Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
I lördags:
Jag tycker snarare att det är tvärtom, sedan huvudet la sig neråt att det inte wobblar omkring lika mycket. När jag är ledig känns det som att det är mer liv i magen än när jag jobbar. Oftast märker jag nog av att den trycker ut en fot eller två.
25 augusti
Igår kände jag mindre rörelser eller hann inte märka av det och på kvällen var magen mest som en välpumpad boll och det tryckte mycket, mer eller mindre obehagligt på sidorna, typ på undersidan av magen. Idag har bebisen varit mer aktiv tack och lov, då jag blev lite nojig efter gårdagen, men totalt sett är den inte lika bufflig.
Ändrar era bebisar också rörelsemönster? Jag tycker jag märker av betydligt mindre sedan bm konstaterade att den hade huvudet neråt, men samtidigt mer sammandragningar eller tryck utåt av kroppen. Jag tyckte sammandragningarna var tydligare med tidigare barn då jag hade moderkakan fram, nu är jag mer osäker.
Just nu är det mest tryck uppåt med en fot eller två och lite att det kittlar nertill eller strax under bröstet. En kollega tyckte att magen hade sjunkit idag jämfört med i måndags om det inte berodde på kläderna förstås.
Jag är inte speciellt stor i vanliga fall heller, och har alltid haft små magar under graviditeterna (även om jag känt mig enorm).
Mitt svar på att jag var "för liten" för att vara i åttonde månaden (kommenterat av en rejält överviktig person): "Mina gravidkilon kommer i alla fall inte sitta kvar speciellt länge efteråt, eftersom jag inte mulat i mig mat och godis varken innan, under eller efter graviditeten."
Jag har också svarat på undran om det verkligen finns en bebis därinne med: "Nej. (liten paus) Det är faktiskt två." (fast jag inte väntade tvillingar)
Svärfars kommentar när jag var gravid en av de första gångerna: "Vad tjock du börjar bli!"
"Du med!", blev mitt svar.
Jag syr medeltidskläder, och vi var på en medeltidsmarknad en gång när jag var höggravid (dottern föddes tre dagar senare) i stekande sol och 30 grader i skuggan och fullt uppklädd i två lager ylle och huvudbonad. En helt främmande man kommer fram, petar på min mage och säger: "Den där är väl inte på riktigt, va?" "Jo", svarar jag, "men eftersom jag gillar medeltiden kommer jag att sätta ut barnet i skogen när det är fött."
Jag är liksom inte alls så "snäll" som jag brukar vara när jag är full av hormoner och trött i rygg och sinne efter en lång graviditet...
Tänkte slinka in här! (Läst lite i era inlägg men har ej själv skrivit nåt. Är ny på fl) Har planerat snitt 6 oktober! Men börjar kännas väldigt jobbigt och helt plötsligt!? Hela graviditeten har varit hyfsat ok men nu har allt ändrats. Har onda förvärkar (sammandragningar med mens ont i ryggen låren och magen) och kan inte sova om nätterna! Och är svullen och orkar inget! Är så trött på detta och får panik över att om jag måste dra med det här i 32 dagar till. Hur gör ni som börjat tröttna och har ont för att driva tiden? Rädd att bli deppig innan bebis kommer.
Mammalovis; Åh vad jobbigt du har det! Hoppas sammandragningarna lugnar sig och/eller att du iaf får göra nån kontroll som visar att det "bara" är normalt och inte att fl är igång så att säga. Förstår ju det där inatt man inte vill gå hemma för länge innan heller för vi som haf barn vet ju att det inte alltid innebär så mkt mer vila bara för det (beroende på hur situationen ser ut förstås)
Men hur var det, du jobbar heltid eller'? Kanske iaf kunde trappa ner och gå hem nån vecka tidigare än du planerat.
Själv är jag lite stressad. Har heller inget förberett i stort sett. Vi har nästan allt vi behöver, och vi har diskuterat "sovlösningarna" vi tänkt ha i början (att pappan och storebror sover i vårt sovrum och jag och lillebror i barnrummet) har köpt en uppblåsbar madrass som är rätt hög som jag hoppas kunna ligga någorlunda bekvämt i, och lillebror får sova i babynest bredvid om han vill ligga "själv" annars får han vara jämte mig... Om jag inte kommer i/ur sängen så får vi göra tvärtom i början iaf, att sambon flyttar in i barnrummet så behåller jag våran sköna säng... Bara det att allt jag kommer behöva finns i det andra rummet och det blir meckigt att flytta allt fram och tillbaka :/
Kläder har vi ju både från storebror och sånt jag fått rätt nyligen samt även köpt lite mytt, MEN jag behöver ju gå igenom samt tvätta och hitta nån bra förvaringsplats åt dom, vi har uruselt med förvaring här!! Lyckades tömma en låda ur storebrors byrå men får se hur långt det räcker.. Sen har vi två våningar med och jag antar att det blir rätt opraktiskt för mig att som nyförlöst springa upp och ner särskilt när jag är ensam med smågrabbarna... Stressad över pusslandet och förberedandet där liksom!
Babyskyddet är kvar men det ska vi få låna från sambons bror bara det att de har ännu inte köpt en ny stol åt sin son som ännu bara är drygt 7 mån så det skiftet får gå snabbt sen. Vill gärna ha basen monterad och klar 2 veckor innan bf men så vill man ju inte stressa på dom i bytet heller... Phew!
Har tänkt jobba 4 veckor till (då går jag prick en vecka innan bf) och just nu sitter jag och lär upp syrran som ska vicka under tiden jag är borta, mkt att gå igenom och nu är det dessutom massa förberedelser inför revisionen vi ska ha nästa vecka) tycker också jag har väldigt många sd, och en del kraftiga. Har väl aldrig gjort rent ont än men visst kan de vara täta och intensiva. Har också moderkakan i bakvägg, hade jag även förra ggn. Tycker jag känt tydliga sammandragningar iaf sen halva graviditeten, nu betydligt tätare då såklart. Alltid när jag reser mig upp från liggande eller sittande blir magen stenhård. Sen vet jag inte om det kanske ibland bara är bebisen som liksom sträcker ut sig så det spänner, eller om det verkligen är en sd. Tror inte han ligger med huvudet neråt än, förmodligen fixerar han sig inte heller för det gjorde aldrig storebror.
Jag hoppas att jag ska hinna fixa allt hemma, samt avsluta på jobbet, samt gärna gå hemma några dagar och ladda innan lillebror vill ut! Har bokat en frisörtid 4 dagar innan bf som känns som en "milstolpe" liksom, efter DET är han välkommen typ
men allt kan hända! Brorsan var punktlig så jag tror ju definitivt inte att jag kommer gå på övertid men vi får se! Hade också en störtförlossning, med första då dessutom ju. Så är lite smånervös över att inte hinna in osv....
garin: Vad skönt att läsa om fler som inte fixat så långt heller. På något sätt tror jag att man är coolare med tredje barnet, då man ändå har det mesta hemma och det känns som att 6 veckor är så gott om tid, men om saker nu händer i förtid (vilket jag egentligen inte tror) så är ju läget ett annat.
Jag får väl roa mig med att vika tvätt i helgen så kan jag packa ner amningskläder och ett par mysbyxor i alla fall samt hygiensaker som schampo och liknande. Borsten får väl slinka ner det sista. Likaså har vi ju köpt lite nytt till bebisen, men det är bara en tröja, byxor och pyjamas i 56, så det kan ju vara tokstort om jag får en 50-cms igen. Jag tycker det har varit så svårt att hitta en färgglad body med omlottknäppning i storlek 50. Alla färggladare kläder börjar i 56 med vanlig knäppning på de vanligaste klädkedjorna, tycker jag, likaså pyjamasarna. Jag höll i vita kläder med blå stjärnor på Ica Maxi för några månader sedan, men då kändes det för pojkigt, nu ångrar jag snarare att jag inte köpte då, för då hade vi ju i alla fall haft något nytt i 50, även om Ica kan vara stora i storlekarna (upptäckte vi med förra bebisen).
Natten har i alla fall inte inneburit så många sammandragningar och än har jag knappt rört mig hemma, så relativt lugnt tack och lov. Jag hoppas det handlade om stress inför sambon var borta eller bebisens behov att sjunka längre neråt, så det kan lugna sig. Det känns ju minst lika stressande att inte få göra något även om det kan vara trevligt att få tid att läsa böcker och virka också.
Jag får väl se till att hitta inlägget till babyskyddet innan vi tvättar imorgon, så det kan parkeras i bilen och en punkt på listan kan bockas av.
Är det någon som har fått problem med klåda? Har googlat lite på det och framförallt ska man då hålla koll på värdena.
Nu har jag inte tagit några prover på 5 veckor (eftersom bm inte tyckte att det skulle behövas sist) och det har börjat klia jättemycket på huden! Värst är det på kvällen. Jag ska till bm på slutet av nästa vecka. Bör jag kolla upp det tidigare eller ska jag vänta?
Är det ngt mer jag ska tänka/håll koll på i samband med detta?
Är det någon som har fått problem med klåda? Har googlat lite på det och framförallt ska man då hålla koll på värdena.
Nu har jag inte tagit några prover på 5 veckor (eftersom bm inte tyckte att det skulle behövas sist) och det har börjat klia jättemycket på huden! Värst är det på kvällen. Jag ska till bm på slutet av nästa vecka. Bör jag kolla upp det tidigare eller ska jag vänta?
Är det ngt mer jag ska tänka/håll koll på i samband med detta?
Hej på er! Är det någon som vet något om att vara gravid och sjuk? Jag är i vecka 37 och har blivit förkyld.. med lite feber tror jag, har inte tempat under hela graviditeten så vet inte riktigt vad jag brukar ligga på.
Jag jobbar fortfarande. Borde man stanna hemma och vila eller kan jag jobba trots att jag inte mår helt bra? Ogravid hade jag gjort det men blir osäker nu med plutten i magen..