• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Elesif
    Embla twopointoh skrev 2015-09-04 11:56:54 följande:
    Jag upplever också att Yttepyttet rört lite mindre på sig senaste veckan, men det härrör jag till att det blir allt trängre därinne allt eftersom hon växer. Tidigare så sparkade hon ordentligt, nu känns det mer som buffar och som hon sträcker på sig. Så har det varit för alla mina barn (detta är nummer sex).

Men om du känner dig orolig, så ring till BM och fråga. Mammors magkänsla ska man inte ta lätt på.
    Tack för svar!
    Ja jag hoppas att det är så, vi har ju inte haft några komplikationer iaf hittills. Min bm sa att jag skulle ringa förlossningen om jag var orolig, hon kunde inte ge några svar så det kändes ju urdumt. Jag funderar om jag ska ringa och fråga typ "när man ska vara orolig" och så känns det dumt att störa där i onödan och så känns det dumt att skjuta på det. Idag har han rört sig hela tiden från 09:30 när jag klev upp tills nu 12:00 iaf.
  • MyRoundabout
    Elesif skrev 2015-09-04 12:01:20 följande:
    Tack för svar!
    Ja jag hoppas att det är så, vi har ju inte haft några komplikationer iaf hittills. Min bm sa att jag skulle ringa förlossningen om jag var orolig, hon kunde inte ge några svar så det kändes ju urdumt. Jag funderar om jag ska ringa och fråga typ "när man ska vara orolig" och så känns det dumt att störa där i onödan och så känns det dumt att skjuta på det. Idag har han rört sig hela tiden från 09:30 när jag klev upp tills nu 12:00 iaf.
    Min BM sa att om man kände sig orolig skulle man lägga sig på vänster sida i två timmar och räkna fosterrörelser. Om man kände 10 gånger på de två timmarna skulle det vara lugnt. Om man nu har tid att ligga still i två timmar... =P
    Jag har testat nån gång och fått ihop 10 rörelser på tyo en halvtimme, så då blir man ju lugnad. =)
  • Embla twopointoh
    Elesif skrev 2015-09-04 12:01:20 följande:
    Tack för svar!
    Rör han sig hela tiden/under långa perioder så skulle inte jag vara orolig. Om rörelserna skulle komma mer sällan jämfört med tidigare skulle jag kolla upp det. Men det är som sagt du som måste ta beslutet att ringa förlossningen, för det är bara du som vet. Det är bättre att ringa en gång för mycket än en gång för litet, och de är vana på förlossningen både att ta hand om oroliga mammor (oavsett om oron är befogad eller ej) och göra bedömningar över telefon. Det kanske beror på landsting, men de av mina vänner som varit det minsta oroliga över minskade fosterrörelser har fått åka in samma dag för en kontroll (inget av fallen var det någon fara).
  • Skogisen

Haft återbesök hos bm idag då mitt sf mått inte va vad det borde förra fredagen, idag va vi tillbaka på kurvan så mest troligt låg bebben bara konstigt förra gången :) har börjat få små utslag på magen o dom kliar nå galet, är dock bara 10-12 st än så länge o går o leva med o bm sa inget om dem så tänker att det inte är nå konstigt, någon mer som har utslag? Lillskiten i magen har kilat fast fötterna under revbenskanten på höger sida o det är väl inte bara jätte bekvämt men tydligen så dom brukar vilja ligga :p

• Embla twopointoh
    Skogisen skrev 2015-09-04 14:37:50 följande:

Haft återbesök hos bm idag då mitt sf mått inte va vad det borde förra fredagen, idag va vi tillbaka på kurvan så mest troligt låg bebben bara konstigt förra gången :) har börjat få små utslag på magen o dom kliar nå galet, är dock bara 10-12 st än så länge o går o leva med o bm sa inget om dem så tänker att det inte är nå konstigt, någon mer som har utslag? Lillskiten i magen har kilat fast fötterna under revbenskanten på höger sida o det är väl inte bara jätte bekvämt men tydligen så dom brukar vilja ligga :p

Vad skönt!

Ett par av mina barn har också kilat in fötterna vid revbenen, det kan göra riktigt ont! Speciellt en av mina pojkar gjorde det, och då tog jag en isbit eller något annat kallt och höll mot punkten där han hade fötterna, och då drog han undan dem illa kvickt.Glad
  • Skogisen
    Embla twopointoh skrev 2015-09-04 15:08:07 följande:
    Vad skönt!

Ett par av mina barn har också kilat in fötterna vid revbenen, det kan göra riktigt ont! Speciellt en av mina pojkar gjorde det, och då tog jag en isbit eller något annat kallt och höll mot punkten där han hade fötterna, och då drog han undan dem illa kvickt.Glad
    Oh det måste jag prova, risken är väl bara att galningen jag har inne i magen får för sig att köra hela sitt ninja register om den inte får ha fötterna där, ska prova ändå :)
  • Finalisten

Är sååå less på alla kommentarer man får!! När andra vänners barn inte lyder och hittar på hyss är dom inte söliga med att slänga ur sig "vänta du bara snart är du också här"..

Eller "oj vad liten mage du har finns det ens en bebis där inne"

Usch önskar folk kunde hålla sina dumma kommentarer för sig själva :@

• mammalovis
    Elesif skrev 2015-09-04 10:33:30 följande:
    Hej!
    Jag har lite funderingar angående fosterrörelser och tänkte höra hur ni upplever det. Jag är i vecka 34, 33+5 och har känt av att bebisen inte rör sig på samma sätt längre som för någon vecka sedan. Jag antar att det är trångt, för jag tycker inte ens att min mage är så stor. 

Han rör sig regelbundet under nästan hela dagen men det är betydligt mindre rörelser. Någon buff då och då och nån spark om man har tur. Jag vill ju helst att han ska sparka mig i revbenen hela dagen som jag är van vid så att jag kan känna mig lugn Tungan ute

Jag vet inte om jag ska ringa förlossningen eller inte för jag tror väl egentligen inte att det är nån fara men jag är så himla nojig att jag ska ignorera min magkänsla och nåt går fel. Men som sagt, han rör sig ju under nästan hela dagen och ibland buffar han i en halvtimme nästan non-stop.

Hur skulle ni resonera?
    Tacksam för svar =)
     Jag är beräknad till 17/10 och så här skrev jag i tidigare inlägg om samma sak:

I lördags:
    Jag tycker snarare att det är tvärtom, sedan huvudet la sig neråt att det inte wobblar omkring lika mycket. När jag är ledig känns det som att det är mer liv i magen än när jag jobbar. Oftast märker jag nog av att den trycker ut en fot eller två.

25 augusti
    Igår kände jag mindre rörelser eller hann inte märka av det och på kvällen var magen mest som en välpumpad boll och det tryckte mycket, mer eller mindre obehagligt på sidorna, typ på undersidan av magen. Idag har bebisen varit mer aktiv tack och lov, då jag blev lite nojig efter gårdagen, men totalt sett är den inte lika bufflig.

Ändrar era bebisar också rörelsemönster? Jag tycker jag märker av betydligt mindre sedan bm konstaterade att den hade huvudet neråt, men samtidigt mer sammandragningar eller tryck utåt av kroppen. Jag tyckte sammandragningarna var tydligare med tidigare barn då jag hade moderkakan fram, nu är jag mer osäker.

Just nu är det mest tryck uppåt med en fot eller två och lite att det kittlar nertill eller strax under bröstet. En kollega tyckte att magen hade sjunkit idag jämfört med i måndags om det inte berodde på kläderna förstås.

• Sommarsolen
    Finalisten skrev 2015-09-04 15:59:47 följande:

Är sååå less på alla kommentarer man får!! När andra vänners barn inte lyder och hittar på hyss är dom inte söliga med att slänga ur sig "vänta du bara snart är du också här"..

Eller hur! Så fort något barn gjort något får man höra "nu vet du vad som väntar!!" Osv..
  • Embla twopointoh
    Finalisten skrev 2015-09-04 15:59:47 följande:

Jag är inte speciellt stor i vanliga fall heller, och har alltid haft små magar under graviditeterna (även om jag känt mig enorm).

Mitt svar på att jag var "för liten" för att vara i åttonde månaden (kommenterat av en rejält överviktig person): "Mina gravidkilon kommer i alla fall inte sitta kvar speciellt länge efteråt, eftersom jag inte mulat i mig mat och godis varken innan, under eller efter graviditeten."

Jag har också svarat på undran om det verkligen finns en bebis därinne med: "Nej. (liten paus) Det är faktiskt två." (fast jag inte väntade tvillingar)

Svärfars kommentar när jag var gravid en av de första gångerna: "Vad tjock du börjar bli!"
    "Du med!", blev mitt svar.

Jag syr medeltidskläder, och vi var på en medeltidsmarknad en gång när jag var höggravid (dottern föddes tre dagar senare) i stekande sol och 30 grader i skuggan och fullt uppklädd i två lager ylle och huvudbonad. En helt främmande man kommer fram, petar på min mage och säger: "Den där är väl inte på riktigt, va?" "Jo", svarar jag, "men eftersom jag gillar medeltiden kommer jag att sätta ut barnet i skogen när det är fött."

Jag är liksom inte alls så "snäll" som jag brukar vara när jag är full av hormoner och trött i rygg och sinne efter en lång graviditet...
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015