultraljud och allt såg jättebra ut! Vecka 11+4 så exakt samma vecka som vi såg sonen för första gången på ultraljud.

Jag var ju på VUL 2 mars då jag var i vecka 8+1 ungefär men barnmorskan mätte embryot till 6+0 vilket läkaren igår konstaterade var totalfel. Så min beräkning har stämt super och jag har haft rätt om när jag hade ägglossning, vilket känns skönt. BF 11 oktober :)

Smärtan kom från tarmarna som läkaren tyckte sig se var lite förstoppade på ultraljudet och blödningen hade slutat men var antagligen bara ytligt efter sexet. Super att jag inte blödigt något efter ultraljudet heller, det var ju en gyn-undersökning och VUL där han även höll på att döda mig av smärta genom att vinkla för att kolla till äggstockarna.

• Zam96

Det där med att känna livmodern... I vecka 14-15 med sonen var min livmoder nästan vid naveln och barnmorskan kände den jättetydligt. Igår när jag träffade gynläkaren bekräftade han att min livmoder slutar ungefär fem-tio cm under naveln i vecka 11+4. Det sägs dock att i de flesta graviditeter slutar livmodern vid naveln i vecka 20+0.

Jag har kunnat känna min sedan vecka 8 så visst kan man känna livmodern tidigt!

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015