• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Marie14
    sk0skav skrev 2015-03-26 16:18:35 följande:

Är det någon mer än jag som INTE gjort ultraljud än utan väntar till då man "brukar" göra?

Känns som jag är ensam om det :p

Jag känner precis så också. Är i vecka 12. Fick missfall förra året. Är orolig men tänker att om det är något fel då visar det sig. De flesta graviditeter går ju bra. För mig skulle det innebära så stor oro att göra vul eller kub.kan inte förklara, jag vill ta det lugnt och lita och tro på att det ska bli bra.

gällande kubtest så är jag 28 år.barnmorskan berättade om testen men sa att det ar ovanlig i min ålder. Hur gammal är du?
  • Lillyros

Tack! Jag kräks inte men jag önskade att jag gjorde det! Magen står raaaaaakt ut! Och jag är uppsvälld och gasig! (Förlåt haha) får hålla i mig i diskbänken på jobbet å stå och pusta å frusta!

Allt smakar illa!!!! Bad sambon laga nått smakrikt men inte starkt förut...nu efter ångrade jag att jag åt! Då smaken liksom förvrids till nått äckligt efter!!!!:( kaffe kan man ju bara glömma! Haha...vet ju att de blir nått bra av det! Har kämpat iöver två år så jag borde vara tacksam!! Men jag mår fan pyton!!!

Frågade min bm om lergigan men måste få en läkartid till det! Suck! Är egen företagare och jag har ingen chans att komma ifrån för ens på måndag!

karolina84 skrev 2015-03-26 15:12:51 följande:

Lillyros, lider med dig. Jag vet hur det är :/ Man får testa sig fram. Jag har testat allt från ingefära, till åksjukeband till Lergigan Comp. Det sistnämnda hjälper mig att behålla maten (även om jag kräks ibland ändå). För mig har det mer handlat om att genomlida då inget hjälper och då handlar det om hårda rutiner. Finns saker man klarar av att stoppa i sig, aldrig bli hungrig, äta små portioner. Äta innan man går upp/direkt när man går upp och innan man går och lägger sig. Drick mycket vätska. Mitt tips är att kontakta din barnmorska. Hon hjälper dig med tips och hon rekommenderade mig en sjukskrivning till slut.

• dandelionkid

Vi har inte varit på UL än, men vi ska göra KUB efter påsk. Jag är 29 år. Förra gången slog tanken inte mig, då var jag 25 men blev aldrig frågad om intresse heller. Jag kan inte säga varför jag ville göra den här gången men jag går för det mesta på min första känsla och när hon frågade om intresse för kub så var min första tanke ja.

• dahlia92
    sk0skav skrev 2015-03-26 16:18:35 följande:

Är det någon mer än jag som INTE gjort ultraljud än utan väntar till då man "brukar" göra?

Känns som jag är ensam om det :p

Du är inte ensam Inte Heller sett min bebis. Är i v 13 nu och har bokat rul 6 maj så vi håller oss tills dess
  • noctura
    Lillyros skrev 2015-03-26 14:53:37 följande:

Är nån som har tips mot illamående??? Jag avlider snart!!:( hade jag haft ett jobb jag kunde sjukskriva mig på hade jag gjort det!!! Alla tips tas gladeligen emot!

Ingefärakapslar Som finns att köpa på tex Hälsokraft är värt att prova om du inte redan har gjort det :)
  • sk0skav
    Marie14 skrev 2015-03-26 18:11:30 följande:
    Jag känner precis så också. Är i vecka 12. Fick missfall förra året. Är orolig men tänker att om det är något fel då visar det sig. De flesta graviditeter går ju bra. För mig skulle det innebära så stor oro att göra vul eller kub.kan inte förklara, jag vill ta det lugnt och lita och tro på att det ska bli bra.

gällande kubtest så är jag 28 år.barnmorskan berättade om testen men sa att det ar ovanlig i min ålder. Hur gammal är du?
    Jag fyller 26 till sommaren.

Vad står kub och vul för?

Jag tror nog det ska gå bra denna gång för dig :)
  • sk0skav
    dahlia92 skrev 2015-03-26 19:44:12 följande:
    Du är inte ensam smile1.gif Inte Heller sett min bebis. Är i v 13 nu och har bokat rul 6 maj så vi håller oss tills dess smile1.gif
    Vi fick tid 1 Juni :) .

Vad står rul för?

Haha jag kan typ inga förkortningar :p
  • Marie14
    sk0skav skrev 2015-03-26 20:26:59 följande:
    Jag fyller 26 till sommaren.

Vad står kub och vul för?

Jag tror nog det ska gå bra denna gång för dig :)
    Tack för uppmuntran!

vaginalt ultraljus och kub vet jag inte, men det är att kolla kromosomavvikelser, sannolikhet att det är avvikande alltså. Vet inte heller exakt vad det är.

Just idag har jag så himla mycket växtvärk, drar och sliter.
    Tänker att vecka 12 är tillväxtperiod, livmodern ska ju upp ur bäckenet nu....:)

• Mrspalsson

Tyvärr verkar det inte så:( riklig blödning igår.. Mindre men ändå blödning idag.. Tid hos gyn imorgon.. Rätt säker på missfall.. Bättre lycka nästa gång:) känner mig ändå inte helt nere, har en dotter och den graviditeten gick på en gång, så det var nog bara inte "rätt" nu, tror inte det tar lång tid innan vi blir gravida igen... Men de är klart att detta sätter spår i en.. Blir söker mer (om möjligt) nojjig nästa gång!

Flerattälska skrev 2015-03-24 19:52:00 följande:

Jag förstår verkligen din oro. Jag håller tummarna för att det bara var en skör slemhinna som orsakade blödningen och att blödningar håller sig borta i fortsättningen.

• noctura

[quote=75069600][quote-nick]karolina84 skrev 2015-03-26 15:20:21 följande:[/quote-nick]Idag går jag in i vecka 12 (11+0) och enligt 1177 så är det i slutet på den här veckan som missfallsrisken minskar.

Jag har funderat lite.

Varför säger man vecka 12 om det är 13? Var det för att man förr benämnde 12+0 som vecka 12?

Har även hört att det bara är en riktlinje, vilket då får mig att fundera på om man inte borde ha bättre koll idag med statistik och grejer? :)

Och om det bara är en riktlinje borde det ju finnas ett spann? 12-13? 10-13, 12-14?

Antingen är det hormoner, eller är det bara jag som person som vänder och vrider på saker :) Men har någon vänlig skäl bollat detta med sin barnmorska? ;)[/quote

Hittade en bra förklaring. Det skiljer sig ofta mellan hur vården uttrycker vilken vecka man är i och hur de flesta blivande föräldrar uttrycker det. När en blivande förälder säger "jag är i vecka 20" brukar det betyda att 19 hela veckor har gått, och att man befinner sig i den påbörjade 20:e veckan. Kanske har det gått tre dagar in i den 20:e veckan. Detta kallar en barnmorska för vecka 19 + 3. Det beror på att vården enbart räknar de hela veckorna, plus dagarna i den påbörjade veckan.

Hänger du med? :)

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015