Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
I morse kom vår son, i vecka 37+1. Hade sammandragningar/förvärkar i tre dygn och sedan riktiga värkar från ca midnatt i söndags(måndags). Kl 05 imorse när vi kom in på förlossningen var jag öppen 7cm och vid 9 kom h
I morse kom vår son, i vecka 37+1. Hade sammandragningar/förvärkar i tre dygn och sedan riktiga värkar från ca midnatt i söndags(måndags). Kl 05 imorse när vi kom in på förlossningen var jag öppen 7cm och vid 9 kom han.
Lite beror ju på hur ofta de kommer och om det är i vila eller rörelse. Likaså hur långt gången du är.
Jag ringde förlossningen när jag fick sammandragningar varannan, var tredje minut vid promenad i vecka 33+5. Rådet jag fick var att sjukskriva mig och gå hem och vila. Under helgen fortsatte det komma vid rörelse, när jag reste mig och även ibland när jag vände mig i sängen. På måndagen testade jag jobba för att se hur det kändes. Jag ringde även bm på måndagen för att få en läkartid och få en bedömning. Att jag skulle bli sjukskriven om den var opåverkad var för mig ingen självklarhet.
För mig som haft mycket sammandragningar under andra graviditeten vid rörelse är ju sammandragningar egentligen ingen fara då det är livmodern som tränar, men så ofta och långa gjorde mig ordentligt orolig, dock var de ju inte värre än att jag kunde fortsätta gå. För att göra en bedömning om sammandragningarna har haft verkan gör de ett vaginalt ultraljud och mäter tappen och ser om den är påverkad.
Frågan är väl vad du menar med förvärkar? För mig är förvärkar något man får i vila som gör ont. Det hade jag några nätter innan jag födde andra barnet. Efter vecka 35+0 lät det inte som det var lika noga att kolla, fattade jag det som. Jag blev sjukskriven till 36+6 för sedan är barnet färdigt anser dem.
Sammandragningar med tryck neråt och känningar i ryggen är mer regel än undantag här, så jag undviker att röra på mig så mycket.
Jobbar du fortfarande? Ibland får man ju mer sammandragningar efter en intensiv dag när man slår sig till ro. Det var så det kändes för mig då det kom mer på kvällarna vid datorn först (två kvällar innan det eskalerade) förutom lite grann vid promenad till och från jobbet.
Läser man här på forumet verkar ju en del haft smärtsamma förvärkar vid vila t o m uppåt flera veckor innan de föder, men man vill ju gärna veta själv för att känna sig trygg och än är ju lite tidigt för dig.
Fortsätter det komma är det ju smart att ringa förlossningen och rådfråga hur man ska göra, det är ju de som är experter. Oftast brukar de ju ge råd om 2 Alvedon och vila eller duscha/bada för att se vilket håll det går åt. Sedan kan ju olika förlossningar säga olika saker. Ett alternativ är ju att ringa bm imorgon och rådfråga, så får hon göra en bedömning om det är läge att en läkare kollar dig.
I morse kom vår son, i vecka 37+1. Hade sammandragningar/förvärkar i tre dygn och sedan riktiga värkar från ca midnatt i söndags(måndags). Kl 05 imorse när vi kom in på förlossningen var jag öppen 7cm och vid 9 kom han.

Grattis!