• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Filuribur1
    Silverguld skrev 2015-09-12 06:26:18 följande:

Hej allihopa! Jag har de senaste veckorna haft mycket sammandragningar, men nu de två senaste nätterna har det mer övergått till förvärkar då de gör ont och inte kan vilas bort (ligger ju bara och försöker sova!).. Igår under dagen hade jag sammandragningar/förvärkar större delen av dagen men ändå hanterbart så jag kunde jobba som vanligt. Inatt var det helt sjukt, vaknade minst en gång i halvtimmen från 23 när jag la mig till 03 när jag tillslut gav upp, har sedan legat vaken från 03 med förvärkar, mensvärk och en molande känsla i underlivet. Nu gav jag upp och sitter i soffan istället, känner fortfarande av allt men inte lika kraftigt nu när jag sitter upp istället för att ligga. Någon som känner igen sig? Jag ska bara jobba veckan ut och sen är jag ledig.. Ska bli väldigt skönt!

Igår och kvällen innan dess hade jag också kraftig mensvärk som kom med cirka 20 minuters mellanrum och det var som att jag hade en lång, konstant sammandragning däremellan. Det började avta lite framåt eftermiddagen igår men menssmärtor kommer o går lite ibland fortfarande. Samtidigt känner jag att hon trycker neråt. Antar att det är ett tecken på att nånting är på gång och förbereds men går in i vecka 38 på onsdag så tror att det fortfarande bara är övning men hoppas att det betyder att det inte dröjer länge innan det är skarpt läge.

Men de säger ju det - ta en alvedon o en varm dusch/bad och om det bara är förvärkar så ska det underlätta. Men skönt för dig att du snart jobbat klart så du kan vila lite sen :)
  • Silverguld
    Filuribur1 skrev 2015-09-12 06:42:25 följande:
    Igår och kvällen innan dess hade jag också kraftig mensvärk som kom med cirka 20 minuters mellanrum och det var som att jag hade en lång, konstant sammandragning däremellan. Det började avta lite framåt eftermiddagen igår men menssmärtor kommer o går lite ibland fortfarande. Samtidigt känner jag att hon trycker neråt. Antar att det är ett tecken på att nånting är på gång och förbereds men går in i vecka 38 på onsdag så tror att det fortfarande bara är övning men hoppas att det betyder att det inte dröjer länge innan det är skarpt läge.

Men de säger ju det - ta en alvedon o en varm dusch/bad och om det bara är förvärkar så ska det underlätta. Men skönt för dig att du snart jobbat klart så du kan vila lite sen :)
    Känner också trycker neråt, men enligt min barnmorska är vår lilla fixerad redan. Jag går in i vecka 38 (37+0) imorgon, så för min del får det gärna sätta igång nästa vecka någon gång, haha. Men har googlat runt och vissa verkar ha det såhär i flera veckor vilket inte känns så kul..
  • Laloppan
    mammalovis skrev 2015-09-11 21:39:47 följande:

Vi får hoppas att bebisarna har vett nog att vända sig rätt. Ni som vet att ni har bebisarna i säte, var känner ni rörelser någonstans?

Jag tycker min bebis orsakat vibrationer lite överallt i övre delen av magen det sista, även om de flesta buffarna är uppåt fortfarande. Ena dagen är det jättemycket rörelser, nästa betydligt mindre, så jag nästan undrar om något är fel.

Troligen börjar jag även få foglossning, då det känns att gå från bäckenbotten, ryggen till övre delen av magen, inklusive sammandragningar. Konstigt nog pressar/stramar det neråt även när jag går på toa. Så det är en ny känsla, men det verkar inte hänga ihop med själva kisseriet då det fortsätter även efteråt.

Idag kom jag i alla fall ut på en promenad och gick till KappAhl och skaffade vinteroverall till lilltjejen, nya finger/tumvantar till båda, mjuka gosiga vantar till bebisen och framför allt hittade jag de söta snuttefiltarna i form av kaniner som jag tänkt beställa, men aldrig fick tummen ur i tid, så ännu en bock på listan och jag slipper lägga mer tid på att leta. Lillasyster har en liknande i form av ett lamm, kallad Bä. Även hon verkade godkänna bebisens tack och lov. Så nu är det mer vinterskor som behövs till de äldre inför vintern och någon body till bebisen i 50, annars är vi rätt väl förberedda om jag blir ännu mer orörlig.

Jag hoppas vi kan ta en tur till Jönköping på måndag när förskolan är stängd och min mamma har tagit semester för att ta barnen, då jag egentligen skulle ha en obligatorisk arbetsdag, så jag kan hämta ut några gravidpaket och handla det sista. Det känns lite läskigt att vara iväg med båda barnen själv då jag är så långsam numera och vi inte har en lördag ledig på 3 veckor då sambon är hemma hela dagen, så jag kan åka själv. Samtidigt är det skönt att ha någon med om förlossningen skulle triggas igång och det fungerar ju annars inte på vardagarna när sambon jobbar. Min kropp känns ju inte så pålitlig just nu, även om jag tror bebisen kommer komma närmare bf som de andra.

Jag känner hicka långt ner, sparkar långt ner oftast lite snett bakåt mot min rumpa. Och lite småkrafs vid mitten ungefär.

Skulle nog påstå att det är rätt lugnt med rörelser här med men nu när jag fått säte bekräftat så tror jag faktiskt att det är pga det. Innan var jag lite orolig då jag aldrig fick sparkar mot revben etc som man så ofta hör andra mammor prata om. Men jag känner dock tydligt hur hon rör på huvudet och vad jag misstänker är händer som tar sig i ansiktet . Det är nog de tydligaste rörelserna.

Lite mysigt att ha handen på hennes huvud, blivit besatt av att klappa henne haha!
  • Filuribur1
    Silverguld skrev 2015-09-12 06:53:01 följande:

Känner också trycker neråt, men enligt min barnmorska är vår lilla fixerad redan. Jag går in i vecka 38 (37+0) imorgon, så för min del får det gärna sätta igång nästa vecka någon gång, haha. Men har googlat runt och vissa verkar ha det såhär i flera veckor vilket inte känns så kul..

Haha. Om det ändå vore så väl att man kunde bestämma när lilla pyret kom ut. Har försökt snacka med henne om det men tror inte hon kommer lyssna. Redan ouppfostrad :D Nä, flera veckor låter inte så kul. Får hoppas vi är undantag!
  • mammalovis
    Silverguld skrev 2015-09-12 06:26:18 följande:
    Hej allihopa! Jag har de senaste veckorna haft mycket sammandragningar, men nu de två senaste nätterna har det mer övergått till förvärkar då de gör ont och inte kan vilas bort (ligger ju bara och försöker sova!).. Igår under dagen hade jag sammandragningar/förvärkar större delen av dagen men ändå hanterbart så jag kunde jobba som vanligt. Inatt var det helt sjukt, vaknade minst en gång i halvtimmen från 23 när jag la mig till 03 när jag tillslut gav upp, har sedan legat vaken från 03 med förvärkar, mensvärk och en molande känsla i underlivet. Nu gav jag upp och sitter i soffan istället, känner fortfarande av allt men inte lika kraftigt nu när jag sitter upp istället för att ligga. Någon som känner igen sig? Jag ska bara jobba veckan ut och sen är jag ledig.. Ska bli väldigt skönt!
    Jag hade en del förvärkar med andra barnet på nätterna, knappt en vecka innan förlossningen startade, så första värken ignorerade jag klockan då jag bara väntade på om det skulle komma fler..

Det är ju tur du är så långt gången ändå, om det ökat så pass mycket. Frågan är väl om du orkar jobba om du inte får sova på nätterna? Det är ju samtidigt skönt att vara så utvilad som möjligt inför förlossningen. Å andra sidan gav jag inte mig förrän läkaren hade kollat upp mig och tyckte jag borde vara sjukskriven, så jag ska inte säga så mycket. Dock är det ganska skönt att inte kämpa på jobbet då jag blivit så trött det sista och det både känns i ryggen och trycker neråt i samband med sammandragningarna.

Här kallar jag bebisen för illbattingen när det är som mest.
  • 77michelle

Sover som en kratta, bebisen trycker på vena cava så det känns som jag inte får luft. Gick upp i natt för det var inte ens lönt att försöka ligga ner. Hjälpte inte att ligga på sidan heller. Sitter här i köket och jag tycker fortfarande det känns tungt med andningen. Det borde ju släppa när man inte ligger ner tycker jag?! Någon mer som har såhär?

Tjej-99,tjej-01,kille -03, tjej-07, kille -13, bf 28/10 -15
  • Silverguld

Igår under dagen hade jag fortsatt "mensvärk" som kom och gick. På eftermiddagen/kvällen gjorde det så pass ont att jag var tvungen att pausa det jag gjorde när det var som värst. Klockade då "värkarna" och de kom med tio minuters mellanrum och varade ca 1,5minut. Har under natten vaknat flera gånger i timmen av "mensvärken".. Vid tre tog jag en panodil men tycker inte den har gett någon verkan. Nu på morgonen fortsätter det likadant så jag tänkte ta ett varmt bad och se om det hjälper. Nu på morgonen är det också ca tio minuter mellan smärttopparna, men de känns inte lika mkt som igårkväll. Jobbar min sista dag idag, så jag hoppas jag ska klara av det. Läste att förvärkar ska avstanna vid varma bad/panodil/alvedon så ska försöka ta det för att kunna arbeta idag. Går in i vecka 38 (37+0) idag, så känns som att det inte för jättemkt om jag lyckas skjuta upp detta lite..

• Filuribur1

Fler som kommit in i det där "måste rensa och sortera o fixa-stadiet"? Fick värsta rycket idag från ingenstans. Har tvättat klart bebbens sista kläder, tvättat ur möbler som sen ska målas om, sorterat i skåp, övat att ställa in bilbarnstolen med en nalle som försökskanin, rensat och plockat undan så att allt är klart inför bebisen. Och jag har varit så trött de senaste dagarna så fattar inte vart denna energin kom ifrån. Nu blir det att dricka te i soffan ett tag pga förvärkar och foglossning men det blir nog minsann att spika upp tavlorna i barnkammaren så fort det har lagt sig!

• mammalovis
    Silverguld skrev 2015-09-13 07:37:58 följande:
    Igår under dagen hade jag fortsatt "mensvärk" som kom och gick. På eftermiddagen/kvällen gjorde det så pass ont att jag var tvungen att pausa det jag gjorde när det var som värst. Klockade då "värkarna" och de kom med tio minuters mellanrum och varade ca 1,5minut. Har under natten vaknat flera gånger i timmen av "mensvärken".. Vid tre tog jag en panodil men tycker inte den har gett någon verkan. Nu på morgonen fortsätter det likadant så jag tänkte ta ett varmt bad och se om det hjälper. Nu på morgonen är det också ca tio minuter mellan smärttopparna, men de känns inte lika mkt som igårkväll. Jobbar min sista dag idag, så jag hoppas jag ska klara av det. Läste att förvärkar ska avstanna vid varma bad/panodil/alvedon så ska försöka ta det för att kunna arbeta idag. Går in i vecka 38 (37+0) idag, så känns som att det inte för jättemkt om jag lyckas skjuta upp detta lite..
    Det låter ju som att det skulle kunna vara på g med en långsam latensfas. Blir det för utdraget så får du ringa förlossningen om du behöver få något att sova på. Det kan ju också vara skönt att veta om värkarna gjort någon nytta. Lycka till!
  • mammalovis
    Filuribur1 skrev 2015-09-13 15:24:10 följande:
    Fler som kommit in i det där "måste rensa och sortera o fixa-stadiet"? Fick värsta rycket idag från ingenstans. Har tvättat klart bebbens sista kläder, tvättat ur möbler som sen ska målas om, sorterat i skåp, övat att ställa in bilbarnstolen med en nalle som försökskanin, rensat och plockat undan så att allt är klart inför bebisen. Och jag har varit så trött de senaste dagarna så fattar inte vart denna energin kom ifrån. Nu blir det att dricka te i soffan ett tag pga förvärkar och foglossning men det blir nog minsann att spika upp tavlorna i barnkammaren så fort det har lagt sig!
    Nä, det har jag som tur är inte drabbats av då jag borde ta det lugnt med tanke på mycket sammandragningar, men egentligen har jag ett antal ytor jag borde hunnit ta tag i, då det aldrig blir av att göra klart.

Dock har jag satt dit tyget till babyskyddet och fixat bältet på plats idag. Sedan fick bebisens nalle spännas fast till mina barns stora förtjusning. Jag hoppas bebisen kan få ha sin Tiger i fred.

Barnen tog dock och hjälpte mig plocka rent på golvet i hallen och köket och båda gjorde premiär igår med att dammsuga. När en 4,5- och 2-åring är inblandade blir ju resultatet därefter. Tyvärr lär väl inte sambon ta vid idag, då mormor inte kommer imorgon p g a förkylning, så jag får försöka ha dem hemma själv när förskolan är stängd imorgon. Jag hoppas det blir lite vila ändå när yngsta sover middag.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015