• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Karriärskvinna

Jag fick in i vecka 36 igår och ska fortsätta på mitt kontorsjobb två veckor till. Mår riktigt bra men känner av lite foglossning så det blir ju inga promenader direkt...

• enplattspåjorden
    Fru Hermelin skrev 2015-09-03 11:28:06 följande:
    Hej! Vad spännande med en trea smile1.gif
    Tufft dock med dina besvär! Var också i det närmsta orörlig från v29 förra grav (dottern var på väg ut i förtid och blev sen sjukskriven på heltid) och det är kämpigt!

Denna gången har i det avseendet gått betydligt bättre, men nu börjar det bli rejält kämpigt.

Hoppas du får må okej fortsättningsvis! Hur stora är dina andra barn?
    Dom är 3 och 5 år, så de är ändå relativt självgående :)

Det är bara trist att tiden går så mycket långsammare när man går hemma!

Hur länge till ska du jobba?
  • garin

Ja nu märks det att det börjar dra ihop sig för oss alla! Imorgon har jag gått 35 fulla veckor och har således prick 5 veckor till bf. Har tänkt jobba 4 veckor till så vi får se hur det går. Jobbar visserligen på kontor men det kan vara tillräckligt jobbigt ändå. Man är borta rätt långa dagar trots 80% pga rätt lång pendling samt lämning och hämtning av blivande storebror på dagis varje dag. Och koncentrationen är ju inte direkt på topp på jobbet..
    Avundas er som väntar första barnet som har en helt annan möjlighet till vila än vad vi andra har särskilt som sonen här är rätt liten än, 17 månader idag. Och väldigt mammig. Sover sällan en hel natt samt är morgonpigg uppå det. MEN det är underbart med barn och jag ser fram emot allt lillebror har att erbjuda oss framöver

• destiny391

Jag ar sa redo att sluta jobba nu! Nasta Fredag ar min sista dag, jag Kommer da vara 33 + 5. Jag jobbar pa kontor Och skulle egentligen jobbat 2 veckor till men flyttade fram det Och det ar jag valdigt glad for nu! Foglossningen gor det extra jobbigt sa nu raknar jag ner :)

• MyRoundabout

Jag kommer jobba till BF, men jag jobbar hemifrån och kan styra min arbetsdag helt och hållet själv. Har till och med fått OK att ta tupplurar om det behövs. =P Däremot känns det som att det är mycket kvar att fixa med innan bebis får komma, är i v. 36 nu. Inplanerat vändningsförsök på tisdag, så det kan ju bli inplanerat snitt om vi har otur. 
    I dag har jag varit med död än levande, sov ruskigt dåligt inatt och då blir verkligen hela dagen förstörd. 

Vi har nyss flyttat dessutom, så lägenheten är i kaos och vi väntar på att hyresvärden ska fixa lite innan vi kan packa upp det sista. Till råga på allt fattas det bultar till spjälsängen. Känns som att inget blir klart liksom. 

• mammalovis

Ja, här har jag svårt att hålla reda på veckorna, men upptäckte nyligen att jag visst var i vecka 34 när jag tittade i almanackan. Den 17/8 konstaterade jag att det var två månader till bf, sedan kändes 8 veckor kvar väldigt länge, men sedan missade jag visst en vecka. Men så är det väl med tredje barnet, man hänger inte riktigt med. Jag märker dock att bebisen reagerar på plötsliga ljud från barnen.

Senaste dagarna har sammandragningarna ökat radikalt och även börjat göra ont ibland, plus att jag haft lite kväljningar idag. Det gör mig lite smått nervös över att jag redan kanske börjat öppna mig. Bm sa att som omföderska kan man vara öppen 4-5 cm länge utan att veta om det. Då förra förlossningen gick fort på 1,5 timmar från 2-3 värk, så börjar det bli lite nervöst. Imorgon är sambon iväg i Göteborg 20 mil bort, men som tur är grannen hemma om det till nöds skulle vara något. Bebis kan ju dock stanna till åtminstone vecka 37-38-39 i alla fall och jag har ju tänkt jobba 5 veckor till ... Som det känns nu undrar jag hur det ska gå. Som tur är har jag smågrupper med elever så jag får ju ändå sitta ner 30-35 minuter varje lektion, men har en del sammandragningar ändå.

Sedan tycker jag det är svårare att skilja på vad som är en sammandragning och inte. Jag har ett fettlager under magen och ena stunden är hela magen stenhård och nästa hela utom det lilla fettet under magen. Så frågan är om det också är en sammandragning då de kan kännas och spänna ännu mer?

Igår kväll var magen hård nästan hela kvällen trots att jag satt ner vid datorn och tog det lugnt. Hur känner ni andra det som har moderkakan bak? Med de andra två var sammandragningarna så tydliga med moderkakan i framvägg så jag behövde inte fundera, då jag inte kände så mycket sparkar eller andra rörelser.

• Bf29okt
    Fru Hermelin skrev 2015-09-03 11:22:03 följande:

Halloj

Är det någon som slutat jobba än? Är i v34 nu och min barnmorska rådde mig idag att försöka sluta jobba väldigt snart. Har svårt att ens ta mig till och från jobbet på pendel och tunnelbana och får ligga i 1,5-2 timmar med intensiva sammandragningar var 5-10 min när jag väl kommit hem. Dessutom har jag en hel del problem med vena cava-syndromet, så pass att jag höll på att tuppa av vid två tillfällen härom dagen. Hade egentligen tänkt jobba september ut, men börjar nog känna att det blir lite mastigt.

Samtidigt känns det tidigt att gå redan 6 veckor före Bf. Men det kanske inte är så konstigt? Hur resonerar ni andra?

Hej! Jag slutade jobba i vecka 30 och tycker att det är helt underbart! Från början hade jag tänkt jobba in i det sista men så fick jag foglossning och karpaltunnelsyndrom. Har ett rättså fysiskt krävande jobb så fick beviljat graviditetspenning. Klart att det kändes konstigt i början att bara gå hemma men det var helt enkelt inte värt att slita ut sig och må dåligt pga av jobb! Det är guldvärt att kunna gå och vila när man vill och att bara kunna mysa innan bebisen kommer . Tycker absolut att du ska vila och ta det lugnt och lyssna på din kropp, den vet bäst!
  • Elesif

Hej!
    Jag har lite funderingar angående fosterrörelser och tänkte höra hur ni upplever det. Jag är i vecka 34, 33+5 och har känt av att bebisen inte rör sig på samma sätt längre som för någon vecka sedan. Jag antar att det är trångt, för jag tycker inte ens att min mage är så stor. 

Han rör sig regelbundet under nästan hela dagen men det är betydligt mindre rörelser. Någon buff då och då och nån spark om man har tur. Jag vill ju helst att han ska sparka mig i revbenen hela dagen som jag är van vid så att jag kan känna mig lugn Tungan ute

Jag vet inte om jag ska ringa förlossningen eller inte för jag tror väl egentligen inte att det är nån fara men jag är så himla nojig att jag ska ignorera min magkänsla och nåt går fel. Men som sagt, han rör sig ju under nästan hela dagen och ibland buffar han i en halvtimme nästan non-stop.

Hur skulle ni resonera?
    Tacksam för svar =)

• Annapanna2
    Elesif skrev 2015-09-04 10:33:30 följande:

Hej!
    Jag har lite funderingar angående fosterrörelser och tänkte höra hur ni upplever det. Jag är i vecka 34, 33+5 och har känt av att bebisen inte rör sig på samma sätt längre som för någon vecka sedan. Jag antar att det är trångt, för jag tycker inte ens att min mage är så stor. 

Han rör sig regelbundet under nästan hela dagen men det är betydligt mindre rörelser. Någon buff då och då och nån spark om man har tur. Jag vill ju helst att han ska sparka mig i revbenen hela dagen som jag är van vid så att jag kan känna mig lugn Tungan ute

Jag vet inte om jag ska ringa förlossningen eller inte för jag tror väl egentligen inte att det är nån fara men jag är så himla nojig att jag ska ignorera min magkänsla och nåt går fel. Men som sagt, han rör sig ju under nästan hela dagen och ibland buffar han i en halvtimme nästan non-stop.

Hur skulle ni resonera?
    Tacksam för svar =)

Du kan ju alltid ringa och kolla! Det känns nog bättre då. Det låter ju helt normalt men kan vara skönt att få höra det från barnmorskan :) Om dom gör bedömningen att du kanske borde komma in för koll är det bara att åka dit. Känns alltid bättre att bolla med någon som vet! Jag tycker man ska lyssna på sin magkänsla.
  • Embla twopointoh
    Elesif skrev 2015-09-04 10:33:30 följande:

Hej!

Hur skulle ni resonera?
    Tacksam för svar =)

Jag upplever också att Yttepyttet rört lite mindre på sig senaste veckan, men det härrör jag till att det blir allt trängre därinne allt eftersom hon växer. Tidigare så sparkade hon ordentligt, nu känns det mer som buffar och som hon sträcker på sig. Så har det varit för alla mina barn (detta är nummer sex).

Men om du känner dig orolig, så ring till BM och fråga. Mammors magkänsla ska man inte ta lätt på.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015